• sagofröken

EC - Elimination Communication

Jag hänger också på i denna fina tråd, som jag smygläser så mycket i och snor tips!

LinneaH: Jag håller med om tipsen du fått, att byta ställning, göra ljud och om möjligt gå på toa själv samtidigt. Det kan ju också bara vara en sådan där berömd fas där inget verkar logiskt, och som går över av sig själv.

Miljarden: Jag har fortfarande inga tips, men om du får något avgörande råd får du gärna dela med dig av det Glad

Och en fråga: min dotter verkar ha fått för sig att matstolen är en potta. Jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne ur den föreställningen! Hon kissar alltså i princip varje gång hon sitter i matstolen, även om vi pottar henne precis innan är det som att hon klämmer ur sig en skvätt bara för sakens skull! På sätt och vis kan jag förstå det, det finns en viss likhet, men skulle ändå gärna slippa torka under matstolen efter VARJE måltid Drömmer
    Någon som känner igen detta?

• sagofröken

Härligt miljarden! På så många sätt, både som EC-framgång och rent kommunikationsmys Glad Det ska bli roligt att höra hur det fortsätter, har han gjort tecknet igen? Här hemma kan ett tecken användas (tydligt) en dag och sedan "glömmas bort" igen för att dyka upp en vecka senare osv. Men några potta/toa-tecken ser vi inte röken av än - inte tillräckligt spännande!

• sagofröken

Lovvely: Här kan du t ex hitta lämpliga tecken! teckna.ecsweden.se/
    Jag har några smidiga appar på iphonen också så att jag kan tjuvkolla tecken jag inte kan, annars hittar vi på själva...

Miljarden: Underbart ju! Då har han ett bra verktyg för att kunna förmedla sina behov tydligt när han känner sig manad! Hur gammal är han nu? Strax över året?

Dottern använder konsekvent lampa, hund, katt, dricka och halva tecknet för stjärna. Hon försöker sig ibland på groda, blomma, anka, fågel men de blir halvdana. Hon tecknade kissa ett par gånger, men verkar inte vara jätteintresserad av att prata om sånt än - djur ska det va! Glad

• sagofröken
    Lovellyy: förlåt för sent svar! Sök på teckenspråk. Teckna.se tror jag appen heter som jag använder mest, den kostade några tior men hade flest ord av de jag hittade. Finns gratisappar också som har färre ord.

Miljarden: vilka framgångar! Det är ljuvligt att höra att det kan bli så bra Glad

Jag hade faktiskt tänkt ge upp pottandet och börja om från början efter julen, för att det gått så jäkla dåligt ett tag (ja, vi har till och med haft flera riktiga bajsmissar, yuck... hade glömt hur äckligt det var...) Tänkte att det skulle bli ohållbart när svärfamiljen kom på flera veckor långt julbesök. Men vad händer då? Ungen har i stort sett varit torr sedan de kom! Och gått på pottan med vem som helst! Förvånad Ja, det går sannerligen upp och ner det här.
  • sagofröken

Hmm, jag skrev ett långt inlägg som verkat försvunnit, sorry annars om det blir dubbelt.

Meal:
    hur gammal är han? Min dotter är snart ett år och jag ser då inga av de gamla signalerna alls längre...

Miljarden: vi är också inne i en period av hejdlöst tecknande, även om det inte är "korrekt" tecknande så är det klar och tydlig kommunikationsvilja, underbart!

Och ÄNTLIGEN, två dagar i rad har vi fått se kisstecknet och att det faktiskt resulterat i kiss på potta!
    Idag var vi ute på stan i sex timmar utan en enda miss! Och på tunnelbanan hem tecknade hon "kiss", jag sa som det var, det går inte just nu, det är okej att kissa i blöjan. En kvart senare var vi hemma, blöjan fortfarande torr och ungen kissade på pottan medan hon om och om igen gjorde kisstecknet - tänk att man kan bli så glad och stolt för en sådan sak Skrattande

• sagofröken

Vi har precis haft vårt första hela dygn utan "olyckor"!

Vi började teckna både pga EC och att vi tror vår lilla vilding kommer låta vänta på sig med talet. Och så är det ju kul också! Om någon är intresserad så startade jag en tråd där man kan utbyta erfarenheter och tips om tecknande, även om det inte är direkt ec-relaterat Glad www.familjeliv.se/Forum-3-24/m62202529.html

• sagofröken

Några "olyckor" idag men det har ändå verkligen tagit ett steg framåt, flera gånger kisstecknet (hon verkar göra samma för bajs) och framförallt kan hon plötsligt hålla sig i flera timmar... Kanske har vi hållit på och pottat för ofta? Ni som har ungar runt ett år, hur ofta behöver de kissa?

Loreena:
    Hemma använder vi bright bots träningsbyxor som jag också kan rekommendera! Nu när dottern börjar klättra upp i soffor och sängar är de toppen, jag ser (oftast) direkt om hon kissat på sig utan att behöva sanera madrasser och liknande. Vet inte om jag har något vidare tips annars, "brukar" man inte säga annars att 1,5 är en utmärkt tid för regelrätt potträning? Jag orkar inte leta upp någon riktig artikel just nu, men här hittade jag en liten sammanfattning från studien jag tänker på: hippiemamman.wordpress.com/2009/07/14/pottraning-2/

• sagofröken
    Miljarden: Jag tänker så här, att jag väntar lite längre mellan varje gång jag erbjuder potta/toa för att ge ungen en chans att få säga till men erbjuder ändå på rutin när jag vet att det borde vara dags. Vi ligger ju "efter" er både i ålder, tecknande och ec-framgångar, så kanske att du vågar överlåta lite mer ansvar på sonen än jag vågar med min dotter? Dock tänker jag ofta på att även stora barn ofta måste påminnas om att kissa. De har ju så mycket annat skoj för sig...

Alexe: Så utomordentligt skönt att ni slipper bajsblöjor! Igen, svårt att ge råd när man inte varit där själv, men jag tänker att när min dotter kommer i den åldern, om hon inte är torr då, så blir det regelrätt potträning typ som i länken jag postade tidigare - blöjfritt, omständliga klädbyten vid olyckor och mycket prat om hur mycket trevligare det är att kissa på toa Glad  hippiemamman.wordpress.com/2009/07/14/pottraning-2/

Skruttplutt: Underbart att höra om er dotter! Berätta gärna mer, när började hon säga till själv t ex? Ja, jag önskar att vi hade hört talas om EC tidigare, folk tyckte vi var galna när vi satte en sexmånaders bebis på potta...
  • sagofröken
    Skruttplutt: Det låter ljuvligt! Det är en liten dröm jag har, och många andra här också säkert, att ha en torr unge när det är förskoledags Glad Hur gick det till när ni beslutade er att ta bort blöjan vid 11,5 månader? Många olyckor? Hade barnet språk/tecken att säga till med eller gick ni på andra signaler? Något tips till oss som inte kommit dit än? Många frågor! Skrattande

Loreena: Vad roligt att det gått så bra idag! Kissar han så ofta som var 30 minut? Svårt det där tycker jag, man vill ju varken erbjuda för ofta eller för sällan... Nu sätter vi en gång i timmen (eller på signal) och det verkar vara lite för ofta. Ibland håller hon sig upp till 3-4 timmar, då blir jag orolig att ungen får i sig för lite vätska...

I övermorgon ska vi resa bort en vecka på solsemester, har införskaffat en fantastisk resepotta (Potette) som funkar som toasits eller potta med påsar i. Redan flitigt använd på alla stans offentliga toaletter! Så liten att den går ner i min handväska, fattar inte att jag inte skaffat en tidigare...
  • sagofröken

Inlägg från kanarieö där resepottan används flitigt :) ungen har visst bestämt sig för att själv ta kommando över toabesöken och tecknar som en tok NÄSTAN varje gång. Och några gånger extra för att komma ur tråkiga situationer, men det problemet får vi ta itu med en annan gång :)

Svar på tråden EC - Elimination Communication