• TheLove

EC - Elimination Communication

ddalia skrev 2011-07-17 19:47:18 följande:
    Jag fick en blandning där det var rätt många blåa, så färgerna var: röd, orange, ljusgrön, mörkgrön, ljusgul, mörkgul och fyra olika blåa. Skulle önskat mig någon lila eller så, såg att de hade det nu i den länken jag skrev tidigare... Det står sunny baby på alla. Jag satt på tryckknapparna på de flesta idag och då undrade jag varför jag inte kom på att sätta på en extra tryckknapp för att göra omkretsen(?) runt låren lite bättre när hon var liten och smal.. blah, det var andra saker jag tänkte på då... Jag tycker de här byxorna är en bra bas som man kan leka med så att man slipper sy helt från början och beställa pul-tyg osv.
    Och ja, det var ett stort gammalt urtvättat badlakan som rykte. Blev rätt många inlägg bara från ett, har räckt gått och väl även när jag bytte 7-15st i början. Men det skulle funka med vilken bommultyg som helst så länge det suger åt snabbt (dvs direkt, du kan alltid testa innan med att torka en blöt fläck). Nackdel med frotte - bajs glider inte av den enkelt när man ska spola bort det. Men eftersom bajs har varit ett *bekymmer* så kort tid här som 4-6 veckor har jag inte brytt mig att byta till något annat. Kanske någon sånt där kökshandduk med *smörgåsrån* mönster - de flesta såna suger åt hur bra som helst och är ganska glatta (jämfört med frotte iaf)? Jag bara tittade vad jag hade hemma..
    Jo det finns ju ganska mycket fina färger. Jag ska beställa mest blått och grönt till min kille...

Jasg kommer verkligen att köra på ett lager närmst huden för jag lyckas alltid upptäcka att han håller på att börja bajsa så det är en liten brun fläck i blöjan som annars är så gott som torr så det känns så slösigt nu., Smidigt att bara byta ett inlägg...

Ska prova ditt tips också med handduk. Känns som en vettig lösning som inte behöver kosta så mycket heller... :) Nej nu har jag en ledsen pojke som jag måste trösta.. :)
  • TheLove

Åh, nu har jag beställt från Ebay... Det är första gången. Aldrig köpt via Tradera heller. Gjorde en överföring på pengar till mitt paypal igår som skulle komma idag men det är borta från mitt konto men inte hamnat på Paypal än... Blir lite nojjig...

skånegås skrev 2011-07-18 12:29:16 följande:
    Hallåj!
    Har en kille på 3,5 mån som kissar och bajsar det mesta i handfatet eller ute i det fria. Vi kör tygblöjor dagtid och engångs på natten. Har ec-at de tre tidigare barnen också i omgångar. Fram tills de varit 6 mån har det funkat kanon men sen har de vägrat... Hoppas det går bättre den här gången. Är man pigg klarar vi oss med ca en kissblöja per dag, annars går det MYCKET sämre.

Vi har vikblöjor som de flesta är köpta begagnade och de bästa blöjbyxorna vi hittat är de på www.minimundus.se som kallas soft (109:- då jag köpte i höstas). Man behöver max 2 i varje storlek då de inte behöver någon särskild torktid. Går att bara torka av. Så har man det svårt ekonomiskt tycker jag det räcker med ett par om man ec-ar och vid behov tar till en engångsblöja, eller kör blöjfritt någon timme. Vikblöjor torkar också fort och om det bara kommit en kissning i dem hänger vi på tork och använder en gång till när de är små innan kisset luktar. Så 10-15 vikblöjor och ett par byxor i varje storlek om man kör ec-light

Ang magont på bebisar så är mitt tips att utesluta mjölkprodukter helt. 3 av barnen har varit allergiska och det är så skönt när de mår bra. Det känns som att livet leker. Man orkar mer själv, de sover bättre och är mycket nöjdare och gladare. Sonen nu tål heller inte sojaprotein, men när man kommit på det är det absolut värt att undvika det i kosten (om man ammar). Och man måste undvika under en månad för att säkert kunna säga om det är mjölken eller inte och läsa ALLA innehållsförteckningar. Kolla in på mjölkallergitråden här på fl.

