• Anonym (Kortis)

Kortväxt

Jag är en tjej på 26 år och 155 cm lång.
    Har alltid ogillat att vara såhär kort och mår sämre och sämre över det. Jag jobbar i en affär och där kommer det ofta kunder som påpekar hur kort jag är.
    I förrgår sa min svärmor till mig att hennes ena barnbarn på 11 år har skostorlek 40. jag själv har storlek 37 och hennes kommentar var då "ja, det är inte svårt att växa om Dig". Senare tittade hon på en mätsticka vi har hemma och sa "jag undrar när era barn kommer att växa om dig. det lär ju ske". Hon hade en så elak ton och jag blev jätteledsen. känndes verkligen som att hon ser ner på mig för att jag är kort. (Detta var inte första gången hon påpekade min längd). 
    Den lite komiska i det hela är att hon själv är under 160 cm, men det tar hon aldrig upp.

Jag ser aldrig när nån annan är kort, men ogillar att jag själv är det.

Så jag undrar, finns det fler "kortisar" där ute? Hur känner ni över er längd? Hur långa är ni?

• Svar på tråden Kortväxt
  • pluvdo
    Anonym (Tessan) skrev 2011-07-12 21:21:05 följande:

Oj, när jag klickade på din rubrik trodde jag du var under 140cm eller nåt Du är inte kortväxt! Min svärmor är också knäpp. Hon är tre cm kortare än mig. Hon säger hela tiden att "Åh, det är så svårt att hitta kläder för mig som är så liten! Jag får använda tröjor med 3/4-ärm som hellångärm." osv osv. Till saken hör att hon är lite bredare än mig också - så om inte jag har problem att hitta kläder, hur kan hon då ha det? Själv är jag 160 cm. Jag känner mig som en amazon då jag pratar med min svärmor Jag har inga komplex för min längd.

Om man är bredare får man ju köpa kläder i större storlek och då blir de automatiskt längre i ben och ärmar...
  • chapelhill
    lykantrophona skrev 2011-07-12 21:36:28 följande:
    151 cm, skostorlek 36/37. Har inga komplex för min längd, snarare har jag komplex över att jag alltid ser yngre ut vad jag är (inte kul att folk tror att man är 14, när man är 21). Men det handlar om annat än längd, som typ ansiktsform t ex. Men å andra sidan brukar folk säga att jag låter äldre än vad jag är, så det borde jämna ut sig.

Visst kan det vara opraktiskt att vara kort när allt är byggt för längre personer. Att be om hjälp i affären för att man inte når varan har hänt mig fler än en gång. Men det tär inte på min självkänsla. Det är bara opraktiskt.

Kom ihåg att man oftast officiellt brukar säga att en person är kortväxt om den är 1,50 m. Så du är inte kortväxt, egentligen. Bara kort.
    det där med att man ser yngre ut trodde jag också att alla skulle tycka om mig.. men konstigt nog så är jag alltid den ända av min kompisar i samma ålder och även äldre som kommer in på krogen utan leg, kan handla cigg o.s.v. utan leg, medans alla andra jämt lär visa leg ! och jag fattar inte varför men tydligen verkar folk uppfatta mig som äldre oftast n vad jag är.. de brukar gissa på runt 23 när jag i själva verket fyller 20 om en månad..
    undrar hur det kan vara så tycker jag.. ser jag ut som en kätting eller ? Flört 
  • pluvdo
    Anonym (Tessan) skrev 2011-07-12 21:21:05 följande:

Oj, när jag klickade på din rubrik trodde jag du var under 140cm eller nåt Du är inte kortväxt! Min svärmor är också knäpp. Hon är tre cm kortare än mig. Hon säger hela tiden att "Åh, det är så svårt att hitta kläder för mig som är så liten! Jag får använda tröjor med 3/4-ärm som hellångärm." osv osv. Till saken hör att hon är lite bredare än mig också - så om inte jag har problem att hitta kläder, hur kan hon då ha det? Själv är jag 160 cm. Jag känner mig som en amazon då jag pratar med min svärmor Jag har inga komplex för min längd.

