• Anonym (TS)

    Brorsan har hittat en tjej från Ukraina han ska gifta sig med - vad gäller angående studier för henne i Sverige?

    Hej där!

    Min bror har hittat en tjej i Ukraina. Än så länge har hon aldrig varit i Sverige men de ska gifta sig i Ukraina i augusti. Tjejen undrar om hon har möjlighet att studera t ex på Komvux här utan att ha permanent uppehållstillstånd? Förhoppningsvis får hon visum så hon kan komma hit några månader i alla fall, sedan får man väl söka uppehållstillstånd varje halvår om jag förstått saken rätt (har kontakt med en vars man är från Libyen och så är det för dem i alla fall).

    Hur ska vi få veta om hon kan tillgodoräkna sig betyg från Ukraina när hon kommer hit? Funderar på om studievägledaren på Komvux kan veta det, vart ska man annars vända sig? (Jag och brorsan bor några mil från Göteborg om det har någon betydelse). Tacksam för svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-15 00:39
    Ska tillägga att hon kan skriva och prata rätt bra svenska då hon jobbat i Sverige som au-pair men hon har inte papper på de kunskaperna, kan hon behöva gå sfi då?

  • Svar på tråden Brorsan har hittat en tjej från Ukraina han ska gifta sig med - vad gäller angående studier för henne i Sverige?
  • Anonym (mn)

    Beroende på vad det är för betyg hon har så kan hon få dem validerade hos Skolverket.

    Vad gäller studier SFI osv så behöver man ett uppehållstillstånd. Det behöver inte vara ett permanent då de flesta ju faktiskt inte får permanent med en gång utan man brukar få tillfäligt UT i 1 eller 2 år. Hon måste alltså ha ett UT så visum räcker inte. 

  • Anonym (SFI?)

    Hej,
    När min man kom hit från sitt land fick han börja på SFI.
    Det är väl bra kanske om lär sig svenska?
    Han hade Uppehållstillstånd i 2 år, sedan ansökte han om PUT och fick det.   

  • Anonym

    Ja hon måste gå SFI, sen kan man typ tenta av delar vid god kunskap i Svenska. Min brors fru gjorde så för hon kan bra svenska, eftersom hon varit här o jobbat längre perioder under de senaste åren men nu när dom bestämt sig för att leva ihop och hon flyttat hit så krävdes SFI trots henne goda kunskap i svenska. Hon kan alltså så pass bra så hon skulle kunna jobba i vilken butik som helst som säljare.
    Hon läser SFI nu men ska tenta av stora delar för intyg behövs från SFI för att hon sen ska kunna plugga vidare till det hon vill bli. 

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-15 01:59:43 följande:
    Ja hon måste gå SFI, sen kan man typ tenta av delar vid god kunskap i Svenska. Min brors fru gjorde så för hon kan bra svenska, eftersom hon varit här o jobbat längre perioder under de senaste åren men nu när dom bestämt sig för att leva ihop och hon flyttat hit så krävdes SFI trots henne goda kunskap i svenska. Hon kan alltså så pass bra så hon skulle kunna jobba i vilken butik som helst som säljare.
    Hon läser SFI nu men ska tenta av stora delar för intyg behövs från SFI för att hon sen ska kunna plugga vidare till det hon vill bli. 
    varför skulle det behövas? Beror ju på vad hon vill göra men ett jobb kollar ju vad du kan, inte vad du har intryg för. jag behöver inte visa att jag kan svenska när jag söker ett jobb, jag visar inte betygen i engelska heller. Det gör jag om jag söker högskola däremot.
  • Anonym (mn)
    Anonym skrev 2011-07-15 01:59:43 följande:
    Ja hon måste gå SFI, sen kan man typ tenta av delar vid god kunskap i Svenska. Min brors fru gjorde så för hon kan bra svenska, eftersom hon varit här o jobbat längre perioder under de senaste åren men nu när dom bestämt sig för att leva ihop och hon flyttat hit så krävdes SFI trots henne goda kunskap i svenska. Hon kan alltså så pass bra så hon skulle kunna jobba i vilken butik som helst som säljare.
    Hon läser SFI nu men ska tenta av stora delar för intyg behövs från SFI för att hon sen ska kunna plugga vidare till det hon vill bli. 

