Inlägg från: nalleryd |Visa alla inlägg
  • nalleryd

Syjunta för gravida!

lalasmama skrev 2012-10-15 10:04:02 följande:
    Någon som har enkel beskrivning på mössor till baby/barn?
    Ska till bibblan idag och kolla efter böcker, mönster då jag nyss fått min farmors gamla fina Huskvarna symaskin!!
    Sååå roligt att sy!!
    Det finns massor av bra tutorials på nätet om du googlar lite :) Så jag hittade de mönsret jag använder, men har typiskt nog inte sparat sidan :(

Nu har jag äntligen sytt dregglisar till lillkillen i magen.. 6 st blev de i lite olika färger, tror nog de räcker ett tag.. Ska bli så kul att se hur de sitter på honom, men jag får glatt vänta tills han kommer ut :)
  • nalleryd
    Mlir skrev 2012-10-16 22:12:25 följande:
    Jag hittade ett mönster till barnmössa på en hemsida. Har provat och den blev riktigt bra :)

kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.h...

Jag har med sytt efter det tutorial, men min 2 åring har nog ett stort huvud för den blev påtok för liten runt om, åker bara upp över öronen, så jag la till ett par cm, då blev den påtok för stor haha.. Får se om jag kan sy en tredje som passar henne :)
  • nalleryd
    weasley skrev 2012-10-17 12:14:58 följande:
    Nu ni! Beställde just en overlockmaskin som jag drömt om i flera år. Sen var jag iväg på biblioteket och lånade ett par gamla burda-tidningar med fina bebismönster i.. Så tänkte rita av de som är passande och sen kommer nog jag också igång ska ni se :)
    oh vad kul, lite avis ;) vill med ha en overlock :D
  • nalleryd

Sytt matchande tröja och body med dreggelhaklapp till stora tjejen och lillkillen i magen :) Mönstret på både bodyn och tröjan är lite omgjorda ottobre mönster.

Då jag tycker att tryck knappar är det värsta som finns att sätta på så och att jag råkat slå sönder mitt plastverktyg så får jag nog skaffa en riktig tång innan jag sätter på tryck knappar, det ska vara 3 i grenen och i i halsen.  På grund av dålig bildkvalite så ser tygen annorlunda ut, men det är samma tyg :D
  • nalleryd
    Tallbarr12 skrev 2012-10-24 11:48:25 följande:
    Jag köpte en prymtång till tryckknappar hos Bibbis textil (på nätet) och är grymt nöjd! Nu är det inte alls svårt och jobbigt längre med tryckknappar!
    saraisundsvall skrev 2012-10-24 19:48:52 följande:
    Köpte också en prymtång för tryckknapparna på Bibbis textil. Supersnabb leverans, mycket trevligt! Sen hittade jag den på Åhléns för ungefär samma pris, så det kan ju vara värt att kolla upp. Det är i alla fall väldigt lätt att sätta tryckknappar med tången!

Tack för tipsen, ska kolla upp det med en gång :)
  • nalleryd

Ville utmana mig själv idag, så jag sydde denna till lillkillen, synd bara att jag inte har större mönster så att jag kunde sy en till dottern med :) Det är ett ottobre mönster, Yttertyget är jersey och fodringen är fleece. Fållen ser sned ut på bilden men det är den inte, vet inte varför det blev så på bilden. 

• nalleryd

Beställde min prymtång med tillbehör från bibbis textil igår, fick paketet i brevlådan idag, gisses vad lätt det blev att sätta tryckknappar!! Tack så mycket för tipset!!!

• nalleryd

Blev såå inspirerad av alla fina blöjfodral att jag bestämde mig för att sy ett eget :) Tog en timme drygt och hittade på mönster och storlek själv, blev jättenöjd. Får plats 2 stora blöjor (storlek 6) eller 4 små (storlek 2), några påsar om de skulle behöva byta bajs, 1 packet våtservetter och några vanliga torra blöjlappar. Sen finns det plats för en liten body med, om olyckan skulle vara framme..

• nalleryd

Fråga: Någon som har tips på var jag kan få tag på ett mönster till ett par pösiga mjukisbyxor i storlek 98 och större?

• nalleryd
    Anakin skrev 2012-11-01 15:30:01 följande:
    nalleryd: tycker att det finns sådana mönster i typ varenda tidning eller bok om barnkläder som någonsin har givits ut? Den här är från Ottobre design 4/2008 till exempel, om det var något sånt här du tänkte på: www.ottobredesign.com/lehdet_js/2008_4/sivut/... Har du kollat annars på biblioteket?
    Ja typ.. Kanske ska beställa den :) Ja det finns, men bara upp till storlek 92 i de flesta tidningar och böcker. Och jag vill ha till större barn, såg här att dessa nog var till större barn :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!