Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?
Som nyblivna föräldrar så har jag och min karl suttit och småpratat om hur man förändras när man får barn. Bland annat så sa han "Snälla, klipp inte av dig håret som jag har sett så många andra tjejer har gjort när de har fått barn. Det är så fult! Varför välja att se ut som en tant i förtid?"
Detta har jag inte tänkt på men när jag sen började se mig omkring så ser jag många mödrar (med barnvagn) som faktiskt har kortklippta frisyrer, dvs kortklippt i nacken vilket man även kan kalla för "tant-frisyr" (för att frisyren även verkar finnas främst bland 50+:are; se bild).
Jag har faktiskt inget bra svar på min mans fråga så jag tänkte fråga er som hänger här. Har ni klippt av er håret i en kort frisyr när ni fick barn? Varför? Jag misstänker att de som tidigare hade längd på håret och som klipper sig gör det för att det blir lättare att hantera och att man slipper föna håret. Men maken har kontrat med att det finns ju inget enklare än att ha såpass långt hår så att man kan slänga upp det i en tofs/hästsvans. Och jag får hålla med honom. Så vad säger ni? Vad ska jag svara gubben här hemma?