• Ponycorn

Vad har du som Vårdbiträde för timlön?

Jag är inne på min femte sommar inom hemtjänst/äldrevård. Har ingen utbildning inom vårdyrket utan studerat annat på terminerna, men jag har många års erfaranheter och bra referenser. 
    Nu arbetar jag i Göteborg på ett kommunalägt boende och har då 104 kr/timma + diverse ersättningar. 
    Jag har arbetat på tre olika ställen. Denna sommar är min första på mitt nuvarande jobb och då höjdes lönen med 1 krona till 104 kr. Jippi?!

Under mina 5 år har jag gått från en lön på 98 till 104. En löneökning på 6 kronor på fem år.  
    Är detta rimlig löneökning på 5 år?  

Vad har du som outbildat vårdbitr. inom äldrevården?  

• Svar på tråden Vad har du som Vårdbiträde för timlön?
  • erajka

outbildat vårdbiträde ca 110 kr/h
    utbildat vårdbiträde ca 112 kr/h

• Eisa

Senast jag jobbade som det (i början på 2000-talet nångång) tjänade jag 106 kr/timmen... fast jag hade nog gått nåt år på ssk-programmet då iofs

hade typ ingen erfarenhet

• UntilTheDark

104 kr+ob+semersättning har jag. 

• UntilTheDark

Har erfarenhet men ingen utbildning. 

• Brittan

Det är bara att inse att det är skitlöner vi har. Hur tror de att de ska kunna få upp statusen på vårdjobben om de inte höjer lönerna?

• Ponycorn

Alltså jag vet inte inom vilket annat yrke som denna kassa löneökning på fem år hade varit okey? jag förmodar att jag får mindre i lön nu än vad jag fick då om man räknar inflation, eller nära på...*mutter*

Hur man kan ge människor som ska vårda de äldre så kassa löner att det är pinsamt är bortom mitt förstånd. Jag hade fått mer om jag stått vid ett rullband och samanfogat delar. 

• Lillkillensmamma

Vad jag förstått så är det praxis med ca 106 kr /tim utan utbildning.

Själv anser jag ju det som en god lön bara för att finnas där för de äldre som faktiskt betalar för det. Att få ett leende från dom o se deras tacksamhet är iaf för mig lön nog, så jag klagar inte över min lön som är den samma.

Men jag tycker ju självklart oxå att lönen borde höjas markant i yrket över lag så att det känns "lättare" att jobba med det. Sen är  det ju inget lätt jobb fysiskt så det borde verkligen höjas för det.

• Brittan

Här var jag bor så verkar det bli kris på utbildad vårdpersonal. Det är endast 21 som sökt undersköterskeutbildningen till hösten och det finns 40 platser. En  del av dessa 21 har sökt den i 2:a och 3:e hand.

• ifent

Hej

Jag jobbar nu för första gången i hemtjänsten i sommar och jag har 112 kr/timme plus ob och sem ersättning.
    Jag har ingen utbildning eller erfarenhet och det är i kommunen, då verkar ju min lön vara helt ok

Catta

Mamma till Izabella-93, Felizia-97, Emrik-03, Neo-06, Trinity-07
  • AlexandraJ

Jag jobbar min första sommar inom hemtjänsten och har varken utbildning eller erfarenhet. Får 118 kr i timmen och är hel nöjd!

• Momalicious

Jag jobbade visserligen natt oftast men tjänade då 140 i timmes plus ob, semesterersättning osv. Dagturer var det typ 107 kr timmen. Då var jag outbildad och hade ingen erfarenhet.

• elmadumle
    AlexandraJ skrev 2011-07-17 23:01:22 följande:
    Jag jobbar min första sommar inom hemtjänsten och har varken utbildning eller erfarenhet. Får 118 kr i timmen och är hel nöjd!
    Jag är uska och har 116.67 i timmen, så grattis till din lön.
  • J1983
    Ponycorn skrev 2011-07-10 14:55:08 följande:
    Ja chefen satte ju lönen genom någon avtals-tabell baserat på hur mycket jag jobbat innan och den erfarenhet jag har. 

