• Ponycorn

Vad har du som Vårdbiträde för timlön?

Jag är inne på min femte sommar inom hemtjänst/äldrevård. Har ingen utbildning inom vårdyrket utan studerat annat på terminerna, men jag har många års erfaranheter och bra referenser. 
    Nu arbetar jag i Göteborg på ett kommunalägt boende och har då 104 kr/timma + diverse ersättningar. 
    Jag har arbetat på tre olika ställen. Denna sommar är min första på mitt nuvarande jobb och då höjdes lönen med 1 krona till 104 kr. Jippi?!

Under mina 5 år har jag gått från en lön på 98 till 104. En löneökning på 6 kronor på fem år.  
    Är detta rimlig löneökning på 5 år?  

Vad har du som outbildat vårdbitr. inom äldrevården?  

• Svar på tråden Vad har du som Vårdbiträde för timlön?
  • sandrafia

Nu jobbar jag som personlig assistent men det är ju samma jobb i pricip vi gör.
    Jag jobbar för ett privat företag å känar 123 kr i timmen plus semmesterersättning då
    När jag jobbade på ett ålderdomshem som var komunens för ca 7 år sedan hade jag 106kr i timmen om jag inte minns helt fel. Jag har ingen undersköterske utbildning heller, 

• Susanne905

Enligt avtal (kommunal) så är lägsta lönen för outbildad personal 17590kr på heltidsmått, dvs ca 106 kr per timma. Se vilket avtal du tillhör och då kan man ofta lätt söka efter lönenivåer.

• Ponycorn

Ja chefen satte ju lönen genom någon avtals-tabell baserat på hur mycket jag jobbat innan och den erfarenhet jag har. 

Men varför är det så fruktansvärt dåligt betalt att arbeta inom äldrevården?  

• Midvinterblot

jag skulle jobba som vårdbiträde i sommar igen för 4 året i rad (Fick ett annat jobb innan sommaren)
    Min timlön utan OB var 97 kr i timmen.... 

• Brittan

Jag har 107,80 och har läst en social serviceutbildning samt har flera års erfarenhet.

• mammakalmar

Jag har 100 kr i timmen som outbildat vårdbiträde, första gången som jag jobbar som det.

• trissemiss

Susanne905; 17590:- / mån på en heltid stämmer inte för ett vårdbiträde i min kommun iaf. Här ligger lägstalön för ett vårdbiträde på strax över 16000:-.

Jag har själv jobbat 5 somrar som vårdbiträde (inom äldreomsorgen) och däremellan gått på ett par längre vikariat och sedan haft längre perioder då jag studerat. Började på några kronor över 80:-  2007 och har idag strax över 103 kronor/timmen. Sen tillkommer naturligtvis semesterersättning och OB. Det är verkligen en skamlig lön. Lika skamligt tycker jag det är att det tillåts att man betalar vårdbiträden lägre lön än undersköterskor när jobbet är till 100% samma. Den kompetens som en uska besitter förvärvar man ganska snabbt när man jobbar inom området....särskilt då allt lite mer "avancerat" sker på delegering från ssk.

och TS, 6 kronors höjning på 5 år är INTE okej!

• Brittan
    trissemiss skrev 2011-07-10 19:57:02 följande:
    Susanne905; 17590:- / mån på en heltid stämmer inte för ett vårdbiträde i min kommun iaf. Här ligger lägstalön för ett vårdbiträde på strax över 16000:-.

Jag har själv jobbat 5 somrar som vårdbiträde (inom äldreomsorgen) och däremellan gått på ett par längre vikariat och sedan haft längre perioder då jag studerat. Började på några kronor över 80:-  2007 och har idag strax över 103 kronor/timmen. Sen tillkommer naturligtvis semesterersättning och OB. Det är verkligen en skamlig lön. Lika skamligt tycker jag det är att det tillåts att man betalar vårdbiträden lägre lön än undersköterskor när jobbet är till 100% samma. Den kompetens som en uska besitter förvärvar man ganska snabbt när man jobbar inom området....särskilt då allt lite mer "avancerat" sker på delegering från ssk.

och TS, 6 kronors höjning på 5 år är INTE okej!
    Och jag som gnäller över mina 107,80 + sem.ersättning+ob. Ska genast sluta med det. Men..... detkänns litenär jag har utbildning och erfarenhet.
Svar på tråden Vad har du som Vårdbiträde för timlön?