Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Syjunta för gravida!

JohannaS03 skrev 2013-01-28 21:21:21 följande:
    Så har jag äntligen gjort färdigt nånting så jag kan lägga upp bilder...

Först en liten tröja som jag stickat till typ alla jag känner som fått barn och alla tycker de är jättebra! Så några såna ska jag fixa...

Och så lapptäcket...

Du har ingen beskrivning till tröjan? Såg hyfsat enkel ut? Superfint lapptäcke!
  • Aileen Allannah
    JohannaS03 skrev 2013-01-30 17:44:07 följande:

Det är superenkelt. Hela tröjan stickas i ett stycke, nedifrån och upp och sen ner igen på andra sidan...

Lägg upp 70 maskor. (Jag använder Tilda-garn på stickor 3½)

Sticka ribbstickning 2 räta 2 aviga. På rätsidan ska du börja och sluta med två räta.

När arbetet mäter ca 2 dm:

Sticka de första 24 maskorna rätstickning (alltså räta maskor från båda hållen). Den 22 mittersta maskorna fortsätter du sticka ribbstickning som tidigare. De sista 24 stickas rätstickning. Gör detta i 12 varv (fram och tillbaka är 2 varv)

Maska sedan av de mittersta 22 maskorna. Varje axel stickas sen för sig, rätstickning i 24 varv på varje sida.

Lägg sedan upp 22 nya maskor i mitten (nu har du kommit till tröjans "baksida"). Sticka dessa mittersta med ribbstickning (precis som innan du maskade av) och de 24 maskorna på båda sidorna stickas rätstickning) Precis som tidigare i 12 varv.

Resten av arbetet stickas alla maskor med ribbstickning, som i början tills tröjan är lika lång på båda sidor. Maska av och sy ihop i sidorna. (Jag brukar sy upp till lite under där du börjar med rätstickning.)

Man kan sticka allt i en färg men jag brukar lägga till några ränder under ribbstickningen för att det inte ska bli så tråkigt. Men det gör man ju som man vill...

Hoppas du förstår. Det låter lite krångligt men när man väl fattat är det lättare. Fråga om du undrar nåt!      
    Låter himla smidigt. Vad blir det för storlek ungefär?
  • Aileen Allannah
    soff82 skrev 2013-02-06 11:23:53 följande:
    Fick ta om alla foton på mina pyssel och gör nu ett nytt försök att få in mina bilder. Måste bidra till denna fantastiska tråd! 

Virkad giraff

Sängmobil sydd i filt och med påklistrade ögon. Gjordes när jag var gravid med dottern 2008 men används nu med så får följa med här också. Ska dock göra några nya "maskar" i lite andra färger tror jag. 

Filt till vagn/vagga. Enfärgade mormorsrutor då jag tycker fästa trådar är dödens plåga

Virkad skallra som fortfarande saknar nos och mun. Funderar på hur man gör så det blir fint, lutar åt att brodera på en nos och mun i den grå tråden i form av klassisk nalle-form. Svårt att förklara, men nästan som ett ankare i formen. 

Det helt underbara och praktiskt idén jag hittade i tråden! Smartaste och enklaste projekten någonsin! Jag köpte billiga fleecefiltar på jysk-rean, kostade inte många kronor och sydde ihop trippellager.
    Kommer verkligen underlätta vid exempelvis in i kall bil som sen blir varm utan möjlighet att krångla av varma ytterkläder på bebis. 

Fixat till skötbordsförvaring i vår tvättstuga i brist på annan plats. Sydde fickor i samma tyg som gardinen till tvättstugan. Botten grått tyg som även blev draperi för att dölja korgförvaring under den gamla diskhon från 70-talet. Upphängd med öljetter och sydde i en liten rundstav i trä i botten för stadgan. 
    Blev en egengjord skötbädd i 5 cm skummadrass som blev över efter jag och maken gjorde en vagga till bebisen. Klädde in madrassbiten i sådan där vaxduk som känns lite som textil. Efter läsning i tråden slog jag bara in madrassen i vaxduken som ett paket ungefär och tejpade ihop ordentligt med silvertejp på undersidan, inga hål som tillåter läckage någonstans

Som säkerhetsnörd blir jag så himla glad av att se att folk lägger tid och energi på att sy filtar till babyskydd och bilbarnstolar i stället för att dra på bebisarna tjocka overaller. Mycket säkrare och skönare för bebisen!
  • Aileen Allannah
    Fjärilspirr skrev 2013-02-06 22:57:20 följande:

Ni som har gjort filtar till bilstolen hur har ni tänkt med hålen för bältena? Hur Länge tror ni att man använder en sådan filt? Har en liten bebis på gång i mitten av mars och på min bilstol flyttar man upp dom översta bältena på baksidan av stolen, lite svårt att förklara, men om jag ska kunna använda min filt lite längre skulle jag behöva göra hål/längre skåror för bältena som kommer ut vid höfterna och den som kommer mellan benen. Har ni gjort flera hål el skärt en längre skåra eller har ni gjort hål för det minsta läget bara? 

