Marinero skrev 2011-07-12 07:58:55 följande:
Ingen aning. Har aldrig tänkt på det! Men kanske är det så

Jag älskar ju själv salmiak
Finns så mkt god finsk mat som jag saknar! Har vart i Finland varje sommar upp till jag va 16 år. Är båda dina föräldrar fr Finland eller den ena`?
Min mamma är född och uppvuxen i Finland, flyttade till Sverige som 21 åring när hon gifte sig med min pappa.
Därmed så har jag nästan hela min mammas släkt just i finland, en väldigt stor släkt!!!
Min pappa föddes i Sverige, men hans föräldrar flyttade med honom till Finland senare och han levde sina 8 första år i finland, sedan flyttade dom tillbaka till Sverige tillsammnas med honom och några av hans systrar som hade hunnit födas då. Efter det har han bott i Sverige. Men både farmor och farfar har egentligen rötter från finland, fast dom har flyttat fram och tillbaka under en period då min pappa var liten.
De stannade dock i Sverige efter att min pappa fyllt 8 och de flyttat tillbaka hit, så det blev inga mer flyttningar fram och tillbaka efter det.
Själv född och uppvuxen i Sverige, men vi pratar mestadels finska hemma, varför vi kunnat bevara språkest fast vi utanför hemmet mest pratar svenska.