Anonym (Syster) skrev 2011-07-15 23:47:26 följande:
Min bror har ett ganska högavlönat jobb och han och hans fru reser jorden runt, köper det de vill ha till hemmet, lever i en köpeslägenhet och har mat på bordet. De har de riktigt bra.
Jag själv lever på soc och har gjort det sedan barnen var små. Har sociala fobier, funkar inte i samhället.
Vi har knappt så det räcker till mat, kläder mm mm mm.
Min brors fru klipper håret hos frisör var sjätte vecka, jag var sist hos frisören.........aldrig.
Min brors fru köper nya kläder varje vecka. Jag har haft second hand på mig hela mitt liv.
Jag har aldrig varit utomlands, jag har aldrig besökt någon annan stad än den jag bor i. De reser utomlands flera gånger per år.
Det är inte rättvist att han, att de ska ha det så bra och jag så här dåligt. Jag och min bror är blodsband, men vad är hon? Hon har bara gift sig med honom!
Det är så orättvist!
det är nog inte orättvist men det du känner är en annan sjukdom som svartsjuka och är lika hemsk och svår att bli kvitt ifrån
och det är avundsjuka / (en typiskt socialdemokratisk sjuka)
avundsjuka har typiska symtom som du uppvisar i din text
du är avundsjuk på att han köper de kläder han vill och att han går till frisören oftare än du
samt att du är avundsjuk på hans fru
sen är du ju avundsjuk på flera saker som framgår i ditt brev men jag kan ju inte kopiera allt det du skrev ,
men jag tror att budskapet gått fram
det du kan göra är väll att kolla på andra som har det sämmre än dig själv
för dom kommer ju vara avundsjuka även på dig .
man mår bara dåligt av att springa runt och kolla efter hur bra andra har det gent emot en själv , det är rent av destruktivt .
se det du har i stället för gräset är alltid grönare hos grannen och andras fruar är alltid vackrare än din egen eller hur
avundsjukan har du skaffat dig själv genom att nedvärdera dig själv och dina saker
var glad över det du har och var lycklig
vissa tycker ju att det är orättvist (avundsjuka) att vissa har flera miljoner kronor
men det måste finnas folk som har mycket mera pengar än vad du och jag har
för annars skulle samhället rara samman
den som har mycket pengar startar ett företag och anställer dig och mig som inte har så mycket pengar . enkelt eller hur
hade vi alla pengar vore ju allt borta som vi har att sträva efter och vi skulle ju inte jobba heller om vi hade massa pengar
så vissa måste vara rika och vissa som vi annars så funkar det inte
samt att du och jag inte hade nått att sträva efter