• Lussekatten

Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?

Som nyblivna föräldrar så har jag och min karl suttit och småpratat om hur man förändras när man får barn. Bland annat så sa han "Snälla, klipp inte av dig håret som jag har sett så många andra tjejer har gjort när de har fått barn. Det är så fult! Varför välja att se ut som en tant i förtid?"

Detta har jag inte tänkt på men när jag sen började se mig omkring så ser jag många mödrar (med barnvagn) som faktiskt har kortklippta frisyrer, dvs kortklippt i nacken vilket man även kan kalla för "tant-frisyr" (för att frisyren även verkar finnas främst bland 50+:are; se bild).

Jag har faktiskt inget bra svar på min mans fråga så jag tänkte fråga er som hänger här. Har ni klippt av er håret i en kort frisyr när ni fick barn? Varför? Jag misstänker att de som tidigare hade längd på håret och som klipper sig gör det för att det blir lättare att hantera och att man slipper föna håret. Men maken har kontrat med att det finns ju inget enklare än att ha såpass långt hår så att man kan slänga upp det i en tofs/hästsvans. Och jag får hålla med honom. Så vad säger ni? Vad ska jag svara gubben här hemma?
  • Svar på tråden Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?
  • älskarlivet81

Jag har behållit mitt halvlånga hår.. Jag ville först göra något lite roligare, men min frisör avrådde mig utan sa att det bästa är om man bara kan slänga upp det i en tofs..

• Lady without tattoo

Jag har den frisyr som jag tycker är snyggast o lättast för mig att sköta.Sedan skiter jag fullständigt i om du kallar det tantfrisyr el ej.Kanske är du bara avis?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Mrs Vader

Jag har mitt lååånga hår kvar i alla fall. Finns ingen anledning att ändra på det =) 

• Anna i Hult

Jag har kvar mitt långa hår precis som innan. Barnen har aldrig dragit mig i håret. Lätt att sätta upp om man vill.

• lövet2

Jo, jag klippte mig kort efter första barnet, för att mitt hår såg så risigt ut när jag började tappa hår (händer nästan alla en tid efter förlossningen). Dessutom fick babyn ständigt mitt hår i ansiktet, och det var inte alls uppskattat. Jag vantrivdes dock i min korta frisyr, så håret fick växa ut igen. Efter andra barnet körde jag så i stället med att ha håret uppsatt i en svans, och det har jag fortsatt med.

• Luulu

Jag fick barn december 2009 och februari 2011 klippte jag av mig håret, dock ingen "tant frisyr" enligt mig. Jag har kortkort, nästan rakat på ena sidan och längre på andra. Och detta hade ingenting med att jag fick barn att göra. Jag borde ha klippt mig för läääänge sen men varit för feg. Jag hatade att ha långt hår, känna det längs halsen/nacken så jag hade alltid uppsatt vilket blev för tråkigt till slut helt enkelt.
    Nå bättre svar än så har jag ej! :P

• Maximus01

Det har jag också tänkt på . . Har vänner som har klippt sig kort när de har fått barn . . . . Jag skulle inte klippa av mitt långa hår . . Måste ju vara lättare att sätta upp det i en hästsvans än att fixa till frisyren man har när det är kort . . . .

• Lady without tattoo
    Maximus01 skrev 2011-07-15 20:33:19 följande:
    Det har jag också tänkt på . . Har vänner som har klippt sig kort när de har fått barn . . . . Jag skulle inte klippa av mitt långa hår . . Måste ju vara lättare att sätta upp det i en hästsvans än att fixa till frisyren man har när det är kort . . . .
    Du har den frisyr du trivs i och tycker är lättskött.Jag har mitt kortklippt för jag tycker det är snygagre o för mig mera lättskött.Skall vi säga att var o en gör som den vill utan at behöva stå tillsvars och ursäkta sig inför andra varför man ser ut så el så i frisyren.Om man har långt el kort hår
    Yrke: Leg pratkvarn
  • brünnhilde

jag klippte av mitt efter förlossningen, för att markera en ny tid på något sätt - klippa bort graviditeten eller något. men nu är det långt igen. hår växer och ombyte förnöjer. dock klippte jag ingen tantfrisyr, utan en blåsvart kort klassisk page med kort lugg.

Svar på tråden Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?