• Marilyn

Syjunta för gravida!

Kroken4: jag virkar nu en rektangulär mormorsruta. Långsidorna är dubbelt så långa som kortsidorna. Det blir bra, men det är tråkigt!
    Har du enfärgat garn, eller flera färger? Ska du virka på längden så tycker jag annars att en ripplefilt är snyggt, eller en med kattmaskor, fast då krävs det nästan att man randar med olika färger för att det ska bli effektfullt.

• Marilyn

Skulle vilja sy en enkel åkpåse, eller filt som jag enkelt kan ha i bilbarnsstolen och bara vika över bebis när vi till och från dagis, in i affären etc. Har någon en idé på vad detta kan heta på engelska, eller har någon tom en länk till sida med inspiration?

• Marilyn

Gjorde om ochgjorde rätt och använde Google lite. Hittade på lite bilder och tom ett mönster.

• Marilyn

Hallonpajen: den hade jag inte hittat, tack! Tänkte köra på en fleecefilt från rusta och ngt mjukt tyg som jag får leta reda på hemma. Fleece är ju bra, men blir ju så elektriskt så det kan nog vara skönt med bomullstyg också. Ska sätta mig idag och gå igenom allt! Återkommer med resultat!

• Marilyn

Hallonpajen: blev ingen pyjamas. Får se om jag orkar sy en senare. Hittade ytterligare en billig på babyproffsen så jag köpte den istället.
    Jag måste nog köpa lite nytt tyg om jag ska sy till bilstolen Har turen att bo 1 mil från Rosa huset som säljer många fina trikåtyger, så jag köper nog en meter sånt, kör på mönstret du tipsade om och har fleecen mittemellan. Hinner tyvärr inte dit innan de stänger ikväll, men åker nog dit imorgon.

• Marilyn

Jag är nybörjare på att sy och sticka och har svårt att göra saker som är på min nivå. Vill gärna kunna göra det allra svåraste på en gång. Ingen inlärningsperiod liksom. Och sen blir det för svårt eller blir fult och så tröttnar jag...

• Marilyn

Har under fm sytt en filt till babyskyddet efter tutorialen som Hallonpajen tipsade om. Blev med en jerseysida och en fleecesida. Är nöjd. Sitter med värkar nu så förhoppningsvis kan jag visa en bild på skyddet med en riktigt nyföding i!

• Marilyn

Lillasyster Alba föddes igår kl 18,55, i v 39+3. 3680 kg kärlek och en halv meter lång. Ligger och vilar ut på bb och funderar på ev hemgång, bara amningen klaffar. Bilder på nysydda filten kommer!

• Marilyn

Här kommer en bild på filten som syddes under mitt värkarbete. Den är redan invigd med kräk! Bild på bebis med filt har inte hunnit tas tyvärr. Det som är positivt med filten är samtidigt lite negativt. Filten sitter alltid där och håller henne varm - när hon sitter i bilstolen. Men ska vi flytta henne mellan stol och vagn så har hon inte mycket kläder på sig under flytten. Men den kommer vara perfekt när vi ska läman och hämta storasyster på dagis!

• Marilyn

Tack!

2/3 av mitt föregående inlägg försvann!

Gjorde filten lite större än vad det står i tuten. Använde en filt från Rusta och en sida mjukt bomullstyg som jag hade hemma. I tuten står det att man ska göra ett vertikalt snitt i ryggen för bältet. Jag gjorde horisontella snitt istället så att bältet löper rätt. Sydde och skar ut för de två understa lägena. Om vi fortfarande använder filten när hon är stor nog för det översta läget syr jag det då.

• Marilyn

Yanya: det såg ju intressant ut! Det är alltså typ en sittdyna som man sätter i vagnen? Är det då hål för benen? Vad är det svarta på bilden? Bälten?
    Tycker nästan att det ser ut som en hängmatta för spädisar!

• Marilyn

Vill tipsa alla om en sida på Facebook som heter 1000 kreative ideer - one thousand creative ideas. Finns grymt mycket av allting! Spenderar varje amningsstund på natten med att gå igenom varje kategori. Mycket inspirerande! Ungefär som pinterest, fast bara med diverse pyssel.

Kan inte länka via paddan, men sök efter den!!

• Marilyn

Jag vill också att min man lär sig att sticka och virka! Då kanske det inte blir lika många suckar när jag vill gå in i en garnaffär eller kommer hem med något nytt till samlingarna

Har också lärt mig sticka i helgen, kan redan virka och behöver en ny utmaning. Håller på med ett par vantar till 4-åriga dottern. Vet tyvärr inte vad som är ett bra nybörjarprojekt, förutom vantar och sockor. Jag tänkte sticka flera stycken och sedan para ihop dem som passar bäst och sedan repa upp det som inte blir bra eller donera till dotterns dockor.

• Marilyn

Saraisundsvall: jag sydde en babyskyddsfilt som vi använt ett tag. Dottern är nu 6 veckor. Har precis plockat bort den ur skyddet eftersom hon ändå behöver overall när vi åker och filten används inte då. Tänker mig att filten är bra att ha när det fortf är relativt varmt ute, men nu när det börjar bli kallt och bebisarna behöver mer kläder, så känns den onödig. Mitt tips är att du syr en filt som du kan använda i vår!

Jag gjorde min med fleece på ena sidan och trikåtyg på den andra.

Svar på tråden Syjunta för gravida!