Inlägg från: LillfisenE |Visa alla inlägg
  • LillfisenE

Syjunta för gravida!

Memmis; är det istället för raksöm då? Har ingen overlock jag heller...

• LillfisenE

Jag har en sån söm men min maskin är gammal o skruttig så den har låst sig på något vis så jag kan inte ändra med knapparna så jag kan få den inställningen. Funderar på att ta den på service o se vad dem kan göra åt det

• LillfisenE

Har följt tråden ett tag men hittade den först efter Elsa fötts. Hon är 6v idag och under graviditeten så sydde jag en del;
    Babynest
    Sängkläder till vagnen
    En klänning
    Ett
    Modifierat spjälsängsskydd till storebrors växasäng
    Klädde om kuddar till växasängen
    Sydde dukar o kuddfodral till hemmet
    Ett misslyckat linne till storebror

• LillfisenE

Mitt babynest är ca 30x65 cm i bottendelen, om jag minns rätt. Elsa sover i den varje natt i sin säng, hon älskar den och är 1,5 månad. I början var den det enda som funkade förutom famnen, nu kan hon ligga utan i vagnen eller vaggan dagtid

• LillfisenE

Skulle jag gjort en ny idag hade jag sytt som många här inne gjort, med avtagbar "korv" för tvätten blir enklare så.
    Och lite tjockare "korv" för det ser så mysigt ut

• LillfisenE

Nu har jag gett mig på att rita ett eget mönster till en omlottklänning i ca 62/68 till min lilla Elsa.. spännade detta. Blev dock avbruten av en amningsstund, får se om ja orkar ta tag i det efteråt

• LillfisenE

Trolltoka- Behöver experthjälp!

Ska sy muddar på jeans enligt din tut när ja får maskinen tillbaka, och nu undrar jag över;
    1. den vrängningen du gör på mudden, vad gör den? Kan mudden då bli längre som på vissa köpebrallor?
    2. Finns det ngn tabell/regel över omkrets på mudd i förhållande till storlek på byxa/barn?
    3. Hur mycket mudd går det åt till ett par brallor med både uppe och nere? 

• LillfisenE
    Trolltoka skrev 2012-08-23 13:22:51 följande:
    1.Vrängningen är för att sömmen ska komma på insidan. Du viker alltså ihop mudden avig mot avig när den är sydd till en tub. För långa "växa"muddar så kan du ta dubbelt så hög mudd som du då viker och sen viker ut när barnet växer

Försök till förklaring med mått:
    Om du vill ha benmudden 5cm hög när den är klar på byxan så klipper du då mudden 10cm på höjden, mudden blir hälften så hög när den är vikt. Sen får man lägga på sömsmån på det. Vill du tillexempel ha växamuddar så tar du då 20cm på höjden, som då blir 10cm när mudden är monterad på byxan eftersom du viker den avig mot avig i sig själv. Tänk dig att du fäster ihop två par sockar när du sorterar tvättade sockar, liksom vränger dom om varandra (fast åt andra hållet på mudd då eftersom du inte vill ha sömmen på utsidan.)

2.

Midja

56- 30cm
    62- 31
    68- 32
    74- 34
    80- 35
    86- 36
    92- 37
    98- 39 (härifrån har en del resår i mudden)
    104- 40
    110-41
    116- 42
    122- 44
    128- 46

Ben

56- 14
    62- 14
    68- 15
    74- 15
    80- 16
    86- 16
    92- 17
    98- 17
    104- 18
    110- 18
    116- 19
    122- 19
    128- 20

Med stoff och stils mudd har inte jag tyckt det behövts resår i barnkläderna, men är väl smaksak! Sen tillkommer sömsmån!

3. När jag handlar mudd brukar jag ofta köra på 30cm på fullbredd. Beroende på vad jag vill göra så går det två "omgångar" på höjden, brukar alltså köra mudden 15cm ovikt mått. 
    Snabbt summerat på 10cm mudd ovikt i stl 56:
    10x60cm mudd. Eller 20x30cm.  

Hoppas det klarnade lite och inte rörde till det mer *fniss*

Jösses, jag ska läsa igenom detta igen sen när jag är själv i tystnad :) Haha
    Jag är med så långt som på din tut på hemsidan, men det där med växamudd fattade jag inte alls just nu :) Har inte fått hem min mudd ännu, så det kasnke beror på det med, har ingen jag kan testvika liksom..

Är det svårare att göra växamudd?
    Sjukt smidigt eftersom det då är gångbart längre med plagget 
  • LillfisenE
    Trolltoka skrev 2012-08-23 20:42:10 följande:

Nej nej det är alltså precis samma sak! Du gör dom bara längre på höjden! Sen när du har byxorna klara och färdiga så viker du bara upp mudden precis som du viker upp ett par för långa byxor
    ja, det va det ja trodde men hjärnan fick spel när ja läste det första gången och hade en ledsen 7veckors i vagnen bredvid och en lekfull tvååring runt benen.. haha :D
    Inväntar min mudd bara så ja får testa! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!