• Anonym (blyg)

Tampong frågor..

Jag är runt 30 år och har aldrig använt tampong
    men då jag är extremt rund så sitter bindor rätt dåligt och läcker alltid så jag funderar på att köpa tamponger istället.

Men vilken storlek ska man ha? är det storlek efter hur mycket man blöder eller hur vid man är i slidan?
    Jag är väldigt trång trots att jag fött barn så det är en anledning till att jag aldrig använt tampong..

jag är anonym för jag tycker det är pinsamt att inte veta sådant när jag haft mens i nästan 16 år..

• Svar på tråden Tampong frågor..
  • ung3barnsmamma

När ni skriver det här med att ha tampongen inne minst 5 timmar, jag sover alltid med tampong och då sätter jag in en på kvällen och byter sen på morgonen och jag har inte drabbats av nån "tampongsjuka" än så länge i allafall

Men är det nån som vet hur många som drabbas varje år och hur många timmar det då handlat om????

• ung3barnsmamma

Menar ju MAX 5 timmar givetvis *sorry*

• ladyhawk

Prova OB Fleur mini i gul förpackning, de är de minsta. Man använder tampong beroende på hur mycket man blöder. Men det kan ju vara bra att börja med de minsta. Om du behöver byta väldigt ofta, så kan du byta till större i blå förpackning (normal). Det är ändå bra att ha mini-modellen till när du blöder mindre.

Tycker du det är jobbigt att föra in OB, så kan du ta tampong med införselmojäng, typ Tampax eller Always tror jag har sådana. Då är det lättare att få in dem.

Tycker att tampong är så mycket fräschare än binda, rekommenderas!

• jenita

ungtrebarnsmamma

Jag har ingen aning om hur många det är som får det varje år eller nåt sånt. Men min kompis storasyster har haft den! Hon fick den efter att hon hade sovit med tampong på natten! Men det betyder ju inte att alla får den för att dom sover med tampong på natten!

• Nika75

Apropå att vissa är oroliga här för tampongsjukan så kan jag säga att det är väldigt ovanligt som sagt. Vet inga exakta siffror men byter man regelbundet så ska det inte vara några problem. Dessutom kan jag för att lugna alla oroliga genom att erkänna att jag glömt en tampong inne en gång *rodnar*. Den satt där en vecka och jag fattade inget förrän jag kände att det började lukta VÄLDIGT illa. Efter lite rotande hittade jag ett snöre. Tänker dock inte beskriva hur det jag fick ut såg ut. *rodnar ännu mer*. Men jag kan säga att efter att resterna av det som en gång sett ut som en tampong kommit ut tog det bara två dagar innan jag kände mig helt normal där nere igen... Någon tampongsjuka fick jag alltås inte heller.

• Daidi

Jag är extremt slarvig med mina tamponger.. Fy på mig, jag vet ju riskerna..

Är speciellt slarvig nu efter att jag satt in spiralen och har stänkblödningar VARJE dag.. Jag sätter in en minitampong på morgonen och byter max 1g/dag..
    Men ursch, jag har inte ens tänkt på tampongsjukan, fast jag vet om risken.. Imorgon blir det fler byten, eller binda!

Och.. Tampax har jag aldrig fått på plats.. Jag måste föra in den med fingret så den sitter på rätt plats!

• Anonym

sover åxå med tampong.
    Men min fråga vad innnebär tampong sjukan? har hört talas om den men vet ej vad den innebär?

• Meline

Tampongsjukan har att göra med att det blir bakterietillväxt.

www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx

Jag har sovit med tamponger massor av gånger, och oftast låtit den sitta inne upp till 8 timmar de dagar jag inte blött mycket. Utan några som helst problem. (Nu använder jag iof menskopp som är ännu bättre).

• bambigirl

Tycker du har fått mkt bra hjälp, men vil ändå lägga in en kommentar. Många säger att det inte gör ont med tampong, för då har du satt in den fel. Detta stämmer inte för alla. Jag får jätteont av tampong, vilket beror på att min livmodertapp är kraftigt bakåtlutad, den är liksom vänd åt fel håll. Ibland känns den av vid sex, men annars bara vid tamponganvändande. Så man behöver inte ha satt in den fel om det gör ont, man kan bara vara lite "bak å fram"

• ladyhawk

Om man köper OB så finns det med en folder i varja paket, som berättar om tampongsjukan.

• Anonym (blyg)

tampongerna verkar skrämma bort mensen..
    jag blöder när jag använder binda men när jag sätter in en tampong så blir det pytteliteblod även om den sitter inne i 8 timmar.. vilket inte är skönt att ta ut den då..
    igår fick jag iaf in den lite bättre så den kändes mindre.. fick använda lite olja så den gled bättre..

tack för all hjälp

• Anonym

ob kan man väl ha 8 timmar.. Sover oxå med tampong men de kanske man ska sluta med?? usch bli ju orolig...

• MimmiLina

Trådstartaren - Det "ser" lite mindre blodigt ut när man har tampong än när man har binda. Tampongen suger ju in allt i mitten så att säga. Du kanske ska testa en mindre storlek om du tycker det blir för torrt. Eller helt enkelt bara använda trosskydd i slutet av mensveckan.

• Anonym (blyg)

Mimmilina
    men den kändes rätt torr när jag tog ut den.. bara lite blod på överdelen så att säga..
    men så fort jag använder binda så blöder jag en del.. jaja får börja med tampong nästa mens redan från början kanske..

• MimmiLina

Trådstartaren - Då har du alldeles för stor storlek för din blödning just nu. Testa en mindre på de sista dagarna i mensen. Jag kör ungefär såhär:

Dag 1, 2 och 3 = Super plus

Dag 4 och 5 = Normal

Resterande mensdagar = Trosskydd

Och byta inte för ofta! Var femte timme är rätt lagom. Byter du för ofta hinner den inte suga upp det den ska, och det blir torrt. Du får nog snart in snitzen på det hela tror jag!

• Anonym (blyg)

mimmilina
    det ska jag göra
    tack

• evaviola

Vill bara tillägga lite: Även om det inte känns obehagligt att sova med tampong eller att ha den inne lite för länge så tror jag ju inte att det är bra för underlivet. Om man sover med tampong är det rekomenderat att gå upp en gågn på natten och byta. Jag tycker personligen att om man använder tampong på dagen kan man gott ha binda på natten så att slemhinnorna får vila.

Svar på tråden Tampong frågor..