• Mrs Igelkott

Vi som ska göra IVF hösten 2011

Vicki123 skrev 2011-10-13 21:40:59 följande:
    Ok, hoppas inte ngt blivit tokigt när jag tagit den vid middag då??
    Har du haft med dig den i handväskan då? Jag blev upplyst av sjukvårsupplysningen att den helst skall förvaras i kylen...

Nu tog jag ju precis vid åtta.... Undrar om det blir tokigt om jag tar en spray till nu snart? Någon som vet?
    Suprecuren behöver inte vara i kylen, enligt FASS "Förvaras vid högst 25°C. Får ej frysas".
    Jag hade en spray hemma och en som fick vara kvar på jobbet så att jag inte skulle vimsa till det. =)

Gonal F skall dock vara i kylen, men när den väl är öppnad kan man ha den i rumstemperatur.
  • Mrs Igelkott
    Vicki123 skrev 2011-10-13 21:57:35 följande:
    Har ni hållt på i tre år m detta Igelkott? Måste krävas mkt kraft för att ta sig igenom....

Skönt att höra m sprayen, då tar jag en dos till här snart. Man blir ju så känslig o blev oroad att paja behandlingen på ngt sätt...
    Tack, det lugnade mig. :)
    Nej, detta är vår första IVF, vi har "bara" försök bli gravida på naturlig väg i snart tre år. Vi är oförklarat ofrivilligt barnlösa. IVF kommer jag nog inte klara av att hålla på med så länge, men jag skall försöka härda ut våra tre landstingsförsök. Sedan får de bli adoption. (Men vad vet man, kanske kommer tänka "jag härdar ut, bara en gång till...? Längtan är ju så stark...)

Bra att du känner dig lugnare! :)
  • Mrs Igelkott
    Vicki123 skrev 2011-10-13 22:25:43 följande:
    Har jag fattat det rätt att du kanske är ruvare nu Igelkott? *hoppas för dig* :)
    Tack så mycket, nej inte ruvare än men förhoppningsvis snart! Återinförande är idag klockan 13:45 - är så rädd att dom skall ringa och säga att det inte blir något!!! Mellan 11 och 12 skulle om ringa isf... Uhhh!
    Nu snart så skrev 2011-10-13 22:55:47 följande:
    Igelkott: Nu är det inte långt kvar. Stort lycka till imorgon, det är verkligen jättehäftigt!
    Tusen tack! :)
  • Mrs Igelkott
    Hurra! Jag är ruvare! Det var verkligen fint att se den lilla stjärnan sitta där i sitt alldeles egna universum... Min man såg när den flöt in! Känns fantastiskt! Nu skall jag försöka koncentrera mig på hur skönt det är att inte behöva vara totalt uppfuppad av för lite/för mycket hormoner, samt att slippa allt rotande i det allra heligaste (på ett tag i alla fall) =)
    Som kronan på verket finns en eskimå i frysen!

Hoppas alla får en fin helg trots de rådande omständigheterna.
    Tack för allt stöd!!!

(Av 6 ägg blev 4 befruktade och 2 blev till bra embryon, det tycker jag känns som en finfin utdelning)

Väntrummet

DrAnna: väntar på start
    Selmv: väntar på sprutstart ca 15 okt
    - Stora fröken: väntar på sprutstart 19/10
    - Carolina1: väntar på att få göra ET 
    - fef: 
    behandling/ väntar på start
    - Bubblan79: väntar på sprutstart 17/10
    - Ylviz: Spraystart 16 okt, sprutstart 1 nov. ÄP v 46
    - Augusti83: Ska på IVF information 19/9 
    - annalotta : 
    Ivf info inbokat 7/9
    - Kärlekens gåva: Väntar på spraystart... långa metoden
    - MissCat  misslyckat 3:e ivf,blir nytt 3-pack....väntar på spraystart...långa metoden.
    - Längta82: väntar på start 
    - Susmar: 
    1 ICSI, startar i okt/nov ICSI 2. 
    - ekke: 1 misslyckat IVF, ÄP för ICSI nr1 v.43 (korta metoden) 
    - ljusgläntan3030: 1 misslyckat IVF, väntar på nystart 
    - mbo: 
    två IVF, två minus, väntar på IVF 3
    - Sofisen: IVF 1 misslyckat ÄP 27/9, väntar på nystart IVF 1,5. 
    - Kattis123: Väntar på mens, kommer i slutet av veckan. Sen spruta med puregon. IVF 1

