Inlägg från: Thotis90 |Visa alla inlägg
  • Thotis90

Ångrar ni er utbildning?

Det är en av anledningarna till att jag inte har vidareutbildat mig (har bara gymnasiestudierna, med inriktning mot hälsa/idrott). Om jag skall vidareutbilda mig vill jag verkligen vara säker på att det är vad jag vill arbeta med. Nu kan det ju bli som i din situation, att det inte blir som man förväntat sig. Det vet man ju inte, men jag vill ändå vara så säker jag bara kan. 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Gladskit skrev 2013-12-13 12:06:32 följande:
    Har fler vänner som läst ett rent ämne, säg kemi, för kemi är så himla intressant. Men vad ska du göra av dina kunskaper sedan? 
    Det är en av anledningarna till att jag ännu inte har vidareutbildat mig (läste hälsa och idrott på gymnasiet). Om jag skall utbilda mig skall jag vara säker på att det finns en framtid inom det. Jag vill inte slösa bort flera år i skolan bara för att ämnet/programmet är intressant...
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Gladskit skrev 2013-12-13 12:46:53 följande:

Hoppas att du kommer på vad du vill göra en dag!

Och så är det väl med många saker och ämnen. Ja det är jättekul och ja man ska definitivt läsa sånt som man är intresserad av. Men man måste också vara realistisk och försöka komma på om det är något man kan livnära sig på. Är man ekonom tex. och gillar träning så kanske man blir ekonom på en gymkedja hellre än på ett statligt verk? Eller om man nu är "hundmänniska" så kanske man utbildar sig inom miljö-och hälsa och blir inspektör på kommunen mot just djurhållning och hälsa? Det finns ju ändå en stor variation för en yrkesgrupp beroende på om man sedan hamnar i privat verksamhet eller kommunal, inom stat eller landsting osv.
    Jag vet exakt vad jag vill göra, men frågan är om det är genomförbart och hur mycket folk som faktiskt behövs inom den kategorin (vill kombinera yrkena träningsinstruktör/personlig tränare och hälsocoach). Jag har kikat på utbildningar och så gott som bestämt mig för vart jag skall utbilda mig när jag väl bestämmer mig för att göra det (har tillräckligt höga poäng och förkunskaper för att komma in. Har kollat antagningspoängen för tidigare år). Problemet är bara att den ena utbildningen måste man bekosta själv och hur skall jag kunna göra det när jag blir arbetslös om 3 veckor? (har bara arbetat deltid och har inte haft råd att spara under den tiden då allt har gått åt till försörjningen). 
  • Thotis90
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 12:53:24 följande:

Läkare, kanske???? Det råder brist på dem också!
    Nej. Jag vill inrikta mig på hälsa i form av träning och råd kring t.ex. kost och livsvanor.
  • Thotis90
    Gladskit skrev 2013-12-13 12:58:15 följande:

Ja då får du kanske fundera på om det är värt att vänta tills du jobbat och sparat ihop pengar. Du kanske få göra något helt annat ett par år så att du sedan kan studera och nå ditt mål?
    Eller om du ska söka en kostnadsfri utbildning?
    Det kan bara du avgöra.

Personligen så tror jag att "hälsoindustrin" kommer att växa ett tag till. Däremot så finns det samtidigt många PT-utbildningar och liknande så man får nog ligga i för det lär bli konkurrens om jobben. Men jag brukar säga att duktigt folk får alltid jobb
    Just nu arbetar jag inom handel och planerar att fortsätta så tills jag har sparat ihop pengarna jag behöver för den ena utbildningen (den andra är på högskola)
  • Thotis90
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:17:13 följande:
    Se till att läsa en riktigt utbildning i form av t.ex. sjukgymnast, det kryllar av hälsoutbildningar som enbart leder till arbetslöshet och elände. Det finns en hemsnickrad utbildning på skolan jag läste på med inriktning mot hälsa och träning 180HP, sjukt bortkastade år för majoriteten av studenterna.
    Jag har kikat på ett flertal utbildningar, bl.a. Idrottstränarprogrammet med inriktning mot prestation och idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil. 

"Efter utbildningen har du goda kunskaper om den växande idrottssektorn och kan arbeta som exempelvis föreningsutvecklare, idrottsutbildare eller med verksamheter som du själv sätter stark prägel på som konsult eller entreprenör." så står det om idrottsvetenskapliga programmet.
  • Thotis90
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:27:51 följande:
    Du ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar. De lever på att få så många sökande som möjligt. Utan du måste gå på hur det ser ut i verkligheten, jag antar att det står väldigt gått om den utbildningen de har på min gamla skola också men det stämmer ju verkligen inte då de är väldigt få som får relevanta jobb.

Här har du antagligen en person som lever och jobbar med det du vill, han är sjukgymnast och väldigt duktig. 
    www.funcgym.com/fauk.php
    Jag vill inte jobba som sjukgymnast
  • Thotis90
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:27:51 följande:
    Du ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar. De lever på att få så många sökande som möjligt. Utan du måste gå på hur det ser ut i verkligheten, jag antar att det står väldigt gått om den utbildningen de har på min gamla skola också men det stämmer ju verkligen inte då de är väldigt få som får relevanta jobb.

Här har du antagligen en person som lever och jobbar med det du vill, han är sjukgymnast och väldigt duktig. 
    www.funcgym.com/fauk.php
    Kan förövrigt säga att jag oftast kollar på kursbeskrivningarna när jag kollar på utbildningar. 
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?