EC - Elimination Communication
Haft magsjuka här hemma senaste dagarna. En enda bajsmiss, vi hann helt enkelt inte till toa. Det var nog för att motivera all energi vi lagt på ec. Lillan tyckte inte heller det var särskilt mysigt, stackarn.
Såg att familjeliv just nu bjuder på "experttips" om potträning, känns bra att detta stod med även om det inte är EC-direkt. Kanske blir jag glad just för att det var på det viset vi gled in på EC, även om 7-9 mån kan kännas lite onödigt sent 
"Barn under ett år?
- Du kan börja introducera pottan redan vid sju till nio månaders ålder när barnet sitter stadigt. Ofta syns det på småbarn när de har det jobbigt med bajset. Då kan det vara lättare med potta. Testa!"
www.familjeliv.se/Foralder/1.1528714
Icke ec:ande partner har jag haft här också, men det vände! Efter att barn och far hade hängt några dagar utan mig, märkt att han också kunde potta och att missar inte var farliga. Nu ikväll var det plötsligt HAN som bestämde att vi skulle slopa nattblöjan, och nästan läxade upp mig för att jag fegade :) ge inte upp helt enkelt! Och deltids-ec kan funka prima, även om barnet kanske börjar kräva potta även av pappan :)
Miljarden: har det blivit bättre? Mina enda tips är: 1.byt plats 2.muta Jag brukar muta med i första hand bok, i andra hand att få plocka med något förbjudet (necessär, plånbok etc) och i sista hand mobilen. Säkert förkastligt ur uppfostringssynpunkt :)
Som ddalia undrar även jag när Stora Vägran ska komma, men kanske kommer den redan och går i perioder? I samma perioder när det är nej till allt som mamma och pappa bestämmer :) Just nu säger Lillan sällan till innan kisset kommer, men det funkar bra ändå, vi tar henne utan att fråga när vi känner att det är dags. Fråga är meningslöst, hon svarar oftast näääääeeee på alla frågor.
...mest 'problem' har vi med nätterna, då vi fortfarande använder blöja och har en del missar, eftersom det är mycket uppvak och gråt om nätterna har vi svårt att pricka rätt. Vi skulle gärna lägga ner även nattblöjorna så att vi slipper ha blöjor i huset...
Vi slutade helt med dagblöja för kanske 4 månader sedan och INATT ska vi sluta med nattblöjan. Ibland går det flera dygn utan minsta droppe utanför, ibland blir det plötsligt tre blöta byxor på raken. Idag hade vi en jätterolig miss tex! Dottern var med pappan på öppna förskolan. Hon tecknar "kiss", han säger "okej, kom så går vi på toa" och lyfter upp henne - varpå hon kissar ner både sig själv, pappan och golvet
Tidsmarginalen från varning till verkställande är inte särskilt lång alltså! Pappan torkade upp och ursäktade sig lite för ÖF-personalen, förklarade att han blev överraskad för vi har gått dit blöjlösa i princip varje dag i ett halvår utan att blöta ner golvet. "Va", sa de, "då är det ju konstigt att det inte hänt förut!" Nu har Lillan "pratat" om det hela dagen, tecknat: "Kiss - pappa - torka!" Det lär hon inte glömma 
Självklart jätteroligt att höra hur det går för er andra också! Vill jag lägga till 
Meal: hur har det gått på nätterna? Vi har haft samma problem, i perioder. Någon period när hon totalvägrade potta trots uppenbar kissnödighet funkade det att bära till toa. Oftast funkar det att låta henne dricka lite vatten medan hon sitter på pottan, då slappnar hon av. När hon ger tillbaka vattnet vet vi att hon är klar. Det jag tror på inför framtiden är att ta upp INNAN hon hunnit säga till, förekomma den besvärande kissnödigheten. Men vissa barn har nog helt enkelt svårare att komma till ro igen efter uppvak, min dotter är sådan, men ju äldre hon blir desto bättre tycker jag det går!
Miljarden: hur har det gått för er utan backup än så länge? Nyfiken på hur ni hanterar missar också!
Äntligen har vår lilla fått in snitsen med att dra ner byxor och trosor innan hon sätter sig på potta! Så gulligt när hon går och väljer en bok och tar med till pottan utan att behöva hjälp förrän med torkning! Nackdelen är att ungen kan komma springandes naken :)
Lillan vill som sagt gärna göra allt själv, på gott och ont... Fast hon absolut verkar ha fattat hela grejen med var kisset ska komma så får hon lustiga idéer. Ett exempel. Hon kom springandes till mig och tecknade "jag kissa hus!" och applåderade. Då har hon tagit av sig brallorna och kissat i sitt Pippi Långstrump-tält. Hmm. Två gånger hände det på en vecka, hon var supernöjd. Föräldrarna inte så nöjda. Tvätta tält. Tvätta matta. Tredje gången hade hon hämtat en potta, ställt in i huset och kissat i den istället. Så i hennes ögon räknas nog tältkiss som träffar :) Hon har även kissat i plastburkar från köket, på en solstol och på en fåtölj (tagit bort sittkudden och kissat under den, två gånger). Alltså fullt medvetet. Tecknat och sedan tagit i och kissat. Nu låter det mycket, men är händelser utspridda över tid.