Sprayare
    - Vicki123:  spraystart 3/10 o äggplock v 44

Sprutare
    - Mimma85: 
    spraystart 14/9, sprutstart 8/10 
    - Lakrids: IVF 1, spraystart 25/8, sprutstart 14/9, ÄP vecka 39
    - Ylva75: IVF2 spraystart14/9, sprutstart 5/10 ÄP v42
    -  MrsTS: IVF 1, spraystart 20/9, sprutstart 5/10, VUL 2  14/10 ÄP v.42
    - Lillamillan: ICSI nr 4, spraystart 26/9, blodprov 10/10, sprutstart 12/10, VUL 19/10

Äggplockning/ET/FET: 
    - Lilla Will IVF/ICSI 1, Sahlgrenska, misslyckat ET i juni, FET planerat v37
    - Dahlia82: IVF 1, misslyckat ET 1/9, FET planerat till v. 43  
    Birdy:  IVF 2, spraystart 6/9, sprutstart 30/9, ÄP 11/10

Ruvare
    - Colourful: IVF 1, ET 31/8, TD 14/9
    - kjameme: TD 15/9 
    - Picasso: IVF 1, Spraystart 8/8, Sprutstart (Menopur) 26/8, Sprutstart (Pregnyl) 4/9, ÄP 6/9, ET 8/9, TD 24/9 
    - Solanum: 
    IVF 2, spraystart 9/8, sprutstart (menopur) 7/9, ÄP 21/9, ET 21/9, TD 7/10
    JoB: IVF/ICSI 1, ET 1/10 TD 17/10
    - Frida 1980: IVF 1,spraystart 5/9, sprutstart 21/9, ÄP 5/9, ET 7/9, TD 25/10
    - Ciiwii: IVF 1, sprutstart 21/9, ÄP 5/10, ET 7/10 TD 21/10
    - Bubbel: IVF 1, sprutstart 17/9, ÄP 6/10, ET 8/10, TD 24/10
    Eve74: IVF 1,  sprutstart 24/9 ,  ÄP 6/10, ET 11/10, TD 24/10
    - Nu snart så: IVF 1, spraystart 12/9, sprutstart 28/9, ÄP 10/10, ET 12/10, TD 26/10
    - Igelkott: IVF 1, spraystart 10/9, sprutstart 29/9, ÄP 12/10, ET 14/10, TD 28/10

Gravida:
    - Julia82: 
    IVF1, spraystart 27/8, sprutstart 15/9, ÄP 26/9, ET 28/9, TD 12/10 
    - Lindis 1974
    - Turitella:
    IVF 1, Falun, spraystart 24/6, sprutstart 27/7, ÄP 8/8, ET 13/8, TD 26/8
    - Dealiy: TD 1/9
  • Mrs Igelkott
    JoB skrev 2011-10-14 10:53:08 följande:
    Igelkott: glöm inte att logga in ikväll och berätta hur det gick idag. Kram
    Skrattande Kram!
  • Mrs Igelkott
    Nu snart så skrev 2011-10-14 13:54:31 följande:
    Förhoppningsvis blir vi fler som ruvar alleles strax. Igelkott borde ansluta idag för nu är klockan över 12 och inget nytt är skrivet Skrattande
    Glad att vara med så här långt!!! Skrattande
  • Mrs Igelkott
    selmv skrev 2011-10-14 16:19:21 följande:
    Hej jag har en fråga, ngn sa till mig att du vet att det är större risk att det blir missbildningar/fel  på barnet när man gör provrörsbefruktning? När det inte sköts av naturen själv.

Stämmer det , jag har inte hört det bara att det är större risk med tvillinggraviditet att ngt kan gå fel. 
    Ska man nu behöva gå o tänka på det också, inte nog med att oroa sig för att det ska fastna om det gör det så ska man oroa sig att ngt är fel som man kanske inte kan se på ultraljud.
    Om man vill veta något om det här så kan man läsa denna rapport.
    www.lakartidningen.se/engine.php

Större delen av riskerna beror mer på kvinnans ålder än på om man gjort IVF/ICSI. Det är alltid en risk att bli gravid, så frågan är om man skall våga ta risker för att få barn eller om man skall låta bli att skaffa barn för att undvika risker? Oavsett om det är genom provrör eller på naturlig väg.

