• MtillM

Vårdadministratör/ läkarsekreterare

Har precis kommit in på vårdadministratörutbildning till hösten, undrar nu över Jobb möjligheterna efter att man har studerat färdigt. Hur mycket får man i betalt, vet att det är olika beroende på om man kommer till sjukhus, vårdcentral, privat osv? Vilka arbetstider har man på det olika resp? Och naturligtvis vad andra tycker om yrket.

• Svar på tråden Vårdadministratör/ läkarsekreterare
  • MtillM

Engelii, Något sådant har inte vi fått, men tror säkert att det inte kommer att bli så lätt som man kanske inbillar sig... Hoppas att jobbet kommer ge mig tjänstledig, men tror att de kan neka om de inte har relevans för t jobbet man har? Försöker få tag på chefen men inte så lätt verkar det som! Hoppas att det löser sig!

• MtillM

Puffar någon som kommit in i Göteborg?

• Ängelii
    MtillM skrev 2011-07-11 22:51:54 följande:
    Engelii, Något sådant har inte vi fått, men tror säkert att det inte kommer att bli så lätt som man kanske inbillar sig... Hoppas att jobbet kommer ge mig tjänstledig, men tror att de kan neka om de inte har relevans för t jobbet man har? Försöker få tag på chefen men inte så lätt verkar det som! Hoppas att det löser sig!
    Ja hoppas att det löser sig med jobbet, Jag är glad att mitt jobb sa ok trots att jag jobbar med något helt annat... För min del (som varit föräldrarledig sen mars 2008) blir det en stor omställning med 2 små på förskolan och dessutom plugga, men det ska bli roligt att göra något annat ;)
  • sekr

Hej!
    Här kommer ett svar från en som jobbar på Sahlgrenska. Tänkt bara berätta att du skall vara beredd på att just inom SU är det väldigt dålig ingångslön. Det hoppas jag att de berättade innan du började utbildningen. Det gjorde de för ett par år sedan iallfall. Ingångslönen ligger 17500. Det KAN gå att pressa upp den men tror nog det är svårt.

Sedan går det ju att arbeta på och prestera och höja den, men som iår var avtalet rätt dåligt så de flesta på min arbetsplats fick 280 i löneökning. Tror det var en hyfsad norm  inom sjukhuset.

Jobbet iofs är vansinnig roligt måste jag säga. Jag var medveten om den låga lönen och är glad för att jag vsste det annars hade jag nog varit bitter i dagsläget. Nu kan jag ändå tänka att det var ett aktivt beslut. Men som sagt var jobbet är verkligen roligt. De flesta inom SU jobbar halv åtta till kvart över fyra. Det är klart en del kliniken har jourverksamhet och då är det andra tider. Akuten till exempel. Flex finns oxå. Det vill säga det finns möjlighet att stämpla in och ut en viss tid utanför ordinarie arbetstid, eller att vara "ledig" någon timme eller två om det är något man måste vara ledig för, eller faktiskt bara ta en sovmorgon någon gång. Det är ju en rätt skönt frihet.  

Det råder ju rätt stor brist på sekretarere så det är nog hyfsat lätt att få jobb iallafall inom SU. Dock är det ju på gång med en omorganisation där sekreterna kommer bli en egen enhet som kommer ligga utanför sjukhuset. Internt kallas det för skrivbyrå för det är det sekr är rädda för. Ledningen har gjort massa olika mätningar och utvärderingerar och ser en effektiviseringsmöjlighet genom att förflytta sekr och göra arbetsuppgifterna mer centraliserat. Bör kanskek nämnas att det är ytterst få sekr som ser någon vinst med det.

Som sagt var annars är jobbet väldigt roligt. Antar att det beror lite på vilken klinik man hamnar på och vilken chef man får. Det är ju ett kvinnodominerat yrke och för mig kan det ställa till det en hel del. Tycker om en arbetsplats med blándat man och kvinna. Men man vänjer sig. Det finns många vägar att gå om man inte vill sitta och skriva diktat hela dagarna, kodning, hemsida, kvalitetsarbete osv osv.

Så sammantaget: ett roligt och stimulerande jobb men alldeles för dåligt betalt!    

• MtillM

Ja den lönen är ju inte mycket att hänga i granen! Men om man jobbar provat eller på vårdcentraler, vet du hur lönen ser ut där?