    Nej, ingen MÅSTE gå SFI. Däremot är det ett krav att ha intyg på att man klarat D-nivån på SFI om man vill studera vidare.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-15 03:18:05 följande:
    varför skulle det behövas? Beror ju på vad hon vill göra men ett jobb kollar ju vad du kan, inte vad du har intryg för. jag behöver inte visa att jag kan svenska när jag söker ett jobb, jag visar inte betygen i engelska heller. Det gör jag om jag söker högskola däremot.
    Nu uppfattade jag Ts som om hon ev ville plugga viadre och då ska intyg på SFI finnas och vad det beträffar min bror fru så va det också inplanerat att hon skulle plugga vidare!
    Vet du att dom flesta vet nog att du inte behöver visa upp din svenska kunskap via ett skriftligt intyf för att jobba!
    Så det va ju definitivt onödig info!
  • Anonym
    Anonym (mn) skrev 2011-07-15 08:18:32 följande:
    Nej, ingen MÅSTE gå SFI. Däremot är det ett krav att ha intyg på att man klarat D-nivån på SFI om man vill studera vidare.
    Och för att ens få chans att göra den nivån va man tvungen att påbörja kursen och sen tenta av del för del!
    Så sa dom i alla fall till henne, så hon börjar nu i höst!
    Gick inte att hoppa på D-nivå och klara den endast.
    Kanske är olika men så sas det till henne i alla fall
  • Anonym (mn)
    Anonym skrev 2011-07-15 08:44:22 följande:
    Och för att ens få chans att göra den nivån va man tvungen att påbörja kursen och sen tenta av del för del!
    Så sa dom i alla fall till henne, så hon börjar nu i höst!
    Gick inte att hoppa på D-nivå och klara den endast.
    Kanske är olika men så sas det till henne i alla fall

    Hur det går till skiljer det sig säkert åt mellan kommunerna, men det var inte det jag opponerade mig mot utan att du skrev att man MÅSTE gå SFI vilket (kan)uppfattas som att alla som invandrar alltid måste det och det gör man ju inte. Bara om man vill studera vidare, vilket många inte ska.
  • Anonym (TS)

    Tack så mycket för alla svar! Ja, brorsans flickvän vill studera vidare sedan, till vad vet jag inte men det verkar inte vara relevant heller i den här diskussionen. Kan hon söka sfi så fort hon fått uppehållstillstånd då eller kan hon t o m söka i väntan på uppehållstillståndet så hon kan börja när hon väl har det i handen? Har förstått att för henne känns det väldigt angeläget att studera så fort hon får en möjlighet efter att hon kommit hit till Sverige. Brorsan och hon har precis fått ok att gifta sig, eller min bror har fått ok från Skatteverket men om han fattat allt rätt är det bara det som behövs så snart åker han ner och gifter sig med henne i Ukraina.

  • Anonym (SFI?)

    Vem får delta i sfi?


    Man har rätt att studera i sfi när man:


    är vuxen (från och med 1 juli det år man fyller 16) inte har grundkunskaper i svenska är folkbokförd i en kommun

    Läst på skolverket.se

    så antar att hon måste fixa sitt UT innan, eftersom man måste vara folkbokförd i kommunen. 

  • Smilla75

    Först skall hon söka uppehållstillstånd på anknytning, från hemlandet. Det tar ca 7-9 månader och beviljas för 2r. Sedan kan hon komma hit, folkbokföra sig och ställa sig i kö för SFI. Visum ska hon inte söka.

  • Anonym (SFI?)

    Ja,så är det ja...
    Man måste vara i sitt hemland när man ansöker om uppehållstillståndet.
    Man kan inte komma hit på visum och sedan ansöka om uppehållstillstånd härifrån.
    Visum är det inte heller säkert att hon får,ingen garanti.
    Min man sökte först om visum,men fick avslag.
    Sedan påbörjade vi den långa proceduren med Uppehållstillstånd...     

Svar på tråden Brorsan har hittat en tjej från Ukraina han ska gifta sig med - vad gäller angående studier för henne i Sverige?