Hörs igen!
    Funderar på att köpa vikblöjor med och ha i blöjorna vi köpt. Mitt största problem är att behöva slänga en torr engångsblöja för att det är en liten liten fartrand i den... Känns så slösigt för skulle inte falla mig in att sätta på honom en blöja med fartrand i. Så just det med fikblöja kan ju vara en idé att ha närmst huden... alternativt bara en liten frotte bit. Känns skönt att jag snart har tio st blöjor för bara 300:- =) För även om de skulle vara skit så är det inte mycket pengar det handlar om. Då kan man byta ut det allt eftersom.

Pratade med mamma angående tygisar och hon tycker det är en dum idé och om jag skulle köpa tyckte hon bara jag skulle köpa en för att prova på... Men inte hinner man väl få en uppfattning av att använda tygblöjor genom att enbart ha en?

Jag försökte utesluta det med storebror, jag klarade det i två dagar... (att utesluta mjölk) Med lillebror ha jag märkt att varje gång han har ont i magen har jag fått i mig lök. Blir en omställning att ta bort det ur kosten med. Största bekymmret är att vi ofta äter hos mina svärföräldrar så då har man ju inte samma koll på vad som finns i maten...
    Meal skrev 2011-07-18 15:44:35 följande:

Andra regler till Sverige förstår jag. Jag bor i Norge och då betalar vi tull på allt över 200,- Konstigt att de inte skickar till sverige. Vi har också bambusblöjor därifrån, lite dyrare men bra uppsugning. Klarar 10 timmar nattetid utan extra inlägg på vår son.

Har läst att bambu ska vara bra... Kan ju vara vettigt att prova om jag inte gillar inläggen som hör till blöjorna jag köpt...

Förresten? Vad får ni för reaktioner från omgivningen angående ec?

Jag tänkte först börja med storebror men fick så mycket negativa åsikter från folk om det. Denna gång började jag bara efter att jag satt och amma och kom att tänka på det och efter amning kom det alltid bajs, så då provade jag, och visst kom det både kiss och bajs.

Nu bajsar han inte lika ofta så man kan inte riktigt köra på det "säkra" kortet längre.

När jag berätta för mina föräldrar fick jag först reaktionerna "låt honom bara en bebis, ha inte så brottom" men förklarade att jag inte försöker få honom torr utan bara ge honom ett alternativ till blöjan blev det bättre och nu tycker mamma det är lite roligt att jag håller på med detta tror jag.

Resten jag berättat för har tyckt att det varit udda men roligt att en bebis kan kissa och bajsa på toan och är farcinerade. Men jag är tydlig med att detta inte är någon potträning utan bara ett alternativ till blöjan.

Visst skulle det vara roligt om han är torr innan året, men det är absolut inget mål jag har... kan dock vara skönt att byta så få blöjor som möjligt ;)
  • TheLove
    ddalia skrev 2011-07-19 17:26:57 följande:
    Jag har fått BARA possitiva reaktioner av omgivningen. De som har sett henne kissa på toa när jag sätter henne och *säga till* när hon behöver gå har bara varit fascinerade. För familjen har det varit helt ok ide, min mamma tyckte det var precis så man gör, och sa att jag har själv varit blöjfri vid 8 månader (fanns inte ens blöjor för 30 år sen där jag är född så alla körde tyg + potta från tidig ålder). Det där med att *låta de vara bebisar* förstår jag inte, det är inte som att de bli direkt glada av att bajsa på sig. Jag tror att de flesta ger sig så fort man säger att det inte är pottaträning och slänger in ett par angument som: slippa bajsblöjor och ha en gladare bebis när den sitter på huk och få prutta av sig.. Det där sista var en av anledningarna jag orkade i början - tjejen kände sån lättnad när jag höll henne på huk och allt kom ut så lätt!Precis min tanke, med en liten lapp 13x30cm blir inte tvätthögen direkt större även om man skulle byta 15 blötfis-blöjor om dagen (som jag fick göra). Vikisar hade jag tänkt på också, men det lät också som att det skulle bli mycket i tvätten och på rumpan att bära.. Lovelyy, när blöjorna kommer så kan jag skicka dig en bild och visa vad jag hade tänkt jag kunde ha gjort enkelt för att göra de bättre runt låren.
    Skönt att du bara fått positiva reaktioner. De reaktioner jag fick när storebror var liten var ju så negativa att jag inte "vågade" börja med ec. Men nu började jag utan att nämna det för någon och reaktionerna är mycket bättre.. Men just det att nämna att det inte är potträning utan ett erbjudande om att göra ifrån sig på annan plats än blöjan tycker jag får folk att mjukna ;)