• Alvi
    MtillM skrev 2011-07-19 22:41:33 följande:
    Ja den lönen är ju inte mycket att hänga i granen! Men om man jobbar provat eller på vårdcentraler, vet du hur lönen ser ut där?
    Jag jobbar på en privat vårdcentral, fick jobb där nyexad när den startades upp för 1 år sedan och fick 20 000/mån. Jag tycker det är okej, men hade inte blivit förvånad om jag fått mer. Vill absolut försöka få upp lönen mer vid kommande lönesamtal.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Bettiz
    sekr skrev 2011-07-19 21:09:15 följande:
    Det råder ju rätt stor brist på sekretarere så det är nog hyfsat lätt att få jobb iallafall inom SU. Dock är det ju på gång med en omorganisation där sekreterna kommer bli en egen enhet som kommer ligga utanför sjukhuset. Internt kallas det för skrivbyrå för det är det sekr är rädda för. Ledningen har gjort massa olika mätningar och utvärderingerar och ser en effektiviseringsmöjlighet genom att förflytta sekr och göra arbetsuppgifterna mer centraliserat. Bör kanskek nämnas att det är ytterst få sekr som ser någon vinst med det.
    Åh nej, sekreterarorganisation? Det blev det hos oss för drygt 1,5 år sen och det förstörde allt! Nya chefer som inte visste någonting, rörigt, 150 sekreterare som helt plötsligt skulle jobba lika (vilket inte gick eftersom alla kliniker har olika arbetssätt) mm. Vi skriver fortfarande för "våra" kliniker, men ett tag försökte de med att vi skulle skriva "över gränserna" vilket slutade med att läkare och kliniker klagade så mycket. Helt plötsligt var ju spetskompetensen borta. Hos oss (som skriver för Kirurgen), var vi tio sekreterare, och inom nio månader hade fem stycken slutat.   Om ni kan, så kämpa med näbbar och klor mot detta! Med tanke på alla uppsägningar (inte bara i vår lilla grupp utan inom hela nya sekr-organisationen) så har detta bara kostat mer pengar och blivit mer ineffektivt. Nu för tiden ligger vi alltid efter med diktaten.
  • sekr

ja vad skall man säga om administrativt centrum som det det kallas på SU.Det är en sådan befängd ide så det finns inte ord för det och tro mig när jag säger att det kommer att bli en kämpande för dem att förstå det hela. Men arbetsgivaren bestämmer.... Spännande fortsättning följer helt enkelt. Det roliga är att de har gjort en studie och jämfört med 3 olika sjukhus som de säger gett gott resultat. Eller hur: Gävleborg som tvingats gå tillbaka till gammal organsation med stort bortfall av kompententa sekr och Helsingborg som storleksmässigt är 10 % av vad SU är. Blir bara så mat!

Ang lönen: har aldrig jobbat på vårdcentral så jag vet inte hur det är att jobba där men jag inbillar mig att arbetet på ett större sjukhus är mer utvecklande och utmanande, allt behöver inte vara pengar nödvändigtsvis.

Jag har också gått utbildning inom DRG, eller klassificering, och det tycker jag är vansinnigt roligt så det är def. en väg att gå om man vill vidare inom yrket.

Det är faktiskt ett väldigt roligt yrke och jag tror att det kommer att omformas ännu mer till att handla mer om kommunikation och informationshantering. Jag anser att man bör ha stort intresse för service och ha en del skinn på näsan för det är många gamla murar inom sjukvården som måste rivas. Det kan vara väldigt hiarkiskt och sekr är fortfarande väldigt lågt ner på skalan. Men ju mer man presterar och mer man visar framfötterna desto bättre blir det. (en del sjuksköterskor anser sig fortfarande vara den enda som får prata med den mycket upptagna läkaren, även om de inte behöver ha med saken att göra och det är mer effektivt och smidigare att lösa utan deras inblandning)       

• Mor till två

Hej!
    Lever den här tråden fortfarande?  Skrattande

Jag har också kommit in på vårdadministration utb till hösten, en KY... 

• Sofne

Jag har också kommit in på en KY till hösten. Var ska du gå Mor till två?

Wilma 060116 Lukas 070913
  • Mor till två

Hej Siam!
    Jag ska gå på IHH i Jönköping, var ska du gå?? Glad

Svar på tråden Vårdadministratör/ läkarsekreterare