• Anonym (Kortis)

Kortväxt

Jag är en tjej på 26 år och 155 cm lång.
    Har alltid ogillat att vara såhär kort och mår sämre och sämre över det. Jag jobbar i en affär och där kommer det ofta kunder som påpekar hur kort jag är.
    I förrgår sa min svärmor till mig att hennes ena barnbarn på 11 år har skostorlek 40. jag själv har storlek 37 och hennes kommentar var då "ja, det är inte svårt att växa om Dig". Senare tittade hon på en mätsticka vi har hemma och sa "jag undrar när era barn kommer att växa om dig. det lär ju ske". Hon hade en så elak ton och jag blev jätteledsen. känndes verkligen som att hon ser ner på mig för att jag är kort. (Detta var inte första gången hon påpekade min längd). 
    Den lite komiska i det hela är att hon själv är under 160 cm, men det tar hon aldrig upp.

Jag ser aldrig när nån annan är kort, men ogillar att jag själv är det.

Så jag undrar, finns det fler "kortisar" där ute? Hur känner ni över er längd? Hur långa är ni?

• Svar på tråden Kortväxt
  • Anonym (Katey)

jag är 1.63 och har storlek 36. Får jämnt kommentarer om mina små fötter och vad söta skorna blir när de är så pass små. Aldrig någonting negativt.

Jag är ju egentligen inte ens vidare kort, når likafullt inte upp till hyllorna längst upp och jag tror att min sambo känner sig väldigt lång och manlig när han får lyfta ner det åt mig. Han kommenterar ofta min längd  på ett skämtsamt sätt men egentligen tror jag att han gillar att jag är kort eftersom det får honom att känna sig storvuxen och det passar väl honom alldeles utmärkt:)

Mina syskon är ganska exakt lika långa som mig. Mindre kul för bröderna men de har allihop framgång bland damerna även om deras flickvänner mer än en gång varit lite längre än dem, systrarna har däremot inga som helst problem med att vara relativt korta. Däremot är de lite avundsjuka på att jag har små och söta fötter medan de själva (trots sin längd) har strlk 39.

• Anonym (katey)

Glömde säga att visst har jag blivit illa behandlad pga min längd. Mer än en har varit nedvärderande mot mig och behandlat mig som om jag vore ett litet barn och ingenting förstår. Min längd har fått dem att uppfatta mig som yngre än vad jag är och att de därmed kan prata över mitt huvud och totalt köra över mig. Det har känts rejält kränkande och det kan många gånger vara svårt att sätta sig i respekt mot en människa som är 30 centimeter längre och av naturliga skäl ser ner på en.

Vad gäller din svärmor så tycker jag att din man gott skulle kunna tala med henne ifall du själv inte vill ta striden, Han kan påpeka för henne att du blir sårad varje gång hon nämner din längd och att det vore bättre att överhuvudtaget inte nämna någonting sådant för dig. Tror nog din svärmor förstår och låter bli att kalla dig kort i framtiden (även om hon nog inte menat någonting ont med att göra det). VIll du så kan du förstås även säga till henne att du är känslig gällande din längd och helst inte vill att hon nämner det, det avgör du själv vad du känner dig bäst bekväm med:)

• pluvdo
    Anonym (Tessan) skrev 2011-07-12 22:39:42 följande:
    Alltså, hon är inte smällfet - hon har ca storlek 38/40.
    Hon är ändå bredare och har större storlek än hennes längd är "anpassad" till"...
  • Shirin85

Är bara 4 cm längre än dig och jag brukar inte känna mig kort i samhället.
    Min man säger att det är sött/gulligt att vara kort också så han har omvandlat det till något positivt, skulle inte vilja byta ut min längd, den är ju en del av mig.
    Njut av livet istället för att tänka negativt om din längd Glad

♥Saif -04, Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • Jizzie

Jag är 181 och får alltid höra hur otroligt lång jag är för att vara tjej.. Ja.. Så otroligt är det väl inte? Ser långa tjejer varje dag. Håller med om att det är onödiga kommentarer. Ta inte åt dig!

