• TheLove

EC - Elimination Communication

ddalia skrev 2011-08-07 12:48:23 följande:
    Vad kul att de sitter bra :)

Jag tvättar mina i 60 och de har inte blivit förstörda än. Jag t o m torktumlar mina (inte på högsta temp dock)  med övtig tvätt eftersom det är handdukarna som ska absorbera här och inte själva blöjan, så jag behöver inte bry mig. Tror t o m någon blöja har åkt i 95 graders högen i början när jag hade så många kräkhanddukar osv, och de har klarat sig.

Om man tvättar av fläckarna direkt med lite tvål så försvinner allt med en gång. Brukade ha en vanlig gammaldags handtvål endast till blöjorna förr. Nu har jag en pumpflaska med tvättsåpa till kissblöjorna istället, när det var en blöja om dagen brukade jag handtvätta. Just nu går det inte så bra..

Jag tror att min tjej har någon slags urinvägsinfektion eller irritation, hon kissar var 30min (från 2,5-3 timmar förrut)  och kan inte hålla sig alls :( Om det fortsätter imorgon ska vi till VC.. Det här är första gången någonsin jag använder alla 10 blöjor + extra inlägg, och på en och samma dag. Och första gången någonsin då jag måste köra tvättmaskin för blöjornas skull.
    Ojdå, hur är det med henne? Antar att ni varit på vc nu?

Jag har också börjat tvätta dem i 60 grader nu! Har torktumlat från början. Tydligen är det bra för att pul-tyget ska hålla tätt...

Vad använder du för typ av handdukar i blöjorna? Jag har varit lite smidig ibland så jag tar ikea-tvättlappar.. Du vet typ 10st för 29:- eller nått sånt, men tycker de känns lite sträva mot rumpan... Funderar på att köpa någon billig handduk och klippa sönder i lagom tjocklek och sy ihop... Men har du någon mjuk handduk då eller?
    Meal skrev 2011-08-07 13:14:34 följande:
    Tvättar också på 60 grader. Inga problem. Angående bajsfläckar så använder vi Apple cheeks fleecepapper så då kommer bajset i dem. Väldigt smidigt då jag bara kastar det. Fast numera kommer ytterst lite bajs i blöjan eftersom han bara Bajsar en gång om dagen och oftast i toa eller potta
    Vart köper man det? Är det samma som rispapper? Skönt att slippa bajset :) Wilgot bajsar oftast bara en gång om dagen med...
    ddalia skrev 2011-08-07 13:32:47 följande:
    Och fy vad tråkigt med dåliga bvc tanter... Våra, alla där, är jätteduktiga. En tjej från bvc, dock inte sköterska, såg på öppna förskolan att vi kör med tygblöjor och frågade t o m om jag skulle kunna komma på någon träff och berätta om hur det är. Hon hade tydligen själv tygisar på sitt barn. Vi pratade om ec osv så det kanske blir någon slags infomöten på bvc senare i höst då man få upplysa lite flera mammor om det hela. Tycker det är helt klockrent. Ska bara samla modet att prata inför folk med min halvtaskiga svenska.

När min tjej var liten och hade så ont i magen då föreslog min bvc sköterska att jag skulle hålla henne på huk så att hon kan lätta på trycket lättare. Då hade vi redan börjat med ec så hon var glad för det.. Så jag är lyckligt lottad med duktiga bvc tanter :)
    Åh vad roligt!! Hade öppen förskola där jag bodde förut och där var tjejerna som jobbade helt underbara!! Skulle definitivt kunna ha en infodag med det...

Inatt kissade inte wilgot en enda gång. En helt tom blöja var det
    han blev lite gnällig ca 30 minuter efter han vaknat så jag trodde han ville ha ny blöja men den var ju som sagt tom, tog med honom till toan där han kissade direkt :) och de säger att bebisar inte kan hålla sig?
  • TheLove
    mikroE skrev 2011-08-09 12:21:53 följande:
    Angående gradantal på textil och andra länder än Sverige. I Sverige har vi ofta den högsta temp som plagget tål på lappen medan i många länder märker man med den lägsta temp som plagget går att få rent i. Därför står det ibland sanslöst låga temperaturer i utländska kläder. Vet man dock att svenska kläder av samma typ tål tex 60 grader så tål de utländska kläderna det med (normalt iaf). Så är era blöjor märkta med löjligt låga temperaturer så är det nog längsta möjliga inte högsta tillåtna temperatur. Om man inte vet detta så kan det vara svårt att följa tvättråd för utländska grejer men vet man det så är det inga problem.
    Åh tack det förklarar saken... tyckte det verkade lustigt om det inte skulle gå att tvätta i mer än 35 grader...
    Meal skrev 2011-08-09 15:21:11 följande:
    Fleece-papper är typ som rispapper ja, fast ännu mjukare. Jag köper det på eddabedda.com www.eddabedda.com/toybleier/tilbehor/appleche... Men det är ju en norsk affär då
    borde köpa nått sånt i alla fall. Tack för länken...

