Inlägg från: Queen Of Darkness |Visa alla inlägg
  • Queen Of Darkness

Syjunta för gravida!

Ja han tänker jag behålla

Jag har kollat in en sådan prymtång och den står nog överst på min önskelista just nu, verkar toppensmidigt! Vet inte hur många gånger jag råkat banka till ett finger eller så :/

Stora dottern tyckte det var dags att få något med så jag provade på att sy en ballongkjol, var inte så svårt som jag var inställd på

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-22 20:12:18 följande:
    Men OJ vilken fin kjol! HUR har du gjort den??!
    Försöker komma på hur jag ska förklara utan att det ska låta jättesvårt för det var faktiskt riktigt enkelt!
    Kjolen är sydd i stl 116, mätte på dottern.
    4 delar tyg. Två rektanglar 31cm X 19cm (bredd och höjd). Dessa sydde jag ihop kortsidorna med varandra och hade alltså den tighta övre delen på kjolen.
    Balongdelen
    En rektangel på 165cm X 19 cm - yttertyget
    En rektangel på 165cm X 16 cm - innertyget.

Sydde ihop kortsidorna på båda kjoldelarna för sig, sydde därefter ihop nederkanterna på båda kjolarna med varandra, vände kjolen rätt och sydde ihop båda kjoldelarna även uppetill. På så vis hamnade den nedre sömmen lite på insidan av kjolen så den inte syns.
    Sydde med raksöm upptill och rynkade ballongdelen. Sydde sedan ihop den med den övre delen av tyget (detta var lite trixigt då tyget var rynkat så mycket att det blev riktigt tjockt så sydde ihop både med overlock och 2 rader stretchraksöm).
    Sist sydde jag fast en resår i midjan och tada!

Förstår du? Känner själv att det inte går ihop i huvudet :D
  • Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-23 09:30:04 följande:
    Jodå jag fattar :) men hur ryknade du?
    Jag sydde ihop överdelen av ballongdelen med overlock, sedan körde jag en raksöm under overlocksömmen hela vägen runt (stannade ca 1 cm från där jag började) utan att fästa varken i början eller slutet. Trådspänningen var inställd på 0 och längden var inställd på 4 (det högsta min maskin. Sedan tog jag undertrådarna på insidan och drog lätt i dom, då rynkar sig tyget automatiskt. Tog lite tid dock eftersom det var en så pass stor kjolsdel.

• Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-23 11:08:41 följande:
    Ah smart! Har en (snart) 5 månaders här och tänkte försöka på något liknande fast i storlek 68 och mudd upptill
    Ja men prova, det var inte så himla svårt. Och lycka till
  • Queen Of Darkness
    weasley skrev 2012-11-25 15:25:29 följande:
    ÄNTLIGEN har jag fått tummen ur och sytt mitt första plagg åt Sparven som kommer i mars. Fick lite panik när jag skulle trä overlocken för första gången, men den funkar verkligen hur bra som hellst!
    Tyvärr hade jag bara svart och vit tråd, men tänkte att det här är ju ändå lite av en test.. Får köpa lite bättre overlocktrådar i olika färger framöver.

Nu fattast bara knappar att sätta i grenen också, någon som vet ett bra ställe där man kan köpa? Gärna olika storlekar och kanske till och med olika färger?

Åh så fin! Jag ville köpt någon meter av det tyget med men det tog slut innan jag hann beställa :(
    Jag vet att det finns en hemsida där man kan beställa tryckknappar i färg, jag är ofta där och kollar runt men nu kan jag verkligen inte komma på vad sidan heter! Hoppas någon annan vet

Själv fick jag för mig att sy en pyjamas/heldress till bebisen i stl 56 efter att ha sytt en helkroppspyjamas till dotter nr 2.

• Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-27 12:10:54 följande:

Sådär, tillfällig tillgång till dator och jag kan ladda upp bilder! Lite utav det som blivit sytt till lillskrutt senaste tiden. 
    Vilket härligt tyg på bodyn! Var har du fått tag på det någonstans?
    Nu är jag nästan lite sur för att jag köpte en bärsele och inte sydde en själv!
    ♥ Amanda, Isabella, Casper & Majs ♥
  • Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-27 12:26:48 följande:
    Tyget fanns hos kameleontdesign.se, men tvekar på att det finns kvar då det är typ 1 1½ år sedan... 
    Nä jag har inte sett det där på länge, tråkigt! Men bodyn blev jättefin iaf :)

• Queen Of Darkness

Skulle behöva lite råd! Varje julafton brukar barnen få två paket på morgonen här hemma. Ett med någon leksak så dom håller sig sysselsatta tills tomten kommer och ett paket med kläder som dom får ha på sig den dagen. I vanliga fall brukar vi köpa "finkläder" (klänning/skjorta osv som passar fint även till bortbjudningar) men i år vet vi ju inte riktigt hur allt ser ut då vi är beräknade till den 20:de december med syskon. Vi har planerat att ha julafton här hemma som vanligt med min pappa och syskon men vi vet inte hur det kommer se ut runtomkring, ifall vi kommer iväg på de middagar osv som vi har inbokade. Så vi kom överens om att barnen ska få nya kläder men mer i mys/lekstil så dom kan använda dom när som året runt. Jag har beställt det här tyget från liandlo och tänkte att flickorna får varsin långärmad klänning med röda kantband och eventuellt någon röd spets påsydd nertill för lite "finkänsla". Till det ska jag köpa röda strumpbyxor. Bebis får en likadan klänning om det är en flicka och om det är en pojk blir det en body (röda kantband) och ett par röda velourbyxor.
    Problemet är sonen, han är nästan 20 månader och lite för stor för body men röda velourbyxor och någon tröja med röda kantband hade jag tänkt mig. Nu vill jag dock få lite "finkänsla" över tröjan med och vet inte riktigt vad jag kan göra för att det inte ska bli flickigt. Någon som har något bra tips?

Hjärtan blå

Och ja, är det någon som har någon bra beskrivning på hur man lätt gör hårband i trikåtyg (tänkte att flickorna ska få det ifall tyget räcker till).

• Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-29 10:49:36 följande:
    Queen of darkness: gekko-attsyengecko.blogspot.se/20 11/05/att-sy-ett-pannband.html

Hur att piffa till det grabbigt? Sy på en stjärna i velouren?  
    Åh tack!
    Ja alltså flickorna får ju pannband + eventuell lite röd spets, pojkens tröja blir ju lite "tråkig" i jämförelse! Men att sy på stjärna på velouren lät intressant, ska se ifall jag kan få till något fint på det viset :)

• Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-29 11:47:46 följande:
    Sy typ en röd stjärna i samma tyg som byxorna, och byxorna piffar du med fickor i hjärttyget? 
    Tack, känns så himla trist om det blir en enkel "tråkig" tröja och ett par röda byxor liksom.. Nu har jag lite att gå på, tyget måste torka först bara :D

• Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-29 13:18:23 följande:
    ja håller med trolltoka! Applikation is the shit!
    Ja det är ju det! Vill inte att tröjan ska se så tråkig ut när jag faktiskt gör något lite extra på flickornas klänningar + att dom får pannband.
  • Queen Of Darkness

Julklapp till Majsbiten som är beräknad till 20:de december. Stl 56 på kläderna :)

• Queen Of Darkness
    Strumpemamma skrev 2012-12-04 12:56:09 följande:
    Oj vilket fint tyg!! Var har du hittat det?

Finns det nån som skulle kunna tänka sig att dela med sig av hur stor mudd man behöver ha i midjan på ett par 80-byxor...? jag har tappat bort mitt mönster till midjemudden....
    liandlo.se
    Dom har hur mycket fint som helst! :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!