• Elli 612

Här är en till kortis... Jag är 152 cm.
    Trivs inte riktigt med min längd då jag fått höra att jag är så kort osv och det har tagit negativt på mig, men man accepterar det (att man är kort) väl mer nu som vuxen ... dock kommer nog min dotter att växa om mig känns lite konstigt bara men jag hoppas hon blir längre än mig så hon slipper bli retad pga ngt som man ej kan rå för alls.
    Min dotter är 7 år nu och lång för sin ålder och för att vara tjej, hennes pappa är dock ca 185 lång. :) Hehe 

• Anonym

Tänk att du i alla fall kan välja att ta på dig ett par rejäla klackar och bli längre för en dag eller kväll. Jag är 180 cm lång vilket inte uppfattas som jättelångt men tillräckligt långt för att många ska kommentera. Jag är dessutom längre än många av mina manliga kollegor och chefer, och tar jag på mig högklackat så sticker jag verkligen upp över "massan" på min arbetsplats (de flesta i åldern 50-60, jag är yngre). Lägg till att man som lång tjej lätt upplever sig som okvinnlig och skrämmer de flesta killarna under uppväxten... Ändå älskar jag min längd, den är ju jag! Hade jag varit kort så hade jag gillat det också, det är jag övertygad om.

• Jizzie
    Anonym skrev 2011-07-13 02:00:25 följande:
    Tänk att du i alla fall kan välja att ta på dig ett par rejäla klackar och bli längre för en dag eller kväll. Jag är 180 cm lång vilket inte uppfattas som jättelångt men tillräckligt långt för att många ska kommentera. Jag är dessutom längre än många av mina manliga kollegor och chefer, och tar jag på mig högklackat så sticker jag verkligen upp över "massan" på min arbetsplats (de flesta i åldern 50-60, jag är yngre). Lägg till att man som lång tjej lätt upplever sig som okvinnlig och skrämmer de flesta killarna under uppväxten... Ändå älskar jag min längd, den är ju jag! Hade jag varit kort så hade jag gillat det också, det är jag övertygad om.
    181 cm här. Kände mig otroligt okvinnlig jag med. Ibland önskar jag att jag kunde vara liten så att min sambo kunde krama om mig ordentligt. Nu är jag mest lång och stolpig haha. Älskar det till 99% utav tiden dock
  • Julia14

Jag är 147-148, det varrierar. Har skostorlek 36/37, har varit kortast i klassen sedan 3an eller något sånt.
    Dock är jag bara 14 år men jag har en skelett deformitet så jag kommer inte växa så mycket mer, därför gillar jag skor med klack, man ser ju iallafall lite längre ut, men jag vill inte gå i det varje dag. Folk som jag träffar som jag aldrig har träffat förut tror att jag är typ 11, men om dem känner eller pratar med mig så märker de att jag inte är 11, haha. Alla mina vänner är minst 10 cm längre än mig, en utav mina bästa vänner är nästan 20 cm längre, men dem bryr sig inte om det, det är bara jag som tycker det är jobbigt och tänker på det.Har dock aldrig blivit mobbad eller så, så jag tycker synd om dem som har blivit det :(  
    Jag har en tanke att dem som är ganska långa/väldigt långa får mer respekt, för dem är större och kanske mer "skräckinjagande"?  Folk ser ju ned på oss korta dagligen, det känns lite kränkande..

• Julia14

glömde skriva att eftersom jag är så kort kan jag ej köpa "normala byxor & jeans", får köpa på barnavdelningen, men även då får jag sy upp dem. (alla andra kläder köper jag på ungdom/vuxen) Och de flesta tröjor blir mer som tunikor på mig. :/

• Daniela 451

Hej!
    Jag är själv kort är 16 år och är 146 cm lång och kommer knappast att växa mera. Har skostorlek 34. Har alltid varit kortare än dom andra men är an redan men  har också blivit retad och kallad dvärg och så. Men det är bara att stå upp och kämpa!

• Qetuo

Det låter som att din svärmor mår dåligt över sin längd och för att du är kortare än henne väljer hon då att hacka på dig så att hon slipper känna sig som "den korta".

Detta är en vanlig typ av mobbning och beror på att personen i sig är olycklig samt inte trivs med sig själv.

Själv tycker jag kortväxta <150 cm är grymt sexigt och jag är en man på 190 cm.

Svar på tråden Kortväxt