Inlägg från: annhu521 |Visa alla inlägg
  • annhu521

Syjunta för gravida!

Tallbarr12 skrev 2012-03-13 10:39:59 följande:
    Jo, det har varit mitt problem när jag sytt till min systerdotter, att jag inte haft några befintliga kläder att jämföra med.

Men nu fick jag med mig en flyttlåda med kläder i strl 50-62 som min systerson växt ur, så nu kan jag börja jämföra mönster med riktiga kläder!
    Jag har haft med mig måtbandet till Lindex många gånger :) Tycker de brukar ha bra storlekar.. 
  • annhu521
    Tallbarr12 skrev 2012-03-13 12:53:58 följande:
    Smart! Ska sortera kläderna i helgen och spara nån body och byxor i varje storlek uppe. Resten åker ner i källaren i väntan på hösten :)
    Precis så  gjorde jag i helgen :) I väntan på sommaren.. 
    Bra att sy en hel del i förväg tror jag. Även om det förmodligen kommer massa fina tyger till hösten också. 
  • annhu521
    Bollen skrev 2012-03-13 13:34:01 följande:
    ååh, de var fina (: måste man ha ett sånt där litet verktyg för att sätta fast dem också? finns de också på stoff och stil?
    Tyvärr finns de inte på Stoff och Stil vad jag vet.. nu bor jag 20 mil från närmsta så helt säker är jag inte.. 
    Knapparna heter KAM-knappar och till dem har man en KAM-tång. Knapparna kostar max 1kr styck, oftast mindre och tången kanske runt 100.. Googla på KAM snaps så hittar man. Jag köpte från Kina, det tog någon vecka att få hem bara.  
  • annhu521
    Edds skrev 2012-03-15 07:37:00 följande:
    okeeej tack :D ja jag tänkte mest av allt vilja sy en massvis med pyjamas med fötter på, känns lite simplare så slipper man ha strumpor på som flyger av =)
    Jag tyckte också så med förra barnet, men det visade sig att han sparkade så mycket att benen åkte ut "fötterna" och hamnade uppe i pyjamasen. Till slut satte vi strumpor utanpå istället :) då satt den fast. Den här gången blir det bara med mudd nertill. 
  • annhu521
    Edds skrev 2012-03-15 07:46:25 följande:
    okeej :D Jaaa vi får se vad denna lillen tycker om att göra, är ju helt ny på barn fronten så det blir kul att se :)
    Och så alla är våra barn olika! Hoppas det funkar fint och lycka till med sömnaden!
  • annhu521
    Fixarfia skrev 2012-03-15 10:48:51 följande:
    Jag funderar på att sy en sån där pyjamas som är som en påse nertill. 
    Någon med bebis som har erfarenhet av att använda sånna? 
    De är jättebra! vi köpte på PoP förra gången, den här gången syr jag nog själv istället. 
  • annhu521
    Fixarfia skrev 2012-03-15 11:05:56 följande:
    Ja men då ska jag nog göra en sovpåse!
    Hm... hur får man in barnet i den lättast...?
    Dragsko eller knappar i nederkanten? Eller så pass rymlig upptill att det går att knö ner barnet den vägen?
    Eller tryckknappar  som en skjorta ner över magen?
    Den vi gillade bäst hade tryckknappar nertill och på axeln har jag för mig. 
    Dragskon gillade jag inte eftersom det blev massa löst snöre nertill.. 

• annhu521
    Tjobabi skrev 2012-03-15 11:39:22 följande:
    Det finns fina sovpåsar på IKEA, de är visserligen i rätt varmt material tycker jag det verkar som, men vill du ha tips på mönster och hur de kan se ut så kan du ju kolla där.
    Jag tycker de på IKEA var toppen när barnet blev något större. Den vi hade där ifrån hade inga ärmar utan man skulle ha en body eller pyjamas under. Men mycket använde vi den istället för täcke. Den från PoP har man ju täcke ovanpå om man vill. 
  • annhu521
    Bollen skrev 2012-03-19 10:59:11 följande:
    Jag har snott mönstret ifrån en annan som länkat tidigare i tråden.. Ska se om jag kan hitta länken. Jag har kört me flecce under. Men funderar på om det kanske blir för varmt /: Men det är mest för att jag haft det hemma.
    Fleece är toppen under om barnet dregglar mycket. annars funkar jersey eller velour också bra! Mjukt och skönt och lite mer följsamt än fleece. 
    Kan rekomendera IKEAS ljusblå filtar till baksidan. billigt sätt att få tunn fleece :)

lycka till!  
  • annhu521
    LiKaZo skrev 2012-03-19 13:20:48 följande:
    Låter bra, för jag har redan köpt en sån filt för att ha till eventuella syprojekt! Nu måste jag bara hitta andra bra tyg. Jag har tittat efter trikåtyger på Åhlens, men hittar inte det där. Var köper ni sånt? Gärna till bra priser.. eftersom jag ännu inte är så bra på att sy vill jag börja med billiga tyger så att jag inte behöver få så dåligt samvete om det inte blir fint.
    Nu vet jag ju inte var du bor, men om det finns en ohlssons tyger i närheten har de en del tyger. Trikå ligger på mellan 150-200 kr/meter. Tyvärr ganska dyrt..
  • annhu521

Jag vet inte om jag skulle satsa på en maskin där ifrån.. Jömför med en begagnad maskin från en symaskinsaffär annars. Det brukar vara mer rejäla. 
    Billig är den i alla fall, men en den är bra vågar jag inte säga något om.

Lycka till med symaskinköp

• annhu521

Kvällens sömnad i favorittyget som inte går att köpa längre. Håller hårt i den lila bit jag har kvar, men visst är det underbart!

• annhu521
    Edds skrev 2012-04-02 06:58:33 följande:
    vad fin denna dress var !!

har du någon öppning på baksidan också? vad är bäst egentligen, att ha på bak eller framsidan eller kanske på sidan? Tänker så bebis inte ligger på knapparna och skaver
    Hej!

Tack :)

Den här har öppning i halsen och i grenen hela vägen ner till muddarna.
    Gillar inte sömmar eller knappar på ryggen på barnkläder. Den här är ju storlek 62 och då ligger de ju fortfarande mest på ryggen.  
  • annhu521
    Ampellilja skrev 2012-04-02 08:59:08 följande:
    Var den svår att göra?? tänkte nämligen ge mig på att göra något sådant :D
    Nej, den var inte så svår, jag ritade om ett gammal mönster jag hade på en pyjamas med knäppning hela vägen fram. 
    Lite pilligt och lite tålamåd så fixar man det.  
  • annhu521
    Edds skrev 2012-04-02 10:47:30 följande:
    okeeej ja du gjorde det så snyggt för jag såg inte att du hade knapparna i grenen, de är ju de bästa =)
    Smidigt och bekvämt för bebisen :)
    lite pill att få tillbaka.  
    Det blir nog fler framöver.  
  • annhu521
    Twizz: vilken härlig snutte! Det andra är också jättefint!

Jag gjorde också lite bebispresenter igår. 
    Knapparna saknas, men de gör jag ikväll när jag är lite piggare än igår natt :)

• annhu521
    Två vuxna och fyra barn skrev 2012-04-17 15:24:52 följande:
    Hej!
    Är det nån som vet vart man kan köpa silicon ringar och spännen till napphållare??
    Har sökt på internet men hittar verkligen inget.
    lilofant.se har
Svar på tråden Syjunta för gravida!