Har sytt en filt men har inte vågat mig på hålen än. Måste fundera lite.

Hoppas någon förstår vad jag menar, Fråga annars gärnaGlad

Men gör ett hål till bara, eller så gör du det när du märker att det behövs. Om du ska ha i mars så kanske du inte behöver ha filten så länge, och om du gör hålen med lite marginal så kanske det räcker med ett par?
  • Aileen Allannah

Veh, det stämmer till viss del. Nästan alla babyskydd har någon form av dyna som spädbarnsinlägg, det som är viktigt är att bältet sitter nära kroppen, på framsidan alltså. Filten klämd ju fast mellan bebisen och stolen och utgör ingen risk, däremot blir det farligt om man spännet bältet utanpå filten sen.

• Aileen Allannah
    veh skrev 2013-02-08 15:39:04 följande:
    Fast, det spelar ju ingen roll om det luftiga materialet hamnar under eller över, egentligen? För oavsett vilket gör det ju att bältet inte går att spänna lika tight, men vid en krock så kan det komprimeras ihop. Och för en liten bebis är ju alla krockar svårhanterliga, både bakifrån och framifrån, även om det är vid frontalkrockar som krafterna blir störst. Vid en krock bakifrån så riktas ju kraften åt andra hållet, in mot stolen, för att sedan komma en rekyl åt andra hållet. Och hur man än gör så ska man ha så litet som möjligt mellan både barnet och bältet, samt barnet och stolen, för att det ska bli så säkert som möjligt. Och det var inga som helst problem med kanande lösa filtar, jag hade en filt som jag stoppade in litet vid sidorna - funkade finfint, behövde aldrig rättas till. Och var väldigt lätt att bara dra bort med en hand, när det sedan blev varmt i bilen. Men men, det är inte mitt barn som råkar illa ut vid en ev. krock. Jag vill bara lyfta fråga, så att alla har möjlighet att fundera på det.
    Fast det där stämmer inte riktigt. Det är en god tanke, absolut, men UNDER barnet är det ingen fara. Bältet hamnar tight mot kroppen oavsett vad man har under. Filten täcks av en stor del av bebisens kropp, som pressar samman den, det handlar ju inte om ett duntäcke, utan om ett par lager fleece. Jag förstår inte vart kroppen liksom ska ta vägen, med en filt under bebisen? Med en overall på så kan ju hela barnet glida ur selen vid en krock, eftersom bältet ligger för långt från kroppen. Det är samma sak som vuxen, man rekommenderas att KNÄPPA UPP jackan, man behöver inte ta av den helt.
  • Aileen Allannah
    Mlir skrev 2013-02-08 21:43:37 följande:
    Nån av babyskyddstillverkarna (någon av de större, för det var på babyproffsen man kunde köpa den) har en sån filt som är anpassad till deras stol som man kan köpa. Såg reklam om det i början av vintern. Den var snordyr dock och det var inte det babyskydd vi använder ;)

Så det borde ju inte vara nån större fara för de kan ju inte sälja tillbehör till sina babyskydd som gör stolen farlig för bebisen? Är nog ingen skillnad mot om du sätter i barnet med fleeceoverallen på blir ju mindre tyg mellan bebis och bälte med en sådan filt än med extra kläder på bebisen.
    NTF rekommenderar att man antingen knäpper upp tjocka kläder eller tar av dem helt om det är möjligt, så det är okej med filt under bebisen. Utan tvekan.
  • Aileen Allannah
    LettieHatter skrev 2013-02-13 20:28:08 följande:
    Är det någon här som gjort en wrapper til ett babyskydd med fempunktsbälte? Har sytt ett där jag gjorde långa skåror för bältena men det ser ju inte jättesnyggt ut. Sitter ju bra men som sagt, tar tacksamt emot idéer!
    Men om du gör den till ett babyskydd så lär du ju mest bära med dig skyddet? Gör fem hål och trä igenom, och bär med dig skyddet dit du ska. Annars får du ha med dig en extra filt och linda in bebisen i om du måste lyfta ur den ur stolen?
  • Aileen Allannah
    weasley skrev 2013-02-18 16:12:25 följande:
    Tack så mycket Yarrow! Jag tycker gott du kan slänga upp någon bild, alltid kul att se vad folk håller på med! Glad

Nu har jag även lyckats göra en filt till babyskyddet, gjorde dock inte någon "luva" utan bara som en vanlig filt så får man vila lite som man vill. Vet ju itne riktigt hur det komemr bli med bebisen i stolen heller, hur allt kommer passa och så vidare.. Här fick min tjocka katt återigen agera bebis.

Var lite svårt att få färgerna på bild, men det är i alla fall lila fleece på insidan (färgen stämmer ganska bra på den) och så är det ljusblå/röd-randig jersey på utsidan. 
    Din katt är helt fantastisk!
  • Aileen Allannah
    elinsc skrev 2013-03-01 09:41:38 följande:
    Fick en lite småtrasig tröja som hunden bitit sönder av min mamma. Den hade så mysigt tyg så jag funderade länge på vad man kunde göra av den. Och nu har den blivit en åkpåse till babyskyddet. Eller wrapper eller vad man nu kallar det.

