• sagofröken

EC - Elimination Communication

fågelungarna skrev 2012-02-13 20:30:36 följande:
    Och jag läste här ovan att någon funderade kring om man missar mer när man är hemifrån. Ännu så länge har jag haft mindre fokus på pottning om vi är borta, men märker tendenser hos sonen precis som hur storasyster funkade. Är vi borta, alternativt om vi har spännande besök, så håller han sig betydligt bättre. Jag har blöjan på i två timmar, och tänker att nu ska jag byta en dyngsur tygis. Så öppnar man och den är helt torr, varefter han kissar rejält på potta. Med storasyster var det likadant.
    Vi har betydligt färre missar om vi är borta, och jag tror inte det är tack vare oss föräldrar. Samma sak om vi har besök faktiskt, dottern håller sig hellre och längre då.

Haft magsjuka här hemma senaste dagarna. En enda bajsmiss, vi hann helt enkelt inte till toa. Det var nog för att motivera all energi vi lagt på ec. Lillan tyckte inte heller det var särskilt mysigt, stackarn.
  • sagofröken
    kixan skrev 2012-02-14 10:59:15 följande:
    Sötungen min (14 mån) har börjat säga "shish" (kiss). När vi varit på toa oftast, men ibland säger hon "shish" när hon behöver kissa. Helcoolt!
  • sagofröken

Såg att familjeliv just nu bjuder på "experttips" om potträning, känns bra att detta stod med även om det inte är EC-direkt. Kanske blir jag glad just för att det var på det viset vi gled in på EC, även om 7-9 mån kan kännas lite onödigt sent Glad

"Barn under ett år?
    - Du kan börja introducera pottan redan vid sju till nio månaders ålder när barnet sitter stadigt. Ofta syns det på småbarn när de har det jobbigt med bajset. Då kan det vara lättare med potta. Testa!"

www.familjeliv.se/Foralder/1.1528714

• sagofröken

Icke ec:ande partner har jag haft här också, men det vände! Efter att barn och far hade hängt några dagar utan mig, märkt att han också kunde potta och att missar inte var farliga. Nu ikväll var det plötsligt HAN som bestämde att vi skulle slopa nattblöjan, och nästan läxade upp mig för att jag fegade :) ge inte upp helt enkelt! Och deltids-ec kan funka prima, även om barnet kanske börjar kräva potta även av pappan :)

• sagofröken

Miljarden: har det blivit bättre? Mina enda tips är: 1.byt plats 2.muta Jag brukar muta med i första hand bok, i andra hand att få plocka med något förbjudet (necessär, plånbok etc) och i sista hand mobilen. Säkert förkastligt ur uppfostringssynpunkt :)

• sagofröken
    Miljarden: det låter som en enormt utvecklande period, du ska se att det blir toppen med toa också så snart han får tid att tänka på det!

Vi har slutat fråga om toabesöken, om hon inte tecknar tar vi henne bara. Hemma drar vi ut på det så att hon ska få en chans att säga till, ibland kan det redan ha kommit några droppar i trosorna innnan hon kommit på att hålla igen så borta/ute är training pantsen perfekta! Vet inte varför jag tycker att det går så hiiiimla bra när hon faktiskt inte alls säger till vissa dagar, utan det är VI som håller henne torr. Bara så skönt att slippa stressa över det, och att vi föräldrar äntligen har samma inställning! Pappan tar flera timmar långa utomhuspromenader utan att nojja och tar ett par blöta underbyxor med en klackspark. Det är ju så mycket lättare nu när hon snart är 14 mån och kan hålla sig en bra stund. Trots en rätt jobbig period med först utvecklingsfas, sedan magsjuka, nu kindtänder och förkylning, så har det funkat jättebra att vara utan blöja. Jag hoppas hoppas hoppas att det håller i sig, annars får vi ta det som det kommer. Börjar bli liiiite stissig över dagisstart i augusti, men mycket kan hända på 5 månader.

Och här sitter gosedjuren också på potta, är man inte snabb nog kan de stackarna få sig ett kissdopp Skrattande
  • sagofröken

Som ddalia undrar även jag när Stora Vägran ska komma, men kanske kommer den redan och går i perioder? I samma perioder när det är nej till allt som mamma och pappa bestämmer :) Just nu säger Lillan sällan till innan kisset kommer, men det funkar bra ändå, vi tar henne utan att fråga när vi känner att det är dags. Fråga är meningslöst, hon svarar oftast näääääeeee på alla frågor.

• sagofröken

...mest 'problem' har vi med nätterna, då vi fortfarande använder blöja och har en del missar, eftersom det är mycket uppvak och gråt om nätterna har vi svårt att pricka rätt. Vi skulle gärna lägga ner även nattblöjorna så att vi slipper ha blöjor i huset...

