• Frida Josefin

    IMPULSKÖP

    Jag säger bara en sak: Undvik dem!!
    Tänk efter noga innan du handlar något. Behöver jag verkligen den här saken nu?
    Kan jag vänta en vecka eller två med att köpa den?
    Ofta när man handlar på impuls ångrar man sig efteråt och inser att pengarna kunnat gå till något vettigare.
    När jag handlar på impuls brukar jag tycka saken är rolig typ 5 min sen vill jag ha något nytt. En stor del av det vi köper är totalt onödigt! Det enda man egentligen behöver är ju: Mat, kläder, medicin osv. Jag är själv sugen på att köpa en ny parfym eftersom det var längesen jag gjorde det. Hade det varit förut så hade jag med all säkerhet köpt en på direkten. Men nu har jag istället bestämt mig för att vänta 1,5 vecka med att köpa den. Så jag verkligen har tid att tänka över om jag verkligen vill ha den parfymen. Vem vet jag kanske kommer på att jag vill lägga pengarna på något helt annat? Likadant förut när jag gick i affären kunde jag inte låta bli att handla totalt onödiga saker bara för jag fick en ingivelse. Nu har jag inga problem att gå i affärer utan att shoppa. Njuter av att bara titta bland allt som finns och drömma om vad jag kanske vill köpa någon gång längre fram. Klart att jag fortfarande får en impuls ibland, men nu kan jag kontrollera den. Igår såg jag lite snygga kläder, men jag stod emot. Jag har redan sommarkläder så jag klarar mig. Istället väljer jag att vänta till hösten och handla. Behöver verkligen höstkläder då jag inte har knappt några alls. I dagen samhälle råder köphysteri och det är lätt att bli materialistisk. Affärerna svämmar över av varor och det mesta är sånt man förmodligen inte behöver. Reklamen förföljer oss var vi är. På tv sänds det reklam dygnet runt som uppmanar oss att köpa just den här saken. Istället för att spendera en heldag på shoppingcentret och slösa så spara istället! Luta dig tillbaka och njut av det du redan har! Dröm om det du vill ha och köp senare. Lovar att det blir roligare att handla något du verkligen längtat efter!

  • Svar på tråden IMPULSKÖP
  • vt1

    Grattis, du har nu förstått vad "sunt förnuft" innebär.

  • Frida Josefin
    vt1 skrev 2011-07-09 13:24:19 följande:
    Grattis, du har nu förstått vad "sunt förnuft" innebär.
Svar på tråden IMPULSKÖP