Inlägg från: Queen Of Darkness |Visa alla inlägg
  • Queen Of Darkness

Syjunta för gravida!

Får man vara med här? Har bf 20:de december och blivit helt boagalen så började sy för att hålla mig sysselsatt. Har gjort ett babynest och en hel del kläder. Det senaste jag sydde till liten var den här uppsättningen i storlek 68:

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness
    saraisundsvall skrev 2012-11-01 10:07:46 följande:
    Queen of darkness: ååååh så fina kläder! Vill plötsligt ha precis likadana till min skatt... Kanske ska våga mig på att sy kläder snart.
    Det var faktiskt inte svårt alls när man hade provat sig fram lite! Hade lite problem med bodys först men nu har jag verkligen kommit in i det. Sydde färdigt ett par röd/vitrandiga med blå mudd att matcha till oxå, men dom har jag ingen bild på tyvärr. Har sytt lite till storasyskonen med, men det roligaste är ju att förbereda för bebis just nu!
  • Queen Of Darkness
    Anakin skrev 2012-11-01 15:31:35 följande:
    Superfina grejer, Singo alla och Queen of darkness! Någon gång ska jag bli lika bra som er på att sy muddar och kantband! :)
    Jag hade ruskigt svårt att sy kantband, tills jag googlade och hittade en blogg (minns tyvärr inte vad det var för någon) där bloggaren beskrev i detalj exakt hur hon gör och efter det var det superenkelt!
  • Queen Of Darkness
    Anakin skrev 2012-11-01 15:40:41 följande:
    Haha, ja, det hjälpte ju! :) Nä, skämt åtsido, har läst nästan alla bloggar som finns i ämnet tror jag. Tyckte att det var lurigt att få till kantbanden på byxorna när det skulle bli knytband också, så provade lite olika sätt innan jag hittade ett som fungerade hyfsat... Nä., det är nog mest att få in erfarenheten som gäller för mig! Bara att kämpa på :)
    Haha okej Du får helt enkelt öva vidare då
  • Queen Of Darkness
    Elsa1981 skrev 2012-11-01 22:00:09 följande:
    Alla som syr kläder i stretchtyg- har ni overlockmaskin? Jag har nämligen ingen sån men skulle gärna vilja sy åtminstone byxor. Min maskin har fuskstretchsöm men tycker att kanten blir helt vågig då. Blir det verkligen jättedåligt om man kör med raksöm i ett par byxor?
    Har tyvärr ingen overlockmaskin (men hade så velat ha!). Har en billig enkel symaskin som dock har några stretchsömmar som jag använder mig av. Raksöm känns tveksamt?
  • Queen Of Darkness

Nu har jag bestämt mig! Jag måste införskaffa en overlockmaskin.
    Med tight ekonomi får det dock bli en billig sådan, vilken skulle ni som har overlockmaskiner rekommendera och varför?

• Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-16 11:35:35 följande:

Många köper brother från sewingmachinesdirect (england). Tror dom går på kring 2000:-. Själv är jag helkär i min Bernina, men den var dock lite dyrare.
    Ska kolla upp tipset, tack så mycket!
    Har en kompis som vill sälja en husqvarna (hon minns dock inte modell men antar att det är en enkel sådan) som hon fick i julklapp förra året men hon tycker den är för krånglig och hon syr för sällan för att orka läsa på om den. Den vill hon ha 800:- för.
    Är det svårt att lära sig overlockmaskiner?
  • Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-16 12:23:18 följande:

Nej, inte svårt alls. Be henne kolla vad för modell det är (brukar kunna stå på själva maskinen) sen googlar du runt och läser om maskinen. Jag drog mig länge för att sy på overlocken när jag fick hem den. Var nästan rädd för att sy på den. Började med att sy en mössa. Sen var det kört! Haha. Nu skulle jag inte kunna klara mig utan den! Det knepigaste från början är att lära sig vilka rattar som är till vad och hur den ska träs. Men det är som allt annat, övning ger färdighet! Så är bara öva-öva-öva! Post-it lappar att sätta på maskinen med olika trådspänningsinställningar, diff, pressarfotstryck är toppen! Jag har ett helskotta från gång till gång att komma ihåg hur inställningarna var om jag har ändrat...

Det går fortare, blir hållbarare sömmar, rakare sömmar... Ja det finns ingen nackdel med att ha en!
    Ja hon skulle kolla det och återkomma.
    Jag minns att min mamma hade en overlockmaskin för typ 10 år sedan, minst, och den sydde jag ibland med men ändrade aldrig några inställningar eller behövde hitta rätt inställning. Toppentips det där med post-it lapparna! Det ska jag komma ihåg! :)
  • Queen Of Darkness

Jag är så lycklig! Igår kom min fästman hem med en overlockmaskin eftersom han hade tröttnat på mitt tjat om att jag måste ha en
    Var bara tvungen att provsy något efter att äntligen fått trätt den och ställt in trådspänningarna. (Inte hundra dock på att det blev perfekt men för mitt otränade öga så ser sömmen okej ut )
    Blev omlottbody, byxor och mössa till bebisen som får följa med till BB. Har på bilden inte satt fast tryckknapparna än (lillgrabben ligger och sover och vill inte sitta och banka hej vilt då )  och mössan blev sådär men eftersom det är min första hjälmmössa så får jag väl känna mig nöjd över resultatet iaf.
    Nu måste jag sy mer

• Queen Of Darkness
    Erya skrev 2012-11-22 12:24:07 följande:
    Så fint set Queen of Darkness :)
    Tack :)
    LillfisenE skrev 2012-11-22 13:23:08 följande:
    Åh vilken snäll make! 

Han är absolut bäst!
Svar på tråden Syjunta för gravida!