• Anonym (blyg)

Tampong frågor..

Jag är runt 30 år och har aldrig använt tampong
    men då jag är extremt rund så sitter bindor rätt dåligt och läcker alltid så jag funderar på att köpa tamponger istället.

Men vilken storlek ska man ha? är det storlek efter hur mycket man blöder eller hur vid man är i slidan?
    Jag är väldigt trång trots att jag fött barn så det är en anledning till att jag aldrig använt tampong..

jag är anonym för jag tycker det är pinsamt att inte veta sådant när jag haft mens i nästan 16 år..

• Svar på tråden Tampong frågor..
  • jenita

Du skall välja ob eller tamponger efter mensens riklighet!
    Själv har jag väldigt bra erfarenheter av tampongen ellen!

• Nudel

Eftersom det är din första gång du använder dem kan du ju välja en mindre storlek
    att prova med.

Blöder du mkt väljer du en större..

Man kan ha större i början då man blöder mkt och mindre i slutet av mensen.

Man ska aldrig använda större tamponer än vad man behöver. Prova dig fram!
    Följ anvisningarna oxå. Alltså ha den inte i för länge, inte bra för underlivet..

Hoppas det går bra för dig och att du tycker det känns bekvämt. Det "känns ju inte"
    att ha tampong. Jättebra tycker jag

• Nudel

Om du har svårt att få in den pga av att du är trång kan du hä på lite vaselin.
    Slappna sedan av och för in den försiktigt.

• Anonym (blyg)

Hur lång ska man trycka upp den då?
    alltså jag har aldrig känt min livmodertapp med fingrarna så är det bara att föra upp den så långt man når eller till det tar stopp?

• jenita

Jag för in den så långt tills det tar stopp och det har alltid funkat för mig!

• Anonym (blyg)

det ska väl inte kännas alls att man har den inne?

hmm känns som jag eg borde använt tampong som ung

• Essi73

Ett annat tips är Tampax, istället för Tampong.
    Det "går inte att missa" hur långt hylsan skall in för sätts den in för långt tappar man greppet.
    Hylsan är införninsvänlig, i sån där.. vad hetter det... papp-plastigt material. Sen trycker du bara till den undre delen och vips - den sitter inne!
    Prova med den minsta storleken som föregående systrar föreslår

• jenita

eftersom du inte är van vid tamponger så vill jag bara säga detta också!

Ha inte inne tampongen för länge (lätt att glömma den)! För då kan du få tampongsjukan som den kallas, den heter nåt annat men kommer inte ihåg vad det var! inte för att skrämmas utan jag bara informerar!

• AL79

Jag rekommanderar också tampax. Är mycket lättare att använda. Lycka till.

• Anonym (blyg)

då ska jag kolla efter tampax.. det är sådana man ser i amerikanska filmer extremt långa förpackningar med tamponger

jenita
    jag kommer nog inte våga ha den inne alls länge pga tampongsjuka + jag är rädd att snöret ska gå av..

Svar på tråden Tampong frågor..