tahira skrev 2011-07-22 20:41:23 följande:
Så, för att återkomma lite till ämnet:
För mig är London inte alls grått och trist. Det är nog den storstad jag varit i (och jag var varit i många) som har flest parker och tar bäst hand om dem. Var man än är i centrum är det aldrig mer än 10 minuter till en stor, grön, ren park. Det var en av de gladaste överaskningarna för mig.
Samma sak gällande lekparker, de är väl omhändertagna, förbjutet att röka, ha glasflaskor och ta in hundar - och folk lyder! (Förutom en och annan mamma som tar in chihuahuaor och poms i handväskan

)
Skolan, om man kan betala för den, är underbar. 12 barn på en lärare och en assistent upp till att de är 13, med större grupper och fler lärare vid vissa aktviviteter. Hittar man rätt är det nyttig hemlagad mat. Min son är ute 60 minuter om dagen i skolan, varav 30 är "rörelse". Simlektioner från att de är 4 år, dans, sång och idrott en gång i veckan var.
Det finns bra statliga skolor också, men det kräver planering, att man bor i rätt område (många flyttar för att hamna rätt), att man kan tänka sig religiösa, att man kan tänka sig pojkskola eller flickskola.
Vården är oslagbar. Helt gratis, snabbt, inget tjafs. Bättre än i Sverige.
Framförallt: Ingen bryr sig om hur du gör i din famlij, vilka regler du har eller varför. Ingen har åsikter om ditt arbete, om du är hemmafru, hur gammal du är, vilken religion du tillhör, eller varför du gör på ett visst sätt.
Som 22-årig "hemmafru" till en 5-åring är det alltid kommentarer när jag kommer till Sverige, eller andra ställen för den delen, men här är det ingen som reagerar. Alla är vara vid så många olika typer av människor och det är otroligt befriande och precis den miljö jag vill att min son skall växa upp i.
London är en fin stad, en av Europas trevligaste. Dessvärre var det många år sedan jag var där sist, och då var det en mycket smutsig stad, riktigt skitig helt enkelt. Låg ett lager sot på bladen i parkerna etc. Det låter som att man har styrt upp det där med luftföroreningarna lite grand. Det är annars något man märker efter att ha varit i storstäder utomlands, hur oerhört ren luft vi har i Sverige.