• sagofröken
    miljarden skrev 2012-05-31 08:46:42 följande:
    Har tänkt skriva här, men det har inte blivit av. Det går sådär. Inte alls lika bra som vi var vana vid, men inte total vägran. Han har haft veckor där han inte har sagt till alls, utan bara kissat och bajsat där han står. Vi har provat alla möjliga reaktioner men har nu börjat belöna när han gör rätt, det är det som funkar bäst. Men det är ännu inte bra.
    Vi måste ha blöja när vi är ute på språng. han kissar OCH bajsar på golvet. Han tecknar toa ibland men det är bara ibland han kissar eller bajsar för det. Det är jättefrustrerande tycker jag.

Planen vi har just nu är att sluta med blöjor helt när vi åker till landet, så får han kissa och bajsa på sig bäst han vill och i bästa fall fattar han läget efter ett tag. Han börjar på förskola i höst och det vore skönt att ha gjort sig av med blöjor till dess, för även om det inte går något vidare just nu så är det ju inte som ett vanligt blöjbarn. Han kissar och bajsar ju på toa varje dag. 

Han är lite intresserad av sina pottor men har svårt att sätta sig på dem. Det är mest en lek också, sätter sig och reser sig. Funderar på att köpa en sådan baby björn-potta med ryggstöd men samtidigt känns det onödigt att köpa en massa prylar som man kanske inte ens kommer använda.

Hur går det själv?
    Oj, jag såg inte att du hade svarat när jag tittade i tråden sist! Hur gammal är han nu? Typ 19 månader eller minns jag tokigt? Förstår att det känns knepigt när det gått så himla bra och inte känns lika mycket flyt längre, men det är nog svårt att se själv också hur bra det går - lätt att bara fokusera på missarna!
    Låter som att det kommer bli bra med en blöjfri sommar på landet. Hur har ni tänkt gå till väga? Bara dra på kalsonger och se hur det går, eller "potträna"?

Min dotter är snart 17 månader. Jag tycker det funkar bra, särskilt sedan vi slutade förvänta oss att hon skulle säga till själv Glad Vi slutade helt med dagblöja för kanske 4 månader sedan och INATT ska vi sluta med nattblöjan. Ibland går det flera dygn utan minsta droppe utanför, ibland blir det plötsligt tre blöta byxor på raken. Idag hade vi en jätterolig miss tex! Dottern var med pappan på öppna förskolan. Hon tecknar "kiss", han säger "okej, kom så går vi på toa" och lyfter upp henne - varpå hon kissar ner både sig själv, pappan och golvet Solig Tidsmarginalen från varning till verkställande är inte särskilt lång alltså! Pappan torkade upp och ursäktade sig lite för ÖF-personalen, förklarade att han blev överraskad för vi har gått dit blöjlösa i princip varje dag i ett halvår utan att blöta ner golvet. "Va", sa de, "då är det ju konstigt att det inte hänt förut!" Nu har Lillan "pratat" om det hela dagen, tecknat: "Kiss - pappa - torka!" Det lär hon inte glömma Skrattande

Här är det också dags för förskola i augusti, ibland känns det superlugnt, ibland blir jag jätteorolig. De kommer att sätta henne på rutin (om hon inte säger till själv) och det kan ju funka hur bra som helst. Personalen kändes positiv och tyckte det var självklart att ingen blöja skulle få, var bara sovstunden de undrade lite om.
    Har ni pratat med personalen på er förskola? Minns inte om jag frågat förut.

Lite hoppas jag - som du kanske också? - att något ska falla på plats under sommaren. Att ungen ska hitta den där sista lilla pusselbiten som behövs för att det ska funka smidigt. Vi övar mycket på att dra upp och ner byxor, det har hon svårt för, och resulterar då och då i att hon sätter sig med byxorna halvt på och kissar på pottan (eller i valfri burk som hon tycker liknar en potta...hrm...) Och så hoppas, hoppas, hoppas jag att hon ska börja prata lite.  Ofta när vi har missar så HAR hon tecknat innan, men typ gått fram till någon annan som inte förstår eller tecknat så diskret och snabbt att vi tror vi har inbillat oss. Tecken är fantastiskt, men om en vill göra sig hörd är det bra att kunna några ord också...

Vi köpte nyligen en sådan babybjörn med ryggstöd, för att hon lättare skulle kunna tömma pottan själv - liiiiite för mycket skvättande ur de större, otympligare pottorna. Jag tyckte den var onödigt dyr men gillar den nu, bra på natten också med lite stöd bakom ryggen när vi båda är sömniga och ostadiga! Om du inte är rädd för begagnat så brukar de gå att hitta billigt på typ blocket.

Oj vad långt jag skrev. Roligt att höra hur det går! Lycka till nu i sommar!
  • sagofröken

Självklart jätteroligt att höra hur det går för er andra också! Vill jag lägga till Skrattande

wao skrev 2012-06-02 23:32:23 följande:
    Varför är det så viktigt att de bli blöjfria så tidigt? Vad vinner barn och föräldrar på att ha något eller ett par extra år utan blöja (förutom pengar...)? Jag är intresserad eftersom jag själv inte gjort så med mina barn och inte riktigt förstår varför många vill få barnet att inte använda blöja så tidigt.

