Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

Syjunta för gravida!

Kardborre kan ju va rätt högljutt, men samtidigt blir det kanske pilligt med tryckknappar. Tyvärr har jag inget bättre förslag...

• Tallbarr12

Har jag gjort bort mig helt? Hittade ett trikåtyg som jag tänkte skulle passa jättebra till en lite tunnare filt till bebis och köpte en bit. Men självklart är det ju i singeltrikå, så kanterna rullar sig som skjutton! Kan tillägga att jag inte har nån kantbandsapparat till overlocken heller... Tanken var verkligen att göra filten i ett lager tyg, eftersom jag redan gjort en del i två lager och saknade en lite tunnare filt! 

Även om jag skulle göra en fyrtrådig overlocksöm så skulle väl kanterna rulla sig lika mycket för det? Någon som har några tips eller ska jag lägga ner projektet? 

• Tallbarr12

Jag köpte en prymtång till tryckknappar hos Bibbis textil (på nätet) och är grymt nöjd! Nu är det inte alls svårt och jobbigt längre med tryckknappar!

• Tallbarr12
    L1ber skrev 2012-10-24 21:35:59 följande:
    Haha jag får göra det! Den ligger dock packad i kartonger eftersom vi ska flytta men i slutet av november kommer den nog fram igen, då blir det bild:) brukar även göra julkulor på samma sätt. Såna har jag framme så en sån bild kan komma upp inom kort!
    Jaaa, nu fattar jag!! Såna julkulor har jag också gjort nån gång!  
  • Tallbarr12

Har massor med grejer jag gjort klart men inte lagt upp bilder på. får skärpa mig på den fronten Får bli dagens projekt imorgon!

• Tallbarr12

Väldigt enkelt: men istället för att köpa filtar så kantade jag fleecetyg på overlocken. Går ju även att sy åkpåsar av fleece. Du har inte tillgång till nåt trikåtyg?

• Tallbarr12
    Mamma Tintis skrev 2012-10-28 20:31:23 följande:
    Jag har sytt en hel del senaste veckorna och jag blir tokig på min urusla symaskin! Den är köpt på netto för säkert minst 5 år sen för en knapp tusenlapp, så man kan ju inte begära för mycket. Men nu trasslar den ihop tråden så jag får trä om maskinen flera gånger, tråden går av då o då för den fastnar i maskinen och stygnen ser bedrövliga ut. Nån som har tips om vad man ska köpa för en ny maskin som funkar för en nybörjare utan större krav? Tänker inte betala mer än max 2000kr för så mycket använder jag den ändå inte.

I så fall skulle jag gå till en symaskinsförsäljare och köpa en begagnad, servad symaskin. Då får du bättre kvalitet för pengarna än att köpa en ny för 2000.
  • Tallbarr12
    elinp88 skrev 2012-10-28 21:36:10 följande:
    Får man hänga kvar här, även om man inte längre är gravid? ;) Min lilla pojke vart två veckor idag.

Min bebbe tittar ut vilken dag som helst (hoppas jag!) och jag hoppas att jag inte blir utslängd...
  • Tallbarr12

just ja, jag lovade ju bilder ja...

lalasmama skrev 2012-10-29 13:00:51 följande:
    Vill gärna se fler bilder!!!

• Tallbarr12
    saraisundsvall skrev 2012-10-30 18:34:32 följande:
    Min virkade filt är färdig! Den är dock inte så stor, ungefär lagom till vagnen. Har i princip snott hela idén till filten från alskadepyssel.blogspot.se/2012/06/present-til... (Bildgooglade mormorsränder och hittade den som jag tror kommer att matcha vagn och påslakan perfekt, men sen har jag valt annat garn och att inte ha oregelbundna ränder)

Jättefin!!
  • Tallbarr12

Liten nappförvaring med vaxduk på insidan och bomullstyg på utsidan. Är inte så nöjd med sömmen på insidan, men det var vansinnigt pilligt :P. Eget mönster. 

Blöjfodral, körde på måtten från er som gjort blöjfodral här i tråden förut och samma tyger som i nappväskan.

Öppet blöjfodral.

Dregglis med trikå på framsidan och fleece på baksidan. Minns inte för tillfället vart mönstret kommer ifrån, nånstans på internet :) 

• Tallbarr12

Åsså ett gäng filtar... (jag är nog en filt-oholic tror jag...) 

tyvärr rätt skrynklig, men filt i dubbel trikå med pippiränder. Är så grymt nöjd med denna!! :) 

Enklaste filten någonsin, bara kantat fleecetyg :P 

• Tallbarr12

tusan, trycker ju på fel knapp hela tiden... Här kommer fler filtar... 

Virkad gallerfilt i bomullsgarn. 

Filt med trikå på ena sidan och interlock på andra sidan. Dum som jag var gjorde jag dock en vit baksida, så får väl se hur lång tid det tar innan det vita tyget blir solkigt i tvättmaskinen... 

Filt med trikå på ena sidan och brun velour på andra sidan. 

• Tallbarr12
    saraisundsvall skrev 2012-10-30 20:25:19 följande:
    Tallbarr12: Åh vad mycket fint! Och oj vad många filtar!!! Nästan lika många som vi har tror jag... ;) Dina converse är också jättefina! Nästan exakt likadana blir jag aldrig klar med (har bara snörena kvar men eftersom det inte känns som att de blir så fina så kommer jag mig aldrig för att göra klart dem).
    Hugo -07, Edvin -09 och liten skatt i magen beräknas till 19 december

Jag tyckte snörena gjorde jättestor skillnad för hur de såg ut, de var inte alls lika fina innan jag snörade dom! Så om du orkar skulle jag testa och göra snören
  • Tallbarr12

Jag köper mest från Ohlssons, stoff och stil och jofotex. Köper sällan på nätet för Ohlssons finns i stan jag bor i, och de andra två nära där släkten bor så brukar passa på när vi är i närheten...

Svar på tråden Syjunta för gravida!