pluvdo skrev 2011-07-12 21:40:57 följande:
    Om man är bredare får man ju köpa kläder i större storlek och då blir de automatiskt längre i ben och ärmar...
    Så hon kanske menar att hon har svårt för att hitta kläder som sitter bra.
  • Anonym (Tessan)
    pluvdo skrev 2011-07-12 21:40:57 följande:
    Ja, det var ju det jag menade - hur kan hon då ha svårt att hitta kläder? Nej, hon menar främst tröjor, där hon då "tvingas" använda 3/4-ärms tröjor som tröjor med hellång ärm. Så är det självklart inte, hon överdriver som vanligt. Hon är en märklig människa
  • UntilTheDark

Folk tror alltid jag är yngre än jag är, mnen somsagt, har ju inte bara med längden att göra. Men inte kul när folk tror man är 19 och man är 28.

• pluvdo
    Anonym (Tessan) skrev 2011-07-12 21:49:25 följande:
    Ja, det var ju det jag menade - hur kan hon då ha svårt att hitta kläder? Nej, hon menar främst tröjor, där hon då "tvingas" använda 3/4-ärms tröjor som tröjor med hellång ärm. Så är det självklart inte, hon överdriver som vanligt. Hon är en märklig människa
    Det är väl svårt att hitta kläder som sitter bra ifall alla kläder man hittar är för långa? Om man är bred och kort så kan man ju hitta kläder som endera är breda nog eller korta nog, men det är nog svårt att hitta breda OCH korta kläder.

Hon kanske överdriver, men det lär ändå vara svårare att hitta kläder om man både är kort och bred än om man bara är kort (eller bred).
  • Anonym (Frugan)

Allt är ju relativt. Jag har haft en bästa vän som var hela 187. Då kände jag mig skitkort med mina 163 cm! Och en annan var 141-där pratar vi kort alltså! Svårt med kläder och omöjligt med skor för båda de här två dessutom.
    155 tycker inte jag är så kort,men så är jag van med korta damer i släkten. 8 mostrar/fastrar där alla var mellan 150-160 typ. Haft flera vänner runt 160 också. Ofta är jag kortast i de flesta sammanhang. Och små fötter när man har 37!? Det har ju jag också. Det är ju mer vad man gör av sin längd. Kläder och skor gör mycket. Jag har alltid högklackat.

• Anonym (Tessan)
    pluvdo skrev 2011-07-12 22:37:39 följande:
    Det är väl svårt att hitta kläder som sitter bra ifall alla kläder man hittar är för långa? Om man är bred och kort så kan man ju hitta kläder som endera är breda nog eller korta nog, men det är nog svårt att hitta breda OCH korta kläder.

Hon kanske överdriver, men det lär ändå vara svårare att hitta kläder om man både är kort och bred än om man bara är kort (eller bred).
    Alltså, hon är inte smällfet - hon har ca storlek 38/40.
  • Jennifer 060828

Jag är 25 år, är 1,59 och har 36 i skostorlek.

Ja, det negativa är ju att folk tror att man är 16-17 år.

får ofta frågan om det är mitt barn eller min lillasyster då jag och dottern kommer någonstans.
    Hon blir 5 år. 

• Nathaley

154,5 cm! Älskar att vara kort. Säger någon att jag är kort säger jag stolt "JAG VET!". I 6:an var jag en av dom längsta tjejerna i klassen, kände mig som en jätte. Är man lång är man ju även större på nått vis, kroppsligt. Så jag jämföde allt! Jag var lång, hade feta lår och den enda med bröst. Usch vad jag hatade de !

Är fortf lika lång men nu kort eftersom alla andra växt om mig, älskar mina små bröst för ingen påpekar att man har små bröst, folk ska bara peka, prata och tafsa när dom tycker man har stora.

Tänk hur det kan bli! ;) 

Svar på tråden Kortväxt