Idag har Wilgot varit väldigt lös i magen :( På morgonen när jag sa att han inte kissat var det en fartrand i blöjan, det var det i en till sen och två blöjor fulla med bajs och bajsat två gånger när han var nakenfis... Det har kommit helt utan varning :( Stackars liten...
  • TheLove
    ddalia skrev 2011-08-09 18:38:10 följande:
    Intresant det där om tvättråd, visste inte.

Jag tog den bästa och största handduken jag hade hemma, som blir mjuk om man torktumlar. Jag vet vad du menar, ikea lapparna är inte sköna, och är ganska tunna. Om du inte hittar något hemma, kan du kolla om ni har någon andrahands affär i närheten, då kan du köpa något som är urtvättat från alla färger och kemikalier, samt att du ser vad det är för kvalite efter tvätt. Eller om du har Jysk där du bor, de har billiga (och släpper de på rea hela tiden).
    Fleece papper låter intresant att få se, jag köpte en förp rispapper, det funkade inte alls då allt bajs bara gled runt, men då var det i början då allt var så löst. Sen började allt hamna på toa så jag brydde mig inte att hitta bättre lösning.
    Jag har tänkt på sista tiden hur jag skulle kunnat gjort för att få det lättare att tvätta bort det, t ex kan man ha ett lager från typ sändkläder, lakan - mot rumpan - lite glattare och lättare att få bort bajs från. Så länge det är naturmaterial så blir det bra för huden. Men någon slags papper vore ju perfekt, då slipper man handskas med det värsta..

Tjejen hmm vet inte det kanske är någon fas eller alla förändringar i kroppen - tänder, vi drar ner nattamningen vilket resulterar i större portioner amning på dagen kanske.. osv.. vet inte, det är bara sån skilnad. Pratade med VC idag iaf, men det är lite bättre idag.
    Är handdukarna på rusta bra alltså? De har flera sorter va? Vet du vilken sort det är? Jag har en handduk som är sådär supermjuk men den är inte så stor...

Jag tror inte rispapper och det skulle funka så bra för oss såhär i början heller... Som du säger så är det så löst att det bara rinner ut

konstigt... hoppas verkligen det återgår till normalt!! Inte kul att behöva springa till toan precis hela tiden...
    ddalia skrev 2011-08-09 21:29:47 följande:
    Just ja, om inlägg - när du syr de, gör de lite kortare än originalen annars kan de sticka ut på fram- eller baksidan. Glömde att skriva att mina inlägg är inte mycket tjockare än ikeas lappar, snarare är de tätare vävda.

Dock behöver jag verkligen sätta mig och sy om dom till 2-lager... Och trots att jag har tjej, så blir de blöta bara på framsidan på dagen, hon står/sitter oftast nu och hur åker all kiss upp och framåt har jag ingen aning... kollar man på baksidan så är det oftast helt torrt.
    Jo jag tycker inläggen är för stora när man har på minsta storleken på blöjorna... Tack för alla tips!
    Använder du de du fått till ibland också?

Wilgot blir mest blöt bak också...

Wilgot bajsade 10ggr igår :( Stackarn och hade bajsat när vi gick upp på morgonen nu...
  • TheLove

hallå!! här går det inget vidare just nu. Jag läser oftast av hans signal men han vill för tillfället inte sitta på toan så det struntar vi i. jag erbjuder toan ibland men oftast kommer inget och han blir ledsen.

tygblöjorna används endel... han föredrar dem men det är så jobbigt när man måste byta så ofta, har alltid vanliga när vi ska iväg...

Hur gammal är hon nu? 

• TheLove

När jag tänker efter har jag nog gjort mig en björntjänst... Som sagt har jag varit slö med tygisarna ett tag vilket såklart betyder färre byten men det känns torrt... Så logiskt sett så borde han vilja kissa på toan/pottan mer om han har tygblöjor på sig... Fy för att vara så slö som jag varit...

