• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Meus Veritas

Jag har många gånger ånhrat min utbildning, men då främst för att man så lätt hamnar i timvik träsket som undersköterska

• Anonym
    Meus Veritas skrev 2011-07-10 20:20:50 följande:
    Jag har många gånger ånhrat min utbildning, men då främst för att man så lätt hamnar i timvik träsket som undersköterska
    Ja det är också en sak som jag hatar inom min sektor. Får bara timanställningar eller vikariat. Det är inte alls roligt att hålla på så när man är vuxen.
  • Anonym (Konstnär)

Yeppdet är delvis ångrat. Kul utbildning, men tufft sen. Omutbildar mig nu.

• Slats

någon som utbildat sig inom geologi/paleontologi/arkeologi/närliggande ämnen? intresserad om ni ångrar er utbildning, och varför. även uppfattningar om yrkena skulle vara intressant. :)

• Anonym

Ångrar grymt mycket min utbildning eftersom det inte gett mig jobb. Och jag har ingen aning om vad jag vill hålla på med annars.

• Anonym

ja, ångrar den otroligt mycket. Vill aldrig aldrig arbeta med det...

• Slats

ni kan ju gärna skriva vilka utbildningar ni gått och vilka arbeten ni varit missnöjda med!

• Loriyana

Ja jag ångrar min utbildning något enormt. Önskar jag kunde gå bak i tiden och välja något mer yrkesinriktat. Jag studerade till museiintendent men det finns absolut inga jobb i den branchen. Om jag fick göra om allt igen tror jag att jag skulle bli rörmokare eller något annat praktiskt.

• Anonym
    Slats skrev 2011-07-10 21:22:22 följande:
    ni kan ju gärna skriva vilka utbildningar ni gått och vilka arbeten ni varit missnöjda med!
    Jag är socionom och har arbetat både på HVB-hem, som kurator och som socialsekreterare. Det är väl främst de yrkena man kan få som socionom, och det var inte för mig. Man tröttnar på att jobba så nära människor hela tiden. Har bara gjort det ett par år, så vet inte hur jag ska orka resten av mitt liv. Trodde aldrig att jag skulle känna så här för jag har alltid varit oerhört empatisk. Den som alltid lyssnat på alla andras problem, gjort allt för att hjälpa alla andra osv. Det blev väl för mycket helt enkelt.
  • Anonym (140031)

jag älskar visserligen mitt jobb men ångrar ändå valet av utbildning, jobbar som lärare. älskar att undervisa, vara med eleverna o det mesta som hör med jobbet att göra. men jag gillar inte alla uppgifter som läggs till hela tiden som man ska hinna med på samma tid som förut. ogillar oxå att det är vi lärare som får ta skit när inte eleverna blir godkända, visst det är vårt jobb men när varken resurser finns eller föräldrar som bryr sig o man verkligen gjort allt för att inte få eleven godkänd men ändå inte lyckats, får jag ändå ta skiten från elev/förälder/skolledning. dålig lön har man oxå o så som löneutveckligen ser ut så kan jag inte annat än ångra mig  

hade jag börjat utbilda mig nu så hade jag helt klart valt att göra det inom ekonomi.  

Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?