Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

Lalla77: Superfin! Jag önskar jag kunde virka...sticka och sy har jag inga problem med men just virka funkar inte... :) Jag tycker den är finast utan mun, men barn är lite mer rationella så jag förstår deras önskan oxå. Och barnens önskan brukar ju bli förälderns lag... ;)

• Hallonpajen

Babydreamer: Superfin! vad är du inte nöjd med? Är det mönstret som finns här längre bak i tråden? Tyget är superfint. Har du använt vadd eller skumgummi i bottenplattan?

Jag ska på RUL imorgon och om allt är ok då så ska jag minsann sätta igång produktionen :) Babynest är bland det första jag tänkte ge mig på.

• Hallonpajen

Dullidutt: Knappar från Prym tycker jag är absolut bäst. Verktyget är enkelt att använda och jag får alltid till det bra (har alltid dubbelt tyg dock).

• Hallonpajen

Dullidutt: Knapparna sätts ju oftast i själva kantbandet och där är ju tyget dubbelt (om inte tjockare!). Syr jag en omlottbody så syr jag små "flärpar" i dubbelt eller trippelt tyg som jag fäster knapparna i på insidan.

• Hallonpajen

Ang. babynest så sydde jag mitt i helgen. Skulle inte rekommendera hobbyskum om ni inte tänkt ha babynestet på golvet eller så - det är ganska stumt. Annars har både Stoff&Stil och Jysk hobbyskum med 3 cm kärna.

Jag köpte istället plattvadd och skar 3 lika stora bitar som botten i babynestet. Blev jättebra och då vi mest tänkt ha det i sängen så känns det alldeles lagom!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

EW: Har du några kläder att mäta på? Det skiljer helt OTROLIGT mycket mellan storlekar - jag plockade ner mina gamla bebiskläder i helgen och mätte mot Ottobre-mönster och det stämde inte alls!! Deras mönster verkar generellt vara en storlek större än de jag köpt - strl 56 enligt Ottobre motsvarar t.ex. en 62 i de inköpta bodysar jag har.

Annars skiljer det ca 3-4 cm på längden och ca 1,5-2 cm i ärmarna mellan de storlekar du nämnde. Bredden varierar ju oxå något enormt och där lägger de flesta mönster på ca 0,5 cm på ena sidan (= 1 cm per stycke vilket ger 2 cm runtom) per storleksökning.

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Nu har jag äntligen kommit igång med bebispysslandet! I helgen blev det en body + dregglis till en kompis son i strl 68 och ett babynest (vad många olika "modeller" det blir!! :D)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen
    tolio skrev 2012-06-07 11:27:04 följande:
    Jag tänkte sy mitt eget babynest, men köpte tillslut ett fräscht begagnat istället. Dock har jag fortsatt fundera på materialfrågan och nu kommit fram till att man bör kunna använda dynan i IKEAS billiga skötunderlägg i plast som madrass (om man tar bort plastövergraget alltså). Den dynan är 2-3 cm tjock och har rätt mått. Till stoppning runtom skulle jag ta fyllningen från ett par billiga IKEA kuddar. Har alltså inte provat själv, men det kanske kan vara ett tips till någon annan?  

Jag använde som sagt plattvadd som jag hade tre lager av i botten. Blev hur bra som helst och plattvadden kostade 20:- på stoff och stil. Deras fyllning är oxå billig om man har en sån butik i närheten, annars är det ett billigt och bra alternativ med Ikeas billiga kuddar som fyllning i "korven" på sidorna
    Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Jag tror nog mer på fel trädd maskin...känner igen fenomenet när underspolen inte är rätt fäst eller tråden på spolen för löst uppspolad. Prova att trä om både över- och undertråd!

Adam 2008 ~ BF 6/10
Svar på tråden Syjunta för gravida!