Inlägg från: Anonym (Jurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jurist)

Ångrar ni er utbildning?

Min första utbildning var till gymnasielärare, den tyckte jag inte om. Min andra utbildning var civilekonom. Min tredje utbildning var jur.kand. Juristutbildningen ångrar jag INTE, då jag kan dra nytta av den i vardagen. Nu pluggar jag till civilingenjör i datateknik och tycker att det är skitkul.

Solig

• Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 08:42:45 följande:
    Du har väl inte slutfört alla? Isf måste du ju ha pluggat i närmare 20 år när du är klar? 

Jag har slutfört gymnasielärarutbildning, civilekonom och jur.kand. Dock pluggade jag till civilekonom och jur.kand samtidigt, så det har inte tagit 20 år. Pluggar nu datateknik.
  • Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 08:51:57 följande:
    Shit pommes snacka om att ha HP:) Jag som tycker syrran är extrem med dubbla M.Sc.  Du måste gilla att studera?

Jag älskar att studera!
  • Anonym (Jurist)
    Angela1 skrev 2013-12-13 09:09:43 följande:

Men hur får du CSN att räcka??

Jag tar inga lån, bara bidragsdelen. Min man tjänar tillräckligt.
  • Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 08:57:05 följande:
    Jag förstår det, tänker du börja arbeta efter din ingenjörsutbildning eller blir det läkare härnäst? ;)

Nej, läkare vill jag inte bli! Men jag har suttit ting!
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (;)) skrev 2013-12-13 11:26:49 följande:
    Inte kan du väl ha läst två program samtidigt? ;)

Juuu, jag gjorde det samtidigt, eftersom kurser, som ingår i Ekonomie magisterexamen, kan sökas som fristående kurser. FEK A (30 hp.), FEK B (30 hp.), NEK A (30 hp.) och NEK B (30 hp.) går också att läsa på distans och halvfart. Så jag gjorde det och läste mycket mer än 30 hp. per termin.

• Anonym (Jurist)
    Anonym (Feline) skrev 2013-12-13 11:31:23 följande:

Jur kand är väl möjligt att läsa som kurser bredvid, alltså inte som program?

Jur. kand-utbildningen kan man läsa enbart som program. Däremot Ekonomie Kandidat-/ Magisterexamen kan "plockas ihop" genom att läsa fristående kurser.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (Feline) skrev 2013-12-13 11:54:35 följande:
    Ok!!

Om Du vill läsa till jur.kand (juristexamen) ska Du söka ett helt program. Juristutbildningen ges i Stockholm, Uppsala, Lund, Göteborg, Umeå och Örebro.

• Anonym (Jurist)
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:25:53 följande:
    Om jag skall utbilda mig skall jag vara säker på att det finns en framtid inom det.

Det råder brist på ingenjörer.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (Lärare) skrev 2013-12-13 12:36:06 följande:
    Ja jag ångrar mig bittert :-/ man blir behandlad som skit! Ändå har jag före min utbildning arbetat som pedagog i Fsk så jag var inte ny inom yrket. Men det är som natt & dag i Fsk gentemot skola! Nej jag ska plugga vidare!

Jag har också en gymnasielärarutbildning, men vill INTE arbeta med det.

Demon
  • Anonym (Jurist)
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:49:46 följande:
    Jag vill arbeta inom hälsa.

Läkare, kanske???? Det råder brist på dem också!
  • Anonym (Jurist)
    Thotis90 skrev 2013-12-13 13:23:48 följande:
    Jag har kikat på ett flertal utbildningar, bl.a. Idrottstränarprogrammet med inriktning mot prestation och idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil. 

"Efter utbildningen har du goda kunskaper om den växande idrottssektorn och kan arbeta som exempelvis föreningsutvecklare, idrottsutbildare eller med verksamheter som du själv sätter stark prägel på som konsult eller entreprenör." så står det om idrottsvetenskapliga programmet.

Låter väldigt flummigt i mina öron! Men har man en förmögen make och vill man frilansa som konsult, så går det.
  • Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:56:09 följande:
    Det behöver du inte men du behöver en seriös utbildning i grunden.

Just det!

Att ha en seriös utbildning i grunden öppnar flera möjligheter, sedan kan Du - TS - söka olika anställningar och arbeta med det Du gillar.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 14:01:54 följande:

Just det!

Att ha en seriös utbildning i grunden öppnar flera möjligheter, sedan kan Du - TS - söka olika anställningar och arbeta med det Du gillar.

* Jag menar Thotis90.
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?