• Anonym

Gratis mat för er med lite pengar

Denna tråden vill jag tillägna alla er med mycket dålig ekonomi. Jag själv har haft enormt dålig ekonomi och hade uppskattat alla tips jag kunnat få.

Här kommer nu alla tips på GRATIS mat

Tro det eller ej men det finns.

Jag kan börja:

Bär i skog o mark: just nu finns blåbär,hallon snart kommer björnbären (sylt o saft,gelé)
    Svamp i massor, jag bor nedanför göteborg o har hittat massor med kantareller, karl johan, fingersvamp med mera. Underbara svamppajer,stuvningar eller fylla ut grytor

Har du grannar med vinärsbuskar: Fråga-oftast får du plocka o kan safta o göra gelé. Äpplen,körsbär o andra bär o frukter vill man oftast bli av med när man får en uppsjö.
    Sylta in päronhalvor.

Bröd- vet att jag fick lite bröd från affären tidigt på morgonen när dom bytte ur färskbrödsdisken. Det var folk där o tiggde till sina hönor också. Jag fick 6-7 limpor varje söndag+lite frallor 1-3 dagar gammalt. Fullt ätbart. Stoppades i frysen o togs fram för dagsbehov. Gratis o gott för fattig ekonomi

Sen kommer vi till kött som visst finns gratis men kräver jobb.
    Hönserier- mindre sådana slaktar av varje höst o vår de icke värpande hönorna. Du kan få så många du vill men stycka,ta ur och plcoka dem får du göra själv. Jag gjorde det med 50 hönor en vår o hade till julen ett år. Blev mkt frikassé och grytor på detta.

Fisk är GOTT. Köp ett spö o sätt barnen på fiska eller fiska själv. Alla ställen kräver inte fiskekort. Gädda är jättegott o godaste drar du upp då dom lägger på vinterhullet augusti o frammåt.
    Abborre likaså. Brax är så benit men väl lagat går det att äta med.

Någon mer som har tips??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 10:04
    Bråx brax skall det stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 12:01
    Alla dessa tips kan man utföra på fritiden-något som inte alla förstått. Jag sökte jobb aktivt under denna period jag hade det som svårats. När ni som har jobb gick in i affären och handlade efter ert jobb åkte jag ut i skog o mark o "handlade"
    Helgerna likaså.

Det tog av min fritid men gav mig lite respit på ekonomin och slapp söka bidrag.
    Jag gör mkt av detta än idag-trots vi har jobb o pengar. Fisken fiskar vi. Vi lyxar med att åka ut med havsfiske turer ibland o kommer hem med "lyxfisk", jag hämtar mina kycklingar o höns fortfarande. All bär o skogsguld plockar vi-vi köper inte

• Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar
  • Anonym

Fast är du en nippertippa som inte tål blod,slem så borde du inte se såna bilder. Kan ju ta bilder när de är halshuggna. Är inte riktigt lika läbbigt som när man snittar upp o drar ut alla inälvor.

• Anonym (Men gud!)

Fast det krävs ju ändå att man bor så det går och att man kanske inte jobbar för att ha tid att plocka och slakta. Vi bor liksom i en tvåa centralt i en stad, har visserligen bil men tror inte att jag skulle tjäna in vad det kostar att ta ledigt från jobbet och åka med den till skog och land för att få ihop motsvarande mat.

• Anonym
    Chrome skrev 2011-07-16 11:32:15 följande:
    Jag bor mitt inne i en större stad, och jag skulle kunna få det där att funka.
    Ja mycket av det-men för din del kräver det kanske lite mer resa än för mig som bor i en förort
  • Anonym
    Anonym (Men gud!) skrev 2011-07-16 11:34:04 följande:
    Fast det krävs ju ändå att man bor så det går och att man kanske inte jobbar för att ha tid att plocka och slakta. Vi bor liksom i en tvåa centralt i en stad, har visserligen bil men tror inte att jag skulle tjäna in vad det kostar att ta ledigt från jobbet och åka med den till skog och land för att få ihop motsvarande mat.
    Absolut inte- då måste ni ta det på fritiden. Annars förlorar ni nog mer på det
  • MadHatter

Fast flera av dina ex handlar ju om att tigga? Du har alltså ringt/gått runt till affärer och bett att få mat av dem? Om man verkligen inte kan försörja sig och sin familj på annat sätt så är det ju bra idéer men inte som vanliga spartips i vardagen, kan jag tycka.

Jag säger inte att det är fel men jag skulle aldrig kunna göra så om det inte vore så att familjen svalt annars.

• Anonym
    Fattig student skrev 2011-07-16 11:25:17 följande:
    Nja, tycker inte att dessa tips fungerar i praktiken förutom bär då, men de flesta bor inte nära en bärskog.
    Klart de gör? Har du inget vatten omkring dig så du kan fiska?

Svamp och bär är skogen full av.

Bara kontakta lantgård och fråga om höns!
  • Anonym (Lättja)

TS Detta funkar vet nog både du o jag men tyvärr så är alldeles för många bortskämda och väntar sig få allt. Hällre gnälla att barnen inte får mat el dylikt än att faktiskt försöka förbättra situationen.
    Tycker du har kommit med jättebra tips och du ska vara stolt över dig själv som tar egna initiativ.

• Anonym (super)

TACK TS

Det är härligt med människor som delar med sig..

Även om jag nu inte har det så knapert ekonomisk, så är det din insatts som jag tycker är fantastiskt..

Synd bara att det inte uppskattas av fler..

• Anonym
    Fattig student skrev 2011-07-16 11:25:17 följande:
    Nja, tycker inte att dessa tips fungerar i praktiken förutom bär då, men de flesta bor inte nära en bärskog.
    Eh, nej, men man kan väl ta bussen dit? Tom om man bor i storstäderna så tar man sig till en bärskog på mindre än en timme oftast...
  • Anonym (Men gud!)
    Anonym skrev 2011-07-16 11:35:09 följande:
    Klart de gör? Har du inget vatten omkring dig så du kan fiska?
    Opp opp opp... har själv fiskevatten - är inte sugen på att folk tjuvfiskar!
Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar