Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

Syjunta för gravida!

gröna L skrev 2012-09-10 08:36:46 följande:
    Jag tror det är dumt att sätta vaxduk på båda sidorna, för när du tvättar skötunderlägget kommer det aldrig torka på insidan tänker jag mig! Jag har haft samma fundering själv Jag har sytt ett skötunderlägg med ett resårband som man drar om när man har vikt ihop. Vi använder det hela tiden, men har å andra sidan ingen ficka avsedd för skötunderlägg i vår skötväska. 
    Sant, ur tvättsynpunkt är det nog mycket bättre med bomullstyg på ena sidan och vaxduk på andra... Resår var smart! 

Igår sydde jag klart en amningskudde! Håller på att sy överdrag till den nu, ska lägga upp en bild när jag kan :)  
  • Tallbarr12
    Marilyn skrev 2012-09-10 14:38:06 följande:
    Vilken fin filt! Och fin grön färg måste jag säga!

Skulle aldrig orka göra så många rutor! Har fått en diagnos på mitt problem förresten: SSS, single sock syndrome...
    Då stickar man sockarna med magic loop (lång rundsticka) och stickar båda samtidigt!  

• Tallbarr12
    Marilyn skrev 2012-09-10 15:26:33 följande:
    Tallbarr12: ja, den varianten finns ju, fast bara om man stickar, och stickar sockor! Virka rutor på rundsticka, slippa väva in miljoners miljarders trådändar och sen virka ihop hela alltet. När det kommer en uppfinning som gör det, då handlar jag, oavsett kostnad!

Sitter nu med en stor mormorsruterektangel. Den är nog 40x60 cm nu. I morse fick dottern syn på den och beställde genast en filt till sig själv. "Bebisen har ju redan så mycket grejer mamma!!" Har inga argument mot det...

Haha, sant! Funkar nog bara om man stickar ärmar eller sockar... Började med min mormorsrutefilt i februari och blev klar i somras, men tog lite paus från den ibland och pysslade med andra saker. Ibland är det tur att en graviditet är nio månader lång!
  • Tallbarr12

Här kommer det lite bilder på amningskudden som jag knåpade ihop i helgen. Överdragen blev klara idag :)

I princip allt är gjort av sånt jag redan hade hemma och inte tänkt använda till nåt annat, det enda jag köpt är en kudde för 12 kr på ikea som fyllning (hade redan en gammal äcklig kudde hemma med ihopfiltad fyllning, den fyllningen fick tjäna som "kärna" och den nya mjuka fyllningen runt om (närmast tyget). 

Utgick från den här sidan när jag gjorde mönstret: www.sleepingbaby.net/jan/Baby/pillow.html

Själva basen i ett stadigt tyg (ett felköp från Ikea, det var alldeles för stelt att göra nåt vettigt av, men funkade bra som innertyg till amningskudde :) 

Med överdrag i smalspårig manchester. Också ett felköp från början, själva luggen slets väldigt lätt i tvättmaskinen så funkar inte så bra till barnkläder, men till det här får det duga! 

Med överdrag i gråsvart möbeltyg. Köpte några olika bitar när vi funderade på vilket tyg vi skulle ha på våran sänggavel, och de bitarna har bara legat och skräpat sen dess... Dessutom matchar den våran soffa gräsligt bra! :-P

Nu återstår bara att vänta 1-2 månader och se om formen och fastheten är lagom... 

• Tallbarr12

Har vart riktigt flitig vid symaskinen de senaste dagarna men vita lakan och örngott är inte så kul att fota... :-P ska ha vagga med filt i i början, så tog ett gammalt mjuktvättat påslakan som gått sönder i ovankanten och fixade lakan och örngott, vansinnigt enkelt faktiskt! Nu har jag bara skötbädden till skötväskan kvar att sy av mina "måsten", sen ska jag försöka hinna med lite bebiskläder och kanske nån amningstopp innan bebis kommer. Vad har ni för projekt igång för tillfället?

• Tallbarr12
    MammaMia88 skrev 2012-09-24 12:34:04 följande:
    Har för mig att jag provade det, men slutar hela tiden med att jag får sticka tillbaka för att det inte blir jämnt. Var en rätt dum beskrivning enligt mig Fast så är jag ju inte heller världens mest vane stickare...
    7 maskor + de 2 man stickar ihop, blir 9 per repetition, om du då upprepar det 11 ggr, så går det jämnt upp på 99 maskor. Eftersom du har 96 maskor totalt kommer du få 3 maskor "för lite" mellan sista och första minskningen, men det är helt ok! 

Alternativt stickar du *7 maskor och sen 2 ihop 3ggr och sen sticka 6 maskor och sen 2 ihop 1 gång* (och upprepa varvet ut) för att sprida det lite. 
  • Tallbarr12

funderar på att sy tomtekläder till lillfisen i magen, tex body och byxor i rött med vita kanter. Men velour, singeltrikå eller interlock?? 

• Tallbarr12

Jag googlade rejält på att sy amningströjor för ett tag sen och sparade en massa länkar, kan lägga upp dom nån dag men hinner itne just nu! 

• Tallbarr12
    Strumpemamma skrev 2012-09-26 19:24:37 följande:
    Om man vill göra ett eget mönster till en tröja/t-shirt, hur gör man för att få till ärmen? Jag har provat massor men tycker inte riktigt att jag blir nöjd med passningen till ärmhålet...

Har du nån tröja att utgå ifrån?

Jag tror att mitt eget topp/klänningsmönster från början är ett ottobremönster som jag moddat en massa.
Svar på tråden Syjunta för gravida!