Har ni några tips på potta? Wilgot har alltid suttit framför mig på toan men nu provade jag Elliots Ikea potta. Det kom kiss så det var ju bra men hela rumpan fick ju plats i pottan vilket var mindre bra...

Vill gärna hitta någon som de kan sitta på med lite mindre rumpa... 

• TheLove
    vittra skrev 2011-10-27 19:45:04 följande:
    Ja det kan ju tyvärr hänga i hop en del. Självklart känner de ju inte samma behov av att kissa utanför blöjan om blöjan ändå är så torr att det inte känns att de har kissat. Jag kan tänka mig att det måste vara mer eller mindre omöjligt att köra EC med engångsblöjor..?

Tips på pottor har jag dock inga... men pottor finns ju överallt så ni får kanske kolla runt lite och se om ni hittar någon bra storlek? Tror till och med biltema har, liksom ikea osv.
    Nej precis, det säger ju sig själv, men man blir rätt så slö när det gått lite halvdant ett tag och maken bara vill använda engångsblöjor (vilket betyder att jag får köra all ec och blöjbyten själv...) Jo jag tänkte börja kolla runt lite efter pottor, har bara haft honom framför mig på toan innan men nu kan han sitta relativt bra så jag tänkte att det kan vara vettigt att använda potta då, och även se om ni hade någon erfarenhet :)
    Safireee skrev 2011-10-27 20:15:59 följande:
    Hej alla!

Jag kör EC light med min dotter som är två veckor. Funkar bra även om det kommer lite i blöjan ibland också (hon bajsar ju måååånga gånger om dagen så här i början). Vi håller henne över toan efter varje amning och när vi ser signaler och det funkar finfint. Har vanliga blöjor än så länge, men så fort hon växer i tygblöjorna så börjar vi med dem.

Har en fyraåring också som vi började ECa när hon var 2-3 månader. Lade aldrig märke till några signaler då eftersom det kanske var lite för sent? Men vi rutinpottade och det funkade bra även om en hel del hamnade i blöjan också.

Lovelyy: Babybjörns "hjärtepotta" är väldigt bra för mindre rumpor. Tror inte de tillverkas längre, men man kanske kan hitta begagnad? Vi har en sån i alla fall och den tyckte dottern om. :)        
     Wilgot bajsade också efter varje amning i början och då var det super enkelt, men nu är det bara en gång om dag, inte alltid det ens vilket blir lite svårare. Mycket lättare när man vet att ungefär den tiden så behöver han bajsa ;)

Har för mig att jag läst att den inte finns längre, men som du säger kan det ju finnas begagnar, får kika blocket...
    kixan skrev 2011-10-30 07:40:33 följande:
    BB:s klassiska potta är bra och hjärtepottan bäst. Leta begagnat, då kan du hitta pottor för småpengar.
     Jaha babybjörns vanliga potta är också mindre? Finns det många sorter babybjörn?
  • TheLove
    miljarden skrev 2011-10-30 22:00:43 följande:
    Jag tycker pottan med ryggstöd och urtagbar insats är bra.

Men vi använder mest toan.

Någon annan som kör blöjfritt? Vår unge är 1 år, han har blöja bara på nätterna.
    Är de inte heller så stora i "hålet"? 

Jodå jag kör blöjfritt på min 3½ åring ;) Hehe

Skämt åsido, Honom Eceade jag aldrig så han var inte torr förrän han var 2½, och blöjfri på natten vis 3... Hoppas på att Wilgot ska bli blöjfri tidigare! 

Hur funkar det när de är blöjfria så tidigt. Väntar ni på signaler, eller rutinpottar ni? Hur ofta gör ni detta? Frågan är även till Wickz 
  • TheLove
    Safireee skrev 2011-10-31 09:22:41 följande:
    Lovelyy: japp, den röda är hjärtepottan! Längtar tills Stella kan sitta någorlunda. Just nu håller vi henne över toan och det är lite kämpigt för benmusklerna. Men bra också antar jag. (nästan som jägarvila)
    Nu har jag hört av mig om en sån potta som var inlagd för 30:- men fanns i en annan stad så¨jag hoppas hon kan skicka... Blir lite kruxigt att åka många mil för en potta :P

När Wilgot sitter på toan så sitter jag bakom honom så jag blir ett ryggstöd så att säga...  

