Inlägg från: annhu521 |Visa alla inlägg
  • annhu521

Syjunta för gravida!

Jag sitter och funderar på när jag ska våga sy det första plagget till lillan i magen. Till sonen köpte jag inget förrän sista veckan, men den här gången vill jag ju sy själv och då måste jag ju börja lite tidigare.. ja ja 18-19 veckor kvar så lite till väntar jag nog :)

Får sy en del till sonen så länge. Han växer som tur är så det knakar!

• annhu521

En overlock kan inte sy vanliga sömmar så ska man ha en sådan behöver man två maskiner. En vanlig maskin har ofta en "fuskoverlocksöm" som går alldeles utmärkt att sy med. Så ska man bara ha en maskin är det vanlig som gäller. 

• annhu521
    annhu521 skrev 2012-03-07 12:14:15 följande:
    En overlock kan inte sy vanliga sömmar så ska man ha en sådan behöver man två maskiner. En vanlig maskin har ofta en "fuskoverlocksöm" som går alldeles utmärkt att sy med. Så ska man bara ha en maskin är det vanlig som gäller. 
    Ska jag säga som har tre maskiner... :)
    Men jag klarade mig länge på bara en vanligt maskin också.

Brodermaskin har jag inte, men nu får jagi nte köpa fler maskiner på ett tag!! 
  • annhu521
    Twizz skrev 2012-03-10 09:23:39 följande:
    Såg din underbara cardigan i fiskarmönster vit/blå/röd. måste bara fråga, vart har du fått tag i de tyget? Jag har letat som en tok men bara fått tag i 2a sortering från lillofant.. där de blå är blekt :/
    Hej!

Det är andrasorteringen från Lilofant faktiskt, collegetyget. Eftersom jag satte på blå kanter och mudd så set man inte den blå tonen alls :) 
  • annhu521
    annhu521 skrev 2012-03-10 20:04:46 följande:
    Hej!

Det är andrasorteringen från Lilofant faktiskt, collegetyget. Eftersom jag satte på blå kanter och mudd så set man inte den blå tonen alls :) 
    Och tack förresten :)
    Kul att du tyckte om den! 
  • annhu521
    Tallbarr12 skrev 2012-03-10 09:58:26 följande:
    Underbara tyger som du sytt mössorna i! Var har du hittat dom? Speciellt spindlarna blev jag kär i...
    Hej!

Spindlarna kommer från ett ställer som heter liandlo.
    Googla så hittar du många fantastiska tygförsäljare!  
  • annhu521
    JM76 skrev 2012-03-13 08:36:41 följande:
    Annhu521:
    Åh, vilket fint tyg det där med tågen! Ja, både det och draktyget! Var hittar du dem!

Någon som kan tipsa om en bra uppsättning basmönster för babykläder? Jag skulle vilja ha till body och enkla byxor och kanske ett klänningsmönser. Det vore trevligt om man kunde hitta en paket där alla basplagg fanns med så att man slipper betala flera hundra för att få hela uppsättningen. Tips? (Allra bäst är förstås gratis, men jag kan tänkt mig att köpa ett mönster också.)
    Hej JM76!
    Draktyget säljs tyvärr inte längre, det har funnits i flera färgställningar och är helt underbart! Jag håller hårt i min sista bit där hemma. 
    Tågen finns på jofotex och på ohlssons tyger bland annat.  Bra barnmönster finns i en tidning som heter Ottobre. googla så hittar du den. Kostar runt 100 kr. Gratis vet jag faktiskt inte, om du inte tar en gammal och ritar av bara. 
  • annhu521
    Tallbarr12 skrev 2012-03-13 10:24:49 följande:
    Gillar du Ottobres mönster? Jag har hört att dom brukar vara ganska breda, men jag har ju inget barn att jämföra med än :P
    De senaste numren har varit riktigt ok i storlek. Jag mäter alltid på ett befintligt plagg för att se rimligheten. Någon t-shirt i somras var till och med för tight.  Sen ritar jag ju om alla mönster eftersom man inte får sy och sälja efter deras. Men till in son syr jag efter Ottobres mönster och oftast blir det bra. 

Meedoms bok är bra! Den finns att låna på många bibliotek på svenska. Dock skiljer sig mönstrena något mellan den svenska och danska. Ofta tar jag en storlek mindre på bredden och större på längden..  
Svar på tråden Syjunta för gravida!