• Marilyn

Syjunta för gravida!

Kroken4: finns mönster på Ravelry på barnvagnsmobil, napphållare etc med ugglor. Mönstret är mycket likt det som GammE tipsade om.
    Skriver på padda, så jag kan inte lägga upp bilder men länkar ivf till designern, www.ravelry.com/patterns/sources/matawis-creas
    Letade skälv efter mönster till ugglor men hittade inget fint tyckte jag så jag köpte mönster av henne. Har hittills virkat barnvagnsmobilen och den är jag nöjd med!

• Marilyn

Någon som har tips på en snabbvirkad filt till bebis? Köpt ett nystan big verona från järbo som jag vill virka ngt stort till bebisen av. Typ virknål 4-5,5. Inga rutor som man i efterhand måste virka ihop, det kommer aldrig bli klart då. nåt som man kan hålla på med i soffan mer automatik, som inte kräver ngn större koncentration liksom.
    Om ngn har tips på en fin maska som man kan repetera till exempel så skulle jag bli nöjd. Satt på Ravelry igår, men det var inget jag fastnade för där.

• Marilyn

Piffsmile: Tack!!

Kikade hos henne igår eftersom jag vet att hon ofta tipsar om lite ovanliga maskor o så. Tänkte testvirka ikväll för att se om det blir bra. Har redan virkat en gallerfilt med enkla stolpar om varandra och detta kändes väldigt likt.

• Marilyn

Tussilago78: har också haft den funderingen. Virkade en rektangulär ruta av ett bambugarn att ha som snuttefilt i förra veckan och det blev bra!
    Garnet är lite lite melerat så jag ska kolla hur det ser ut!
    Tack för engagemanget!

• Marilyn

Vilken fin filt! Och fin grön färg måste jag säga!

Skulle aldrig orka göra så många rutor! Har fått en diagnos på mitt problem förresten: SSS, single sock syndrome...

• Marilyn

Tallbarr12: ja, den varianten finns ju, fast bara om man stickar, och stickar sockor! Virka rutor på rundsticka, slippa väva in miljoners miljarders trådändar och sen virka ihop hela alltet. När det kommer en uppfinning som gör det, då handlar jag, oavsett kostnad!

Sitter nu med en stor mormorsruterektangel. Den är nog 40x60 cm nu. I morse fick dottern syn på den och beställde genast en filt till sig själv. "Bebisen har ju redan så mycket grejer mamma!!" Har inga argument mot det...

• Marilyn

Är det någon som sytt en pyjamas efter detta mönster eller liknande?
    projectsbyjess.blogspot.se/2011/02/tutorial-baby-sleep-sack.html

När vi fick dottern 2008 hade kappahl såna pyamasar och de var grymma! Har två sen tidigre och har hittat en till på Åhléns, men funderar på att sy själv. Är inte någon van sömmerska och skulle uppskatta om någon ville kika igenom tutorialen. Hur svårt kan det vara? Har sytt ett babynest hittills och lite småklänningar till dottern under -09.
    Eller kan det vara bättre att ta pyjamasen som jag köpte på Åhléns och sy efter? Det är som en sovpåse med ärmar typ. Vad ska man tänka på när man syr i ärmar? Köpte i strl 50-56, hur mycket större måste man göra för att få pyjamasen i strl 62-68 tex? Vad ska man ha för tyg? Har ganska mycket jersey hemma som jag fått från syster.
    Hoppas på lite hjälp någon som är duktig på att sy!!

• Marilyn

Men oj vilken fin pyjamas! Och jag som totalt snöat in på ugglor också! Vad tar du för en sån?
    Precis sådär ser de pyamasar jag har från 08 ut. Kanske jag köpte den på Lindex...?
    Ska leta reda på mönster till bodysar och köra på din version. Verkar enklare. Fast annan färg runt halsringning och ärmar är grov överkurs än så länge.
    Har en overlock som inte är så använd, tjänar jag på att plocka fram den och trä hela faderitten, eller duger det med symaskinen som redan står uppställd i pysselrummet?

Du syr alltså ihop enbart över axlarna och sen i ärmarna och sen "kjol"sidorna?

Tack för snabbt svar! Det kliar i mina fingrar! Ska dra i mig en snabb kopp kaffe och sen sätta igång.

• Marilyn

Tack! Har nu rivit i förråd, plockat fram tyg och lite böcker om småbarnskläder. Tänkte researcha litegrann ovanligt nog. Blir detta bra så gör jag fler och då gäller det att vara noggrann. Inte min bästa egenskap dessvärre, men gäller ju att börja nångång!
    Förstår ditt pris och för en helt egen unik vara så är det inte mycket pengar, men mer än i affären. Känner samma sak när jag säljer ngt som jag virkat. Ibland skäms jag.

Om jag vågar, så lägger jag upp färdigt resultat här. Annars kanske version 3 eller 4...

En sista fråga: fick en kantbandsvikare (?) av mor min, en liten mojäng där jag stoppar in tygremsa och ut kommer ett färdigvikt kantband som ska strykas. Kan jag använda den på jerseytyg, eller blir det för sladdrigt och uttöjt när man drar igenom?

Svar på tråden Syjunta för gravida!