• Twizz

På tal om tryckknappar.. ingen som vet vart man kan köpa tryckknappar som är klädda i läder? har massor hemma där tyget "kommer fram" men tröttnat på dem och skulle vilja ha "fyllda" små knappar :)

• Twizz
    Cilia85 skrev 2012-05-10 18:36:32 följande:
    Har mest virkat och stickat tidigare men har börjat sy barnkläder i höstas. Har inte hunnit sy några plagg till bebisen ännu för jag velar lite vilka modeller och storlekar jag vill göra (stl50-56 växer de ju ur så fort så jag vet inte om det är lönt att sy). Hur gör ni andra? Syr ni mycket i de minsta storlekarna???

Har mycket kvar sen sonen också så man vill ju inte göra för mycket som blir liggande :P Virkade en babyfilt och hjälmmössa förra gången som även detta pyre får använda oavsett kön (har för övrigt 8 filtar till så det behöver jag ju verkligen inga fler fastän det är kul att göra dem). Har testat att göra hjälmmössor efter en gammal jag hade själv som bebis som var fläckig, därmed hade jag hjärta att sprätta upp den och rita av med modifiering.Den sista gjorde jag matchande tofflor i ull till med samma tyg som innerfoder.

Gud vilken fin filt! önskar jag kunde virka! :(

Gillar verkligen ditt mönster på hjälmmössa. Kanske borde försöka mig på att göra ett eget :)
  • Twizz
    Fixarfia skrev 2012-05-11 19:04:55 följande:
    Mitt spjälsängsskydd. Klädde ett gammalt med fleese och gulligt stoff&stil-tyg. Fickorna är bra att förvara nappar i! Och andra leksaker längre fram.Den här sov min pappa i 1956 :) 

Har bytt tyget och ersatt den gamla madrassen i botten. Den hade från början en suflett och ett rynkat draperi runt sig, men jag har valt att skala ner det hela lite...

Den går under benämningen Texasvagnen Mitt babynest! 

Gjord i mjukaste trikå, stoppad med vadd från kuddar.

Jag har inte skumgummi i botten utan två lager vadd. Blev mycket mjukare och formar sig efter bebisen, som sover i den varje natt mellan oss i sängen. Har ett litet lakan i den pga läckande blöja emellanåt...

Imorgon ska jag styla om vårt spjälskydd! fick verkligen inspiration nu! :)
  • Twizz
    Cilia85 skrev 2012-05-11 07:24:05 följande:
    Tack! :)

Det finns massa beskrivningar på mormorsrutor som är enkla att virka ifall du vågar testa :) Säg till om du vill ha hjälp att förklara!

Jag skulle så gärna vilja lära mig att göra amigurumis eller hur det stavas ;) men man kanske borde börja med något enklare :) får göra klart mina projekt här hemma först innan jag börjar bara :)
  • Twizz
    faithfully skrev 2012-05-14 11:30:32 följande:
    Snart får jag äntligen komma igång med lapptäcke och spjälskydd som jag redan hittat tyg för. Saknar bara lite band och att tygerna ska tvättas. :) En vecka kvar på jobbet

Funderar just nu på vad spjälskyddet ska fyllas med, hade tänkt 1-2 cm tjockt skumgummi men förstår att många använder vadd. Tycker att IKEAs verkar "påsa" sig och hänga slappa efter ett tag och vill helst undvika det. Hur gjorde ni?

Jag sydde ett nytt spjälskydd igår och använde mig av 3 cm tjock skumgummi. Ville att det skulle vara rejält! :) är så trött på supertunna spjälskydd, mer en "grej man ska ha", än en grej du behöver eftersom de är så fruktansvärt dåliga. 30 cm högt blev det och går nerför madrassen med :)
  • Twizz

Sydde en liten vagnmobil till vagnen för nån vecka sedan. det ser lite konstigt ut på sidorna men det är för att den bara är nålad fast i sufletten på fotot. Eftersom det är hård ram så köpte jag 2 st läderknappar och sydde fast på sufletten och fäste sedan mobilen med öglor i resår :)

