Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Ångrar ni er utbildning?

Är jättenöjd! Jobbar som psykolog. Men vägen dit har varit lång eftersom det är svårt att komma in.

Du kan alltid utbilda dig till nåt annat. Det kan vara klokt att först pröva lite olika yrken och sätta sig in i vad andra yrken handlar om innan du bestämmer dig igen,

Får jag fråga vilket yrke du valt?

• Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2011-07-10 21:26:19 följande:
    Jag är socionom och har arbetat både på HVB-hem, som kurator och som socialsekreterare. Det är väl främst de yrkena man kan få som socionom, och det var inte för mig. Man tröttnar på att jobba så nära människor hela tiden. Har bara gjort det ett par år, så vet inte hur jag ska orka resten av mitt liv. Trodde aldrig att jag skulle känna så här för jag har alltid varit oerhört empatisk. Den som alltid lyssnat på alla andras problem, gjort allt för att hjälpa alla andra osv. Det blev väl för mycket helt enkelt.
    Jag har läst att hälften av alla riksdagspolitiker har socionomutbildningen i botten! Den är oerhört bred. Du kan arbeta inom frivården, inom somatisk vård, inom psykiatri och med samhälleliga frågor.

Jag är också socionom i botten men ville hellre bli psykolog och har alltså dubbel examen. Psykologyrket passar mig mycket bättre. Jag förstår om det är otacksamt att jobba med omotiverade klienter som inte VILL förändras och samtidigt ha en myndighetsroll och kunna bestämma över deras liv. Då är det inte så lätt att få till en förtroendegivande relation som känns meningsfull att arbeta med. Dessutom tycker jag inte socionomutbildningen ger så mycket kunskap om psykologi och samtalsbehandling. Men du kan alltid läsa vidare till psykoterapeut om du är intresserad! Många arbetsgivare betalar utbildningen.
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?