--

Vad spännande det är att läsa hur ni gör och att de är helt blöjfria! (skapat mig ett nytt mål ;) )

Jag har tagit honom på pottan ganska mycket nu senaste dagarna och det kommer kiss nästan varje gång. Hur länge sitter ni per gång om det inte kommer direkt? och hur ofta erbjuder ni toa/potta? 
  • TheLove

Mysigt med pottgrävning, men det får man ju ta :) Wilgot (5 månader) hade bajskalas i gåstolen härom dagen. Det var bajs över hela honom (trots engångsblöja och kläder) golvet under honom var täckt och lekbordet var täckt. Jag var i köket och märkte inte när han bajsade... BRA! ;) 

Vi har varit lite ordentligare med potta nu. Han sitter där och kissar nästan varje gång.

Jag vet att ni skrivit tidigare, men hur var det man skulle rutinpotta dem? När de precis vaknat, när man tar ur dem ur sjal... När är det mer? *Hjärnsläpp* 

• TheLove
    miljarden skrev 2011-11-04 11:24:49 följande:
    Efter maten brukar också vara bra. Vi har gått på klocka också, när han var 4 månader typ var 20:e minut, oftare på förmiddagen/morgonen och mer sällan senare på dagen och numera ungefär en gång i timmen.
    Oj var 20e minut... det är ofta :) Så ofta kissar han inte tror jag... Tack :)
    miljarden skrev 2011-11-04 11:26:06 följande:
    Puffar för mitt förrförra inlägg: Är det någon som har några bra idéer om hur man får barnen att börja säga till?
     inga tips alls... Elliot har varit blöjfri ett år men har inte börjat säga till förrän typ 2 månader sedan... 
  • TheLove

Vad härligt! Jag blir stolt varje gång han kissar eller bajsar på toa/potta! Det ska man bli!! =)

• TheLove
    Linnea H skrev 2011-11-09 22:08:57 följande:
    Hej, nu ska jag äntligen ta mig tid och tacka alla er som har skrivit i den här tråden! Ni har hjälpt mig att få upp ögonen för hur mycket ett litet barn faktiskt kommunicerar om sina behov (och gjort att jag har sluppit ett antal bajsblöjor ).

Har bara inte hunnit/tagit mig tid att skriva tidigare. Jag har en son som nu är sex månader men för tidigt född så han är snart fem månader om man ser till utvecklingen. Första barnet och ingen erfarenhet av spädbarn tidigare. Vi började med EC för bajset när han var 12 veckor och det har gått jättebra. Sedan ett par dagar har jag också börjat märka mer och mer när det är dags för kiss (fast inte alla gånger, han kissar jätteofta och vi har faktiskt fått remiss till specialläkare för det men det verkar inte vara något fel utan det "är så").

Jag tänkte ställa en fråga (kommer säkert fler framöver): Han har suttit i mitt knä över en glassbytta och bajsat och alltid verkat nöjd med det. Men den senaste veckan vägrar han bajsa så utan det kommer när jag till slut lägger ner honom på skötbordet. Kiss kommer bara på skötbordet. Är det någon som har erfarenhet av det? Han sitter alltså fortfarande gärna i mitt knä, inget gnäll på något sätt men det verkar som han håller sig och väljer att göra det när han ligger ner. 
    Jag har läst att det är bra om man kissar själv... Kan han sitta själv? Min son är 5 månader och sitter (vet inte om han är tidig eller ej) men sätter honom på pottan (eller framför mig på toan) och kissar själv, nästan alltid kommer det kiss eller bajs då, men inte om jag inte själv går på toan.. Jag brukar också säga till honom "Nu får du kissa" när jag sätter honom kommer det inget efter en stund så säger jag kiiiiiiiss vilket kan hjälpa många gånger, och tror jag att han behöver bajsa gör jag ett "tryckande" ljud som när man tar i för att bajsa... Tycker det funkar bra... Du kan ju även prova att göra de ljuden (eller de ljuden du vill använda) när han kissar/bajsar på skötbädden... så att han förstår vad ljuden betyder... Jag har valt mina ljud eftersom att det låter som när man kissar och bajsar, vilket jag tror är lättare för barnen att relatera till... 
  • TheLove

Vart kan man läsa om olika tecken? härligt att det sker framgångar :)

• TheLove

Miljarden: Härligt att det går framåt. Skönt när de kan göra sig förstådda.. Undrar också hur gammal han är..?

Smultronmjölk: Tack. Ska genast kolla, vad heter apparna du har? Eller kanske räcker det med att söka på teckenspråk?

Svar på tråden EC - Elimination Communication