Men varför är det så fruktansvärt dåligt betalt att arbeta inom äldrevården?  
    Det är inte bara inom äldrevården det är dåligt betalt. Det är inte så länge sedan jag hade 124 kr per timme som socionom med 3,5 års högskolutb och ett betydligt större ansvar i arbetet än ett vårdbiträde. Det är generellt dåliga löner inom kvinnodominerade yrken i kommunen..
  • Brittan
    J1983 skrev 2011-07-18 11:45:53 följande:
    Det är inte bara inom äldrevården det är dåligt betalt. Det är inte så länge sedan jag hade 124 kr per timme som socionom med 3,5 års högskolutb och ett betydligt större ansvar i arbetet än ett vårdbiträde. Det är generellt dåliga löner inom kvinnodominerade yrken i kommunen..
    Nu måste jag hugga lite..... menar du att ett vårdbiträde har lite ansvar i jobbet? Vi ansvarar för människors vård, hygien, medicin matintag mm. Missar vi någonting riskerar vi ev. människors liv.  Hatar sådana här generaliseringar.....
  • J1983
    Brittan skrev 2011-07-18 12:41:12 följande:
    Nu måste jag hugga lite..... menar du att ett vårdbiträde har lite ansvar i jobbet? Vi ansvarar för människors vård, hygien, medicin matintag mm. Missar vi någonting riskerar vi ev. människors liv.  Hatar sådana här generaliseringar.....
    Skrev jag att ett vårdbiträde har lite ansvar? Nej, jag skrev att jag som socionom har ett större ansvar än ett vårdbiträde och det vet jag eftersom jag arbetat även som vårdbiträde. Vårdbiträden o uskor har inte superbra löner och det pratas det om hela tiden men det är rätt många andra yrkesgrupper med ett större ansvar och där man kräver en högre utbildning som faktiskt inte har så många kronor mer i lön.
  • Snowbrigade

Är fast anställd (lasad) och har 18520 på en heltid. Jobbar 75%. Ska inte klaga för mycket då det är ett jobb.. Började i kommunen som timanställd/sommarvikarie och hade 2005 98:-/tim. Innan jag slutade som timanställd och blev fast anställd (1 april i år) hade jag 103 kronor i timmen... Har ingen utbildning inom vården alls.... Har dock en Service management utbildning i ryggen men den kan jag inte nyttja speciellt mycket i mitt dagliga arbete...

• Brittan
    J1983 skrev 2011-07-18 14:40:08 följande:
    Skrev jag att ett vårdbiträde har lite ansvar? Nej, jag skrev att jag som socionom har ett större ansvar än ett vårdbiträde och det vet jag eftersom jag arbetat även som vårdbiträde. Vårdbiträden o uskor har inte superbra löner och det pratas det om hela tiden men det är rätt många andra yrkesgrupper med ett större ansvar och där man kräver en högre utbildning som faktiskt inte har så många kronor mer i lön.

Det jag reagerade på var att du skrev att dusom socionom har ett betydligt större ansvar än ett vårdbiträde. Där är det nog svårt att gradera eftersom det är helt skilda jobb vi pratar om. Som socionom arbetar du med människor på ett helt annat sätt än ett vårdbiträde.

• J1983
    Brittan skrev 2011-07-19 16:30:22 följande:

Det jag reagerade på var att du skrev att dusom socionom har ett betydligt större ansvar än ett vårdbiträde. Där är det nog svårt att gradera eftersom det är helt skilda jobb vi pratar om. Som socionom arbetar du med människor på ett helt annat sätt än ett vårdbiträde.

Nej jag tycker inte att det är svårt att gradera, jag har ett större ansvar i mitt arbete som socionom inom kommunen, dels gentemot min klient, jag fattar beslut om allvarligare saker i människans liv än som vårdbiträde o dels som företrädare för kommunen vad gäller kostnader men även rent juridiska aspekter. Jag jobbar dessutom själv med ett helt annat ansvar för det arbete just jag utför o man kan inte byta ut mig mot någon annan från en dag till en annan. Ansvaret för mediciner osv. som vårdbiträdet har vilar ju egentligen på sjuksköterskan.

Viktigt att komma ihåg i dessa diskussioner är att för den enskilde vårdtagaren/klienten osv. så är det såklart viktigt att bli omhändertagen på ett bra sätt. dvs. att man visas respekt då man tvättas, kläs på, matas osv. Därmed är det helt klart viktiga arbetsuppgifter men de är enklare att utföra än de arbetsuppgifter som jag nämner ovan samt andra arbetsuppgifter som kräver utbildning på en högre nivå. Jag vill bara sätta det hela i ett perspektiv, alla har vi rätt kassa löner men det kanske inte alltid är mest "synd om" vårdbiträden o uskor.
Svar på tråden Vad har du som Vårdbiträde för timlön?