Annica med tre fyraåringar.
    Oj, så har jag nog inte tänkt. Framförallt har jag aldrig tänkt på att det skulle spara pengar, fast det är klart det gör.
    Vi började sätta på pottan vid 5-6 mån för att dottern hade ont i magen och svårt att bajsa. Det kändes instinktivt fel att ha blöja på samtidigt som en unge som börjat äta riktig mat försöker bajsa ut riktiga korvar... När det visade sig funka så bra (glad unge=glada föräldrar) rationaliserade vi helt enkelt bort blöjan, lite i taget.

Saker jag gillar med att ha ett blöjfritt litet barn?
    1. Att hon luktar så gott.
    2. Att rumpan är så gullig!
    3. Att hon blir så glad när vi förstår vad hon vill/behöver.
    4. Att slippa oroa sig för röd rumpa.
    5. Att få sitta still en stund vid potta/toa och prata/läsa/sjunga.
    6. Att, särskilt vid sjukdom, ha bra koll på vad som går in och ut.
    7. Att slippa bajs utsmetat över skinkor och snippa. Brrr....
    8. Att se hur hon övar och experimenterar för att förstå sina kropp - även om det innebär att det kissas på icke-ändamålsenliga platser, hehe...
    9. Att vi föräldrar fått oss så många skratt när det inte gått som vi tänkt oss Flört
  • sagofröken

Meal: hur har det gått på nätterna? Vi har haft samma problem, i perioder. Någon period när hon totalvägrade potta trots uppenbar kissnödighet funkade det att bära till toa. Oftast funkar det att låta henne dricka lite vatten medan hon sitter på pottan, då slappnar hon av. När hon ger tillbaka vattnet vet vi att hon är klar. Det jag tror på inför framtiden är att ta upp INNAN hon hunnit säga till, förekomma den besvärande kissnödigheten. Men vissa barn har nog helt enkelt svårare att komma till ro igen efter uppvak, min dotter är sådan, men ju äldre hon blir desto bättre tycker jag det går!

• sagofröken

Miljarden: hur har det gått för er utan backup än så länge? Nyfiken på hur ni hanterar missar också!

Äntligen har vår lilla fått in snitsen med att dra ner byxor och trosor innan hon sätter sig på potta! Så gulligt när hon går och väljer en bok och tar med till pottan utan att behöva hjälp förrän med torkning! Nackdelen är att ungen kan komma springandes naken :)

• sagofröken
    Miljarden: Det låter ju som att det går hur bra som helst för er! Att han både säger till själv, går med på att rutinas och att det blir så få missar! Tänker mer och mer att ec:ande nog måste anpassas efter barnets personlighet (döh...) för att det ska funka, och det är ju precis vad ni gör väl? Vad roligt att talet börjar komma igång, det längtar jag tokmycket efter! Och så mycket enklare allt skulle vara om ungen kunde ropa "hallå jag måste kissa!" än göra sitt lilla diskreta tecken och leka vidare...

Vi har absolut missar, vet inte hur ofta, kanske en per dygn eller vartannat dygn om det slås ut över de senaste veckorna? Men vi har märkt att det är lite svårt att definiera missar nuförtidenGlad Lillan vill som sagt gärna göra allt själv, på gott och ont... Fast hon absolut verkar ha fattat hela grejen med var kisset ska komma så får hon lustiga idéer. Ett exempel. Hon kom springandes till mig och tecknade "jag kissa hus!" och applåderade. Då har hon tagit av sig brallorna och kissat i sitt Pippi Långstrump-tält. Hmm. Två gånger hände det på en vecka, hon var supernöjd. Föräldrarna inte så nöjda. Tvätta tält. Tvätta matta. Tredje gången hade hon hämtat en potta, ställt in i huset och kissat i den istället. Så i hennes ögon räknas nog tältkiss som träffar :) Hon har även kissat i plastburkar från köket, på en solstol och på en fåtölj (tagit bort sittkudden och kissat under den, två gånger). Alltså fullt medvetet. Tecknat och sedan tagit i och kissat. Nu låter det mycket, men är händelser utspridda över tid.

Sedan har missarna lite olika karaktär. När det finns mycket vatten att plaska med verkar det svårt att hålla sig, och kanske svårt att fatta om det är okej eller inte att tex kissa när en leker naken på stranden. En annan sorts miss när ingen uppmärksammar att hon säger till för att hon tecknar i förbifarten och sedan fortsätter leka. Och så sent som i morse hade vi en kiss på golvet av ren ilska för att hon inte fick följa med pappan i på toa. Det är den enda sortens missar som gör mig bekymrad, de som verkar "känslomässiga", och därför tänker jag som du, att det är viktigt att inte göra så stor sak av det. Varken missar eller träffar. Och vi försöker-försöker-försöker att inte skratta när hon gör roliga missar. Vi vill ju inte att det ska bli ett stående skämt att ta plastburkar ur köket och kissa i, men ibland är det svårt att låta bli!

Barnvakt är ett intressant kapitel, hoppas det funkar bra för er son och barnvakten!
Svar på tråden EC - Elimination Communication