Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Ångrar ni er utbildning?

Ja jag ångrade mig, men sedan skolade jag om mig. Tror att jag hade blivit lite bitter om jag inte hade följt min önskan, men visst har det kostat i pengar på flera sätt.

• Anonym (F)

SACO brukar kunna ge en fingervisning om jobbchanserna inom olika akademiska yrken, fanns sökbart på deras hemsidor efter yrke. 

• Anonym (F)

På Arbetsförnedlingens hemsida fanns det tidigare en mycket lång enkät man kunde fylla i om sig själv. Sedan kom det förslag på olika akademiska yrken som skulle kunna passa en. Den kan finnas kvar. 

Sedan finns ju yrkeshögskolan också, lite kortare utbildningar än universitet.  Kolla deras utbud. 

• Anonym (F)
    Anonym skrev 2011-07-10 22:01:20 följande:

Jag ångrar på sätt vis min utbilning till systemvetare - kanske är det här ett lyxproblem.
    Jag visade mig vara en extremt duktig systemutvecklare och har idag en lön som motsvarar en normal läkarlön.
    Jag kan aldrig byta yrkesbana och tjäna lika mycket. Familjen har inrättat sig efter min lön - min man jobbar deltid och vi har råd med semestrar.
    De senaste åren har jag läst massa kurser på högskolan i kreativt skrivande på distans och med risk för att verka skrytsam - så tror jag att jag har talang. Men jag kan ju inte sluta mitt job vid 40+ och bli författare.

Är det inte du som ska jobba deltid och skriva på deltid?

Sätt ett mål i tiden, att ett visst datum ska du ha skrivitt ett visst antal sidor, annats blir det inget skrivet (utan man velar och tycker inte det man har gjort är bra).
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?