• Anonym (Kortis)

Kortväxt

Jag är en tjej på 26 år och 155 cm lång.
    Har alltid ogillat att vara såhär kort och mår sämre och sämre över det. Jag jobbar i en affär och där kommer det ofta kunder som påpekar hur kort jag är.
    I förrgår sa min svärmor till mig att hennes ena barnbarn på 11 år har skostorlek 40. jag själv har storlek 37 och hennes kommentar var då "ja, det är inte svårt att växa om Dig". Senare tittade hon på en mätsticka vi har hemma och sa "jag undrar när era barn kommer att växa om dig. det lär ju ske". Hon hade en så elak ton och jag blev jätteledsen. känndes verkligen som att hon ser ner på mig för att jag är kort. (Detta var inte första gången hon påpekade min längd). 
    Den lite komiska i det hela är att hon själv är under 160 cm, men det tar hon aldrig upp.

Jag ser aldrig när nån annan är kort, men ogillar att jag själv är det.

Så jag undrar, finns det fler "kortisar" där ute? Hur känner ni över er längd? Hur långa är ni?

• Svar på tråden Kortväxt
  • Lena

jag är 160 och gillar att vara kort om jag slipper åka i svenska bilar

• Dr to be

152 cm lång och stl 35 på skor! Jag har aldrig blivit mobbad för min längd å till dem som försökt har jag bara ryckt på axlarna åt. Vad skulle jag kunna göra åt det??? Jag trivs med min längd och så länge jag visar att jag är självsäker så är det ingen som tittar snett. Vad stolt för den du är och bit tillbaka åt din oförskämda svärmor!

• Dimitra

Jag är 154 cm och har inga komplex över längden. Mitt gissel är att jag har 34 i skostorlek men har fot formad som en vuxen så jag kan varken ha barnskor eller vuxenskor om jag vill ha bekvämlighet

Håll huvet högt...haha...och skit i vad tråkmånsarna runtomkring dig klagar på.

The Dimitra universe.
  • Anonym (161)

Jag är 161 cm. Trivs med min längd. Fast ibland hade de vart bra att vara lite längre, när man tex precis inte når upp till något och då måste hämta en pall!
    37 i skostorlek.

• Anonym (Tessan)

Oj, när jag klickade på din rubrik trodde jag du var under 140cm eller nåt Du är inte kortväxt! Min svärmor är också knäpp. Hon är tre cm kortare än mig. Hon säger hela tiden att "Åh, det är så svårt att hitta kläder för mig som är så liten! Jag får använda tröjor med 3/4-ärm som hellångärm." osv osv. Till saken hör att hon är lite bredare än mig också - så om inte jag har problem att hitta kläder, hur kan hon då ha det? Själv är jag 160 cm. Jag känner mig som en amazon då jag pratar med min svärmor Jag har inga komplex för min längd.

• UntilTheDark

Är 1.53 och har inga som helst komplex för det. Har 36 i skostorlek.

• Anonym (kort med)

Är 159 lång och 35,5 i skor :) Känner mig helt okej nöjd med det, även om jag ibland skulle velat vara längre

• Onlyme85y

Här har ni en till " kortis" 152 stolta cm och 38 st i skor.
    Jag har alltid fått höra hur kort jag är, både i skolan och vid jobb. Men det roligaste i skolan var att den som påpekade det mest och retade mig för det oftast, han var ca 5 cm kortare än mig, hi hi. Brukade säga till honom "har du aldrig sett dig själv i spegeln eller"
    Jag är nöjd med min längd och skäms INTE för att jag måste be personal om att plocka ner saker från hyllor i affären tex. Får även väldigt ofta dyka ner i kyldisken i mataffären för att jag inte når. HI hi hi

• lykantrophona

151 cm, skostorlek 36/37. Har inga komplex för min längd, snarare har jag komplex över att jag alltid ser yngre ut vad jag är (inte kul att folk tror att man är 14, när man är 21). Men det handlar om annat än längd, som typ ansiktsform t ex. Men å andra sidan brukar folk säga att jag låter äldre än vad jag är, så det borde jämna ut sig.

Visst kan det vara opraktiskt att vara kort när allt är byggt för längre personer. Att be om hjälp i affären för att man inte når varan har hänt mig fler än en gång. Men det tär inte på min självkänsla. Det är bara opraktiskt.

Kom ihåg att man oftast officiellt brukar säga att en person är kortväxt om den är 1,50 m. Så du är inte kortväxt, egentligen. Bara kort.

• chapelhill

jag är 156cm kort med storlek 38 på skorna..

alla runt om mig har alltid påpekat att jag är kort, men på ett uppskattande sätt som:
    "du är så liten och gullig"
    "å jag vill vara kort som du"
    "det är bra att vara kort för då kan alltid killarna hjälpa en med saker"
    "skönt för dig som är kort, killar gillar korta tjejer" eller "
    m.m.

tycker det bara är roligt att höra och det har gjort att jag inte alls skäms över att jag är kort, tvärt om är jag lite stolt ;)

dock skäms jag över min skostorlek då jag tycker att mina fötter ser för stora ut på min lilla kropp :P men det är den enda nackdelen tycker jag med att vara kort.. men skulle jag välja hade jag hellre kortat av fötterna än att förlänga min längd Solig 

Svar på tråden Kortväxt