Brittan skrev 2011-07-19 16:30:22 följande:
Det jag reagerade på var att du skrev att dusom socionom har ett betydligt större ansvar än ett vårdbiträde. Där är det nog svårt att gradera eftersom det är helt skilda jobb vi pratar om. Som socionom arbetar du med människor på ett helt annat sätt än ett vårdbiträde.
Nej jag tycker inte att det är svårt att gradera, jag har ett större ansvar i mitt arbete som socionom inom kommunen, dels gentemot min klient, jag fattar beslut om allvarligare saker i människans liv än som vårdbiträde o dels som företrädare för kommunen vad gäller kostnader men även rent juridiska aspekter. Jag jobbar dessutom själv med ett helt annat ansvar för det arbete just jag utför o man kan inte byta ut mig mot någon annan från en dag till en annan. Ansvaret för mediciner osv. som vårdbiträdet har vilar ju egentligen på sjuksköterskan.
Viktigt att komma ihåg i dessa diskussioner är att för den enskilde vårdtagaren/klienten osv. så är det såklart viktigt att bli omhändertagen på ett bra sätt. dvs. att man visas respekt då man tvättas, kläs på, matas osv. Därmed är det helt klart viktiga arbetsuppgifter men de är enklare att utföra än de arbetsuppgifter som jag nämner ovan samt andra arbetsuppgifter som kräver utbildning på en högre nivå. Jag vill bara sätta det hela i ett perspektiv, alla har vi rätt kassa löner men det kanske inte alltid är mest "synd om" vårdbiträden o uskor.