Det skulle vara jättesnällt om du vill skicka en bild på det :) Det ska ta 7-14 dagar innan jag får blöjorna. Hoppas det går fort för jag längtar tills de kommer hem :)

Fick idag ett meddelande på att mina pengar kommit in på paypal kontot så då slutförde jag betalningen på ebay. Så nu har jag fått bekräftat via mail och sådär också :)
    skånegås skrev 2011-07-19 17:39:04 följande:
    Det är bara att riva sönder ett gammalt lakan och stoppa i blöjorna. Gör jag också ibland. Har bitarna som tvättlapp också
    Smidigt :)
  • TheLove

Åh vad skönt att det går så bra!

Jag har blivit lite slö med ec:andet... Jag tar honom bara på toa ett par gånger per dag, men jag känner att det inte är någon vits att stressa med det. Men han vet vad som ska göras där. Antingen så kissar han eller försöker bajsa (ibland kommer såklart inget kiss) men bajs har det inte kommit på flera dagar, å andra sidan har det gått från 1 bajs varannan timme (när jag började skriva här) till 1 bajs om dagen. Igår inte en enda...

Vad jag har förstått så brukar inte bebisarna signalera när de måste kissa utan det gäller att lära sig sitt barn. många skriver att man känner det i ryggmärgen när de ska kissa. Jag kan ibland känna så. "Nu är han nog kissnödig" Tar med honom på toan och oftast kommer det kiss vid det tillfället eller att blöjan är varm...

Men tipset som Dalia gett här i tråden om att de kissar oftare på morgonen och att det blir längre mellan kissningarna på eftermiddagen kan ju vara att tänka på...

Åh vad jag längtar tills jag får hem mina blöjor :) 11 dagar har gått sen jag beställde dem. Innan beställningen gjpordes stod det att det skulle ta 7-14 dagar men i beställningen sen så stod det 10-20 dagar... Bara att hoppas att det kommer snart :) Ska bli så spännande att prova...

• TheLove
    ddalia skrev 2011-07-31 20:11:28 följande:
    Det tar 2-3 veckor från kina, och 3 dagar från hong kong (helt otroligt tycker jag). Så man får ha lite tålamod. Jag satt på tryckknapparna nu på alla 10 blöjor och på 10 inlägg, nu återstår att sy inläggen dubbla och så är jag redo för de nästa 2-4-6 månader. Tjejen har varit duktig de sista 2-3 dagarna och signalerat för kiss nästan till 100%. Det har verkligen varit upp och ner de sista 2 månaderna. Idag kikade första tanden ut och om 4 dagar blir hon 9 månader.

Riktigt kul att det går bra för er Meal! Din kille är ju i den perfekta åldern om det finns något sådant, de fattar snabbt det där med bajset. Jag är såååå glad att jag hittade hit innan tjejen kom till världen och läste om ec då..

Och ja det där med kiss är svårt. Min tjej sa inte ett ljud de första månaderna, inte ens om hon var blöt. Sen helt plötsligt vid  5,5 månader tyckte hon att det inte alls var skönt med blöt blöja och började klaga efter, och snart därefter även innan hon kissade.
    Jo tålamod måste man visst ha... 14 dagar har gått, ännu inga blöjor, men jag hoppas att de kommer snart... MAX 7 dagar till om det stämmer det hon sa...

Skönt att du är färdig med knapparna... var är det för knappar du använder dig av? plast?

Klart att det är jobbigt med att signalera om man håller på få tänder. Så duktig hon är!!

Wilgot gillar inte heller blöt blöja, han blir också gnällig då...