• Twizz

Idag sydde jag även matchande lakan, kudde och täcke till barnvagnen. Tyvärr blev det inte som jag tänkt pga att jag hade för lite av de bruna tyget med hjärtan, så istället "lappade" jag ihop en framsida på täcket :)

Tyckte det blev riktigt fint med färgat lakan med mönster. istället för klassiskt vitt. Speciellt nu till sommaren då man inte gömmer lakanet i stora tjocka täcken osv ;)

Vet inte om jag lagt upp denna innan men en vårmössa till dottern har också blivit sydd efter hennes egna design :)

• Twizz

Tänkte jag skulle sy en egen "Kurtis" men vet inte vart jag ska få tag i små öljetter/ringar med en öppning för att fästa i sufletten. Någon som har ett bra tips? :)

• Twizz

färgen på spjälsängen var verkligen jättefin! grönt är helt klart det nya blåa

• Twizz
    mrsbarry skrev 2012-05-26 16:31:33 följande:
    Hej..

Är det någon som har tips eller mall på ngt roligt barnvagnshänge man kan göra? Så bebisen har ngt att titta på, gärna ngt med blommor eler så.. Såg en tjej som hade ngt jättefint på sin vagn och frågade vad det var, hon sa till mig att googla flätad blomma (tror jag) men har ej hittat ngt... Tacksam för hjälp = ) 

Jag sydde en med bebisens namn i grönt tyg med vita prickar, fyllde bokstäverna med vadd och fäste dem på en rund lång bit jag fyllde med vadd och sen sydde jag på en tunn spets. finns bild om du bläddrar tillbaka några sidor.

Du kan ju göra egna små figurer/blommor i olika tyger och material. Eller om du kan virka så kan du göra såna amigurumis eller vad de heter :)

Namnet tyckte jag va gulligt, så trött på alla barnvagnsskyltar med namn på ;)
  • Twizz
    rosenfink skrev 2012-05-30 13:41:27 följande:
    Virkade blommor är ju jätteenkla att göra, så kan man fästa nån nyckelpiga eller sånt mitt i :) 

Vill man inte slänga pengar på såna ringar/öglor (eller vad man ska kalla det ) som man kan fästa hängen i sufletten med går det minst lika bra med helt vanliga fästen för duschdraperi! 

Jag sydde fast en liten knapp på vardera sida av sufletten och sydde fast en ögla med tunnt resår på vagnmobilen :)
  • Twizz
    skogsmor skrev 2012-06-04 22:12:25 följande:
    Såg att det har sytts bäddmadrass. Jag köpte en bäddmadrass  ( tunnaste varianten) på ikeas fyndavdelning, klippte till i stl så jag fick bäddmadrasser till vaggan, mjukliften och spjälsängen. Kantade med kantbandet som satt på madrassen som jag sprättade bort innan jag började klippa. Hade en bra bit över som senare använts som mellanlägg till någon filt m.m. 

När jag sedan har bäddat så lägger jag en plastad frotte och sedan bädddmadrassen på. Jag har vid behov tvättat dem i 60 grader och de torkar jätte fort. 

Smart ide! :)
  • Twizz

[quote=65731823][quote-nick]nalg skrev 2012-07-11 18:33:22 följande:[/quote-nick][/quote]

Jättefina tossor! min lilla prins har redan kommit till världen och tossor är inte lätt att hitta i affärerna nu i juli, så det blir mest tjockstrumpor. Men såna här borde jag sy! :)

• Twizz
    gröna L skrev 2012-08-01 21:27:32 följande:
    Eftersom tråden är så satans lång och någon frågade om åkpåse postar jag igen bilderna på dunåkpåsen jag sydde till mitt lilla gryn som kom i februari Sörjer att han kommer ha växt ur den när det blir kallt igen!

Den är så himla fin den där åkpåsen! :)
  • Twizz

Heej! Har tänkt köpa en ny symaskin omkring 2000kr.. Vad rekommenderar ni? Begagnad eller ny :)

Svar på tråden Syjunta för gravida!