• Anonym (blyg)

Tampong frågor..

Jag är runt 30 år och har aldrig använt tampong
    men då jag är extremt rund så sitter bindor rätt dåligt och läcker alltid så jag funderar på att köpa tamponger istället.

Men vilken storlek ska man ha? är det storlek efter hur mycket man blöder eller hur vid man är i slidan?
    Jag är väldigt trång trots att jag fött barn så det är en anledning till att jag aldrig använt tampong..

jag är anonym för jag tycker det är pinsamt att inte veta sådant när jag haft mens i nästan 16 år..

• Svar på tråden Tampong frågor..
  • Nudel

Tampongen ska inte kännas då den är i en. Känns den så sitter den "fel"

Men är man "torr" och trång kan den känna slite ändå, till en början.
    Så har det vart för mig någar gånger. På papperet i tampongasken
    står det hur du för in den. Hur långt osv..

Jag har aldrig känt något "stopp", jag för bara in den så långt fingret räcker

• AL79

Jag hittar bara tampax på Coop forum.

• Essi73

Jepp Tampax är de långa, men låt dig inte skrämmas för de är inte sååå långa, hylsan som gör det. Ja du ser sen!
    Ett litet pytte tillägg till Jenitas inlägg; tampis-sjukan är rätt ovanlig, den finns men ovanlig. Du kan lätt ha den inne upp till 4 timmar utan risker. Tror Jenita menade att ha den inte inne en hel dag å så

Å snöret går inte av, tro mig! Det har hänt att jag haft för lite mens för använd storlek å då får man ta i när den ska ut, snöret går inte av. Promis

• jenita

essi73

Jepp, det var precis de jag mena!

• Anonym

det finns tampongar med applikator, kommer bara inte ihåg, vilket märke, men läs på förpackningen, det är 1000 ggr lättare.

lovar

• Meline

Tampax tycker jag inte är bra, på mig läckte de alltid.

Börja med normalstorlek, och se om det är lagom, bara kör upp den tills den inte känns när du rör på dig.
    Snöret har aldrig gått av för mig, och då har jag ändå kört med tampong i åtta år, men skulle det gå av är det bara att sticka in fingrarna och fiska ut den, den kan liksom inte försvinna någonstans.
    Om du är för torr, ta lite vaselin på toppen.

Tampongsjukan är nästan inget att bry sig om, extremt sällsynt, och vad jag har hört krävs det att man ska ha den i ganska många timmar (typ dygn) längre än rekommenderat. Det är bara något som de måste informera om.

• MimmiLina

Ha den inte inne för kort tid heller, då gör det ooont att dra ut den, och den luddar på vägen ut. Ha den runt 5 timmar. Jag brukar ha mina i 8 timmar, men det kanske inte är ett tips som alla ska följa, och det är nog bara Tampax du kan ha inne i 8 timmar. PÅ tex OB tror jag det står max 5 timmar.

Snöret kommer inte att gå av, det är typ fastsytt längs med hela tampongen, iallafall på Tampax.
    Tampax är bäst, dom kan du inte misslyckas med. Den KAN liksom inte hamna fel, pga införingshylsans konstruktion.

• MimmiLina

För övrigt, så kan du ha vilken storlek som helst, även om du är trång. Den blir självklart större att dra ut när den är fylld, men den är så mjuk att det inte känns nåt ändå direkt.
    Jag har superplus de första dagarna, trots att jag inte är vidöppen direkt.
    Ta den storlek som matchar din blödning bäst. Plus i början, normal i mitten, och typ mini i slutet av mensen kanske?
    Så, nu har jag tjatat färdigt.

• Anonym

Annars kan du använda lite glidmedel eller vaselin på tampongen i början för att underlätta införandet.

• Anonym (blyg)

Tack för era svar..
    jag köpte tampax förrut idag och har satt in den..
    I början kände jag mig kissnödig men det börjar bli bättre. Har haft den inne i kanske 1 timme.
    Konstigt nog såg jag inga instruktioner förrutom vilken sida man förde in men man borde räknat ut det iaf. Konstruktionen var fiffig.
    Men av någon anledning så har jag gått från att störtblöda vid kl 15 till att inte blöda nästan något vid 17.
    Men vi får se hur det går. Kunde nog fört in den längre än jag gjorde.
    Skönt utan en binda som korvar sig hela tiden

kram

Svar på tråden Tampong frågor..