JOBBIGA matproblem med min 5åring
Jag har en nyss fylld 5årig son och det senaste halvåret ungefär har vi haft bryderier kring hans mathållning och framförallt hans syn på mat. Ända sedan han var bebis har han älskat mat, följt sina kurvor bra och alltid varit pigg och glad. På sistone har vi problem med att han verkar tycka att mat "målen" är onödiga och tjatar konstant om att få mellanmål och liknande. När jag hämtar honom på dagis säger han inte "hej mamma" utan "kan vi gå o köpa glass eller godis?" Till en början tänkte jag inte mkt på det men nu efter ett par månader blir jag jätteirriterad och nu även lite rädd. Han äter enligt dagispersonalen bra och de har riktigt bra mat, jag lagar nyttig mat blandat med hans favoriter som pannkakor och blodpudding och han har alltid varit duktig på att testa nytt. Men nu äter han på helgerna och när vi är lediga mkt lite frukost, börjar fråga en kvart efter om han kan få nåt att äta (ibland får han nån fruktbit ibland ingenting). Till lunch äter han lite, när han var liten kunde han lugnt äta 4 blodpuddingbitar, nu en bit och ev. lite bacon. en stund senare undrar han om han kan "få nåt". Naturligtvis äter vi mellanmål, man han kan inte vänta! Han kan inte vänta på att maten kommer till honom, han tjatar och är HELT besatt av att FÅ äta =( . Till middag beroende på när vi åt mellis, äter han åter sparsamt och ibland känns det som att han sparar in på platsen i magen för att få äta kvällsfika sen, Jag ser skillnad på honom när han äter MAT och när han äter mellis, han njuter av yoghurt/frukt/mlölk och smörgås men mat verkar mest vara plågsamt. Jag har trott att detta ska gå över då jag inte ger med mig för alla dessa mellanmålskrav men visst ger honom kvällsfika för jag inte vill han ska somna hungrig. Han borde veta vid detta lag att varesig han äter lite eller mkt till middag får han innan sängdags ett litet mellis. Samma saker är det gällande godis och glass men det känns lättare att tämja själv, det är dethär med mat som får mig att må dåligt.
Snälla, om inte du kan svara vart kan jag vända mig mitt i sommaren?