Tog bort ärmarna och dragkedjor, fickor och sånt. Sydde ihop den nertill lite omlott och gjorde en liten huva av ärmarna. 

Tror ni det räcker med att bara lägga ihop den eller kan det behövas någon slags knäppning/knytning? Vad tror ni?

Tror absolut att det räcker att bara lägga omlott, men annars är ju knytband enkelt (och framför allt tyst att öppna. ).
  • Aileen Allannah
    hyschad skrev 2013-04-15 14:28:54 följande:
    Nu är det största projektet avklarat äntligen, har klätt om en Emmaljunga 70-talare. Färgen är lite missvisande på mobilbilden, den är i limegrön- och beigegalon och sufletten är inklädd i olivgrön smalspårig manchester. Ett riktigt knep och knåpgöra.

Men herrejösses! Vad synd att jag inte har någon enlingsbebis så jag kunde få ha en lika fin!
  • Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-05-06 17:18:46 följande:
    Funderade på att sy solskydd till vagnen (bugaboo donkey), men vet inte riktigt hur det blir bäst. Det får ju inte bli för tätt nertill men spänner man upp "gardinen" mot chassit så skiner ju solen in från sidorna... Har nån här kommit på något smart sätt?
    Jag hade en Brio Go, och på den spände jag helt enkelt upp en tunn filt, fastsatt med klädnypor på sufletten och sen låg den över handtaget, och lite ner på sidorna. Så kunde jag liksom flytta filten åt ena eller andra hållet om solen flyttade sig. Kan du göra något likande? Det är ju inte bra att det är helt tätt heller. Annars en såndär förlängning av sufletten?
  • Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-05-07 12:04:36 följande:
    Tack Jojo! Har googlat runt och hittat bilder på såna jag vill sy, "solkepsar". Tänker fästa antingen med duschdraperi-ringar eller hängselknäppen. Får fundera lite vad som blir bäst. Suffletterna på bugaboos är rätt tunna. Förstår att jag måste ha nånslags "gummipinne" längst ner för att hålla form och stadga... Frågan är var man hittar såna..?
    Jag tänker att såndär gardinvajer kan fungera? Du vet, en spiral klädd med plast som man hänger upp gardiner på? Eller den kanske är för svajig? Jag tycker det har varit bra att ha varsitt solskydd, inte ett gemensamt.
  • Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-05-07 13:05:35 följande:
    Ja precis, med en solkeps får de ju varsitt, medan med en filt blir det svårare... Tror en gardinvajer kan funka! Tack för tips! Jobbigt att springa runt i butiker och leta nånting passande när man är höggravid med tvillingar bara ;)
    Gör inte det, kolla på nätet i stället.
  • Aileen Allannah
    weasley skrev 2013-05-11 17:31:24 följande:
    Här har det minsann blivit lite bebiscosplay! Link från Legend of Zelda - Wind Waker. Vill aldrig att hon ska bära något annat! :D

Men herrejösses vilken liten sötnos!
  • Aileen Allannah
    Diabetikern Jojo skrev 2013-05-26 00:09:12 följande:

Blev färdig med min skötbädd också! Inte så snyggt gjort med kantbandet men jag orkade bara inte asa fram strykbrädan så det fick bli som det blev! Den är ca 50*70cm vilket är lika stort som den vi har på skötbordet - jag ville ha en lite större som täcker under hela barnet! Utsidan och kantbandet är samma tyger som jag använde till blöjfodralet och sen är det en vaxduk på insidan! Sydde "hjälp-sömmar" genom utsidan och de två lagren fleece inuti för att underlätta vikningen men inga sömmar på vaxduken för jag tänkte att då kan ju smuts fastna där!

Wow! Jättejättesnyggt! Jag borde faktiskt sy mig ett underlägg, det har jag saknat i snart tre år...
  • Aileen Allannah
    Victrix skrev 2013-06-13 13:44:56 följande:
    Tack för ditt svar =) då ska jag leta upp ett bra garn och sätta igång sen. Jag tänkte typ 65x80 cm, om du skulle uppskatta; hur många garnnystan behövs?
    Jag gjorde en superenkel filt, med tre garnnystan, bara räta maskor, men stickad på diagonalen. www.wermland.nu/Stickning/Barnfilt.pdf
  • Aileen Allannah
    Stumpan84 skrev 2013-08-09 14:55:03 följande:
    Men när jag gjorde det så syntes ju sicksacken supertydligt.. eller ska raksömmen vara utanför sicksack? Imponerande att jag ens fick godkänt i syslöjd haha
    Raksömmen ska vara innanför sicksacken, och sen vänder du ju hela rasket när du sytt ihop delarna, då syns ingen söm alls.
Svar på tråden Syjunta för gravida!