Jag har varit iväg utan Wilgot några gånger och varje gång ringer min man och säger "jag tror att han är hungrig" "byt blöja" säger jag och då brukar det bli lite bättre även om han är väldigt mammig...
  • TheLove
    Fridayyy skrev 2011-08-04 09:41:20 följande:
    Här vill jag också vara med, men hinner inte skriva nåt nu. Men kul tråd Lovelyy!
    Såklart ska du vara med :)
  • TheLove

Jag har ett paket att hämta ut på posten! Undrar vad det kan vara ;)

• TheLove
    Meal skrev 2011-08-06 14:04:01 följande:
    Har ingen personlig erfarenhet av just EC på äldre barn. Men sån generellt så vill jag ju tro att det är naturligt att det också kan gå tillbaka under en period när det har kommit ett litet syskon. Samtidigt så är det va¨l också logiskt att nu när ni har blivit en större familj alla behöver tid på att ställa om sig och att det i en period vill kunna vara svårare att se hans signaler. Jag är säker på att det går över och att storebror vill kunna växa av ansvaret av att vara storebror.
    Håller helt med, i allt du skrev :)
  • TheLove
    Meal skrev 2011-08-06 14:07:36 följande:
    I dag gjorde sonen från sig på pottan för första gången, han gillade det verkligen. Satt och tryckte och så skrattade mellan varven Och man kan verkligen kalla det total tömning, passa på att både kissa och spy i pottan när han var färdig med att bajsa. Härlig syn kan man säga. Men vi fick till en bättre position på pottan än toaletten, så det blir nog den i fortsättningen. Inga problem med snoppen över kanten då.

Hur har de reagerat på BVC när ni berättat om EC? Vi har en väldigt speciell helsesøster och tvivlar på att hon kommer förstå det. Hon kommer säkert bara tro att jag börjat med potträning redan och hon är hopplös att försöka förklara för, hon slår liksom helt dövörat till. Så hade varit intressant att höra lite om andras erfarenheter hos BVC.
    Haha perfekt :) Wilgot brukar också spy. men det tror jag beror på att han tar i så dant...

Jag har inte pratat med dem om det på BVC... jag har också en lite knepig sköterska... Funderar på om jag ens ska nämna nått om det... Man måste ju inte berätta allt för bvc sköterskan... Hon har inga egna barn, kan mindre om allting än jag osv... så jag känner att tar jag upp det så är det väl bara för att "lära upp" henne i att man kan göra så också...

BVC sköterskor kan vara så knepiga... när Elliot var 5½ månad gav jag honom smakisar ibland. Fick då en utskällning av bvc för att han går upp så bra på bara min mjölk så jag ska inte introducera mat än. När han var 6 månader fick jag en utskällning för jag inte gav honom två mål mat om dagen (hela burkar alltså) Så från noll till hundra skulle det tydligen vara från den dag de blev 6 månader... IDIOTI!!! Flört

Som ni kanske förstår har jag lärt mig att lyssna på mig själv och vad som känns bäst än bvc.

Wilgot hade torsk i munnen och jag frågade om det (hade läst på lite innan) hon kunde inte ens se att det var torsk utan fick kalla in en annan sköterska haha :)
  • TheLove
    ddalia skrev 2011-08-05 09:17:20 följande:
    Skulle behöva så många knappar så det blev ebay beställning igen, köpte några förpackningar av de här cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2...:MEWNX:IT  men man behöver verktyg för att sätta på dom vilket jag har.

Annars fanns det plast 200st typ den här
    cgi.ebay.com/KAM-Snap-Variety-Pack-YOU-PICK-C...

eller med verktyg : cgi.ebay.com/KAM-Snap-Pliers-Snaps-Size-Tags-... 

men så många behövde jag inte och skulle kosta dubbelt så mycket. Budgeten spricker snart här för jag minskat på föräldrarledigt dagarna jag tar ut så att de ska räcka längre. Tack och lov så finns det ebay..
    Hittills har de inte läckt en ända gång..blöjorna sitter jättebra på båda pojkarna!

Men hur gör man för att få bort bajsfläckar på blöjorna? Tycker inte det går bort i tvätten. Dessutom står det att man ska tvätta blöjorna i 35 grader... Vilket känns för lite. Jag har tvättat i 40, men tror du det går att tvätta i 60? känns inte som bakterierna försvinner vid för låg temp...

Idag har jag fångat två av tre kissar, vilket känns bra :)
Svar på tråden EC - Elimination Communication