Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Syjunta för gravida!

saoura skrev 2013-01-02 22:49:16 följande:
    tog äntligen tag i att sy 2 babynest till våra kommande flickor, som fö busar och vill komma redan nu v31+1

Wow! Snygga! Babynest saknade jag verkligen till våra tvillingar när de var pyttesmå. Nu har jag tid att sy dem, men de är lite för stora...
  • Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-01-05 21:19:51 följande:
    Ett par nu i tråden som gjort babynest till tvillingar. Funderar själv på vad som används mest, ett stort de båda kan ligga i eller varsitt? Vacklar fram och tillbaka. De tycker säkert om att ligga nära varandra men sen vaknar ju den andra direkt när den ena vaknar och kanske det är bra att lära dem vara lite ensamma också när det behövs...
    Det är inte säkert att de väcker varandra. Mina gör inte det. Och man behöver inte, och ska inte, "lära" dem att vara ensamma. Däremot hade jag inte velat ha enbart ett stort babynest, utan i så fall även två mindre. De sover inte alltid samtidigt, och för min del tycker jag att nesten ska vara lätta att flytta omkring, och då är mindre lättare.

Fast det är ju bara vad jag tycker. Ett stort att ha i soffan skulle vara himla mysigt ändå förstås.
  • Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-01-05 21:43:47 följande:
    Tack för svar! Menade inte att "tvinga" dem vara ensamma men ibland lär det behövas korta stunder och då underlättar det ju om den andra sover vidare... :)
    Får fundera lite om jag orkar sy ett stort och två små... Hmmm
    Jag tror att det är lättare med två små, de gillar ju att ligga trångt (jag upplever att tvillingarna uppskattar det mer än min enling gjorde) och i två små kan de ligga trångt även om de ligger ensamma. Sen låg mina ofta i samma liggkorg i vagnen till exempel, så kanske räcker det med ett, som bara är lite större?
  • Aileen Allannah
    Hickstead skrev 2013-01-07 11:29:40 följande:
    Finns det något standardmått på täcken och kuddar till beibsar? Eller måste jag köpa de grejjorna innan jag kan börja sy sängkläder...? 
    Jag hade nog kollat måtten på kudde och täcke på typ Ikea, jag tror de kör standardmått.
  • Aileen Allannah
    weasley skrev 2013-01-07 13:55:39 följande:
    jag hörde att IKEA har ett "eget" mått på sina täcken, medans alla andra har ett gemensamt standardmått.. Men det är liksom inga jätteskillnader, vi kollade upp det och det skiljer fem centimeter här och där, inget som man inte bara kan sy in eller rätta till lätt (om det ens behövs).
    Jasså? Jaha, det var ju bra att veta.
  • Aileen Allannah
    weasley skrev 2013-01-07 14:00:57 följande:

Jag gick in på Hemtex och frågade om det fanns ett standardmått nämligen då jag var i sytagen, och hon jag pratade med sa att de flesta kör samma mått men IKEA har ett annat.. Får hoppas att hon inte ljög, men när vi googlade runt lite verkade det stämma i alla fall :3

Då stämmer det säkert. Ikea kan ju ha egna mått eftersom de säljer hela konceptet, både täcken och kuddar, samt sängkläder i samma mått, medan lite smalare och mindre märken behöver ha standardmått för att sälja.
  • Aileen Allannah
    Pyret55 skrev 2013-01-07 22:05:00 följande:
    Nu har jag bara näbbet kvar på min pingvin till min hemliga gäst (v.8).

Insåg just en lustig grej, ni skriver om babynests och jag som har tre barn redan har aldrig sett ett innan. Genast var jag tvungen att kolla vad man ska ha dem till och vad de kostar, sy gör jag inte bara stickar och virkar. Googlade och hade mig för att försöka se vad jag missat med mina andra barn, helt inställd på att detta måste jag ha.
    De låter bra, sy på ni! Inlägget är ingen propaganda för antibabynests.
    Det jag fascineras över är min egen bristande förmåga till att våga lita på mig själv. Jag har aldrig behövt ett, aldrig tänkt att jag skulle sakna ett och så blev jag ändå helt upptagen med att försöka köpa ett så snyggt men billigt som möjligt.  Då barn nr1 var i vändaruntisängenåldern la jag två stora nallar bredvid honom: problemet löst. 
    Hann tom fundera på om jag behövde ett stort eller två små till mina tvillingar. Jag har ingen aning om jag väntar tvillingar och största chansen är ju att det är en. Om ens någon. 

Knappast att jag kommer att behöva en virkad pingvin heller ;D Barnvagnsmobiler är ju inte till för bebisen utan för den som kör oftast. Bebisen gillar ögon, men det hade ju inte varit snyggt att låta alla vuxna titta på pingvinrumpor så bebisen får istället kolla på baksidan och alla vuxna på den fina framsidan av pingvinerna.

Haha! Vad härligt ärligt inlägg! Jag kan säga att jag faktiskt saknade ett babynest till tvillingarna, men jag hann aldrig sy något, och nu är de lite för stora. Sen tror jag väldigt många syr ett sådant för att det är så enkelt.
  • Aileen Allannah
    Trolltoka skrev 2013-01-14 12:01:19 följande:
    90:- /  metern ÄR billigt! 

Äntligen tillgång till dator så kommer bildbomb på bebisgrejer idag!  
    Jag tänkte också på det, det lät billigt, men så tänkte jag att jag inte direkt är van att sy och köpa tyg, så det kanske har ändrats.
Svar på tråden Syjunta för gravida!