Man frågar ju inte den som är  "normalt" gravid om den tänkt på vilka risker det innebär? Att barnet kan födas med funktionshinder, sjukdomar, hjärtfel eller hjärnskador, att man kan få missfall eller förlossningskomplikationer etc. etc. Om alla tänkte på det hela tiden så skulle det inte bli några barn här i världen!

Så jag tycker du skall koncentrera dig på att oroa dig för om det fastnar istället! Det tänker jag göra! :)
  • Mrs Igelkott
    Frida 1980 skrev 2011-10-14 17:58:23 följande:
    Vad härligt att höra och grattis till Ruvare, vi börjar bli ett stort gäng nu.
    Tack Frida =)
    JoB skrev 2011-10-14 18:20:38 följande:
    Nu kom det lite blod när jag var på toa så jag räknar med att det inte blev något denna gång. Ska testa som dom sa att man alltid skulle på testdagen men jag är mentalt inställd på att det inte fungerade
    En liten blödning är normalt. Men jag förstår verkligen att du försöker tänka så, man blir ju ändå alltid helt förstörd när man testar, fast man intalat sig att det ändå inte blir ngt.
    Men jag håller fortfarande tummarna för dig!!!
    selmv skrev 2011-10-14 18:27:19 följande:

Igelkott : tack för länken, har läst nu och ja jag kommer nog mest oroa mig för att det ska fastna.
    Men det är så mycket i huvudet nu tycker jag och allt bara snurrar runt och man vill ju bara bli gravid!!! 
    Jobbar ni som vanligt efter Et eller? Jag har ett tungt och rätt stressigt jobb och funderar på om det kan påverka chanserna.

Jag håller med om att det är svårt att tänka ngt vettigt alls. I början av behandlingen ifrågasatte jag hela grejen starkt, tänkte att det var mot naturen, att jag skulle bli en kass mamma och att jag inte borde utmana ödet och massa annat trams... Men det gick som tur var över efter ett tag. Man är inte alltid helt rationell - och det får väl vara så! Man faller och plockar upp sig, faller och plockar upp sig.

Jag hade ET på en fredag så det var ju perfekt med helg efter.
    Däremot var jag ledig på ÄP-dagen, mellandagen och ET-dagen - och det är jag väldigt glad för! Hade superont på kvällen och morgonen efter ÄP så det kändes skönt att vila och inte försöka "kämpa på". På fm innan ET var det väldigt skönt att slippa sitta på jobbet och vänta på ett hemskt samtal, jag hade brytit ihop om jag fick nej...
    Min taktik är att försöka ta hand om mig så mycket som möjligt, och att bita ihop så lite som möjligt. Jag vill inte vara en liten trasa efter behandlingen, vem vet hur många gånger man skall behöva gå igenom detta? Så om du känner att du har ett tungt arbete så kanske det inte är så dumt att du tänker på dig själv och tar ledig utan dåligt samvete. Det här är ju fruktansvärt jobbig att gå igenom men kanske det viktigaste vi kan göra för våra framtida liv! Vi är grymma som gör det här tycker jag!
    Vicki123 skrev 2011-10-14 21:21:40 följande:
    Åh, vad kul att du är Ruvare nu Igelkott!! :)
    Jaaa det är underbart, tack! =)
    Nu snart så skrev 2011-10-14 23:30:19 följande:
    Igelkott: åh vad roligt! STORT GRATTIS! Visst är det häftigt när man får se den lilla stjärnan där inne. Toppen att du fick en liten eskimå också  lycka till med ruvandet. Det här fixar vi
    Du är fantastiskt bra på peppning, det känner nog alla här!!! =) Tack!
  • Mrs Igelkott
    JoB skrev 2011-10-15 21:08:34 följande:
    Tycker ni alla är fantastiska på peppning! Men för min del är det över nu, men sen har verkligen kommit men men nya tag snart igen. Kram
    Är verkligen ledsen... Massor av kramar!

Vicki123 skrev 2011-10-16 09:01:07 följande:
    Igår kväll missade jag min spray dos m Suprecur. Råkade somna. :( Tog så fort jag vaknade vid 7:45.
    Tror ni att det kan ha påverkat behandlingen? Någon annan som missat ngn gång?
    Jag hade ju kanske missat och det var ju ingen fara sa barnmorskan,  du kanske skall ringa dem om du känner dig orolig!
Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011