• Anonym

Gratis mat för er med lite pengar

Denna tråden vill jag tillägna alla er med mycket dålig ekonomi. Jag själv har haft enormt dålig ekonomi och hade uppskattat alla tips jag kunnat få.

Här kommer nu alla tips på GRATIS mat

Tro det eller ej men det finns.

Jag kan börja:

Bär i skog o mark: just nu finns blåbär,hallon snart kommer björnbären (sylt o saft,gelé)
    Svamp i massor, jag bor nedanför göteborg o har hittat massor med kantareller, karl johan, fingersvamp med mera. Underbara svamppajer,stuvningar eller fylla ut grytor

Har du grannar med vinärsbuskar: Fråga-oftast får du plocka o kan safta o göra gelé. Äpplen,körsbär o andra bär o frukter vill man oftast bli av med när man får en uppsjö.
    Sylta in päronhalvor.

Bröd- vet att jag fick lite bröd från affären tidigt på morgonen när dom bytte ur färskbrödsdisken. Det var folk där o tiggde till sina hönor också. Jag fick 6-7 limpor varje söndag+lite frallor 1-3 dagar gammalt. Fullt ätbart. Stoppades i frysen o togs fram för dagsbehov. Gratis o gott för fattig ekonomi

Sen kommer vi till kött som visst finns gratis men kräver jobb.
    Hönserier- mindre sådana slaktar av varje höst o vår de icke värpande hönorna. Du kan få så många du vill men stycka,ta ur och plcoka dem får du göra själv. Jag gjorde det med 50 hönor en vår o hade till julen ett år. Blev mkt frikassé och grytor på detta.

Fisk är GOTT. Köp ett spö o sätt barnen på fiska eller fiska själv. Alla ställen kräver inte fiskekort. Gädda är jättegott o godaste drar du upp då dom lägger på vinterhullet augusti o frammåt.
    Abborre likaså. Brax är så benit men väl lagat går det att äta med.

Någon mer som har tips??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 10:04
    Bråx brax skall det stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 12:01
    Alla dessa tips kan man utföra på fritiden-något som inte alla förstått. Jag sökte jobb aktivt under denna period jag hade det som svårats. När ni som har jobb gick in i affären och handlade efter ert jobb åkte jag ut i skog o mark o "handlade"
    Helgerna likaså.

Det tog av min fritid men gav mig lite respit på ekonomin och slapp söka bidrag.
    Jag gör mkt av detta än idag-trots vi har jobb o pengar. Fisken fiskar vi. Vi lyxar med att åka ut med havsfiske turer ibland o kommer hem med "lyxfisk", jag hämtar mina kycklingar o höns fortfarande. All bär o skogsguld plockar vi-vi köper inte

• Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar
  • Anonym (Fantastiskt!)
    Anonym skrev 2011-07-16 12:26:16 följande:
    För dig kanske, men jag får lax från älvskanten...
    Och jag har fått massor av fisk från stranden, gädda på mask, abborrar på pannkaka!
  • riboflavin

Kul trådstart.

Tillhör också kategorin människor som gärna lägger ner mycket tid men lite pengar på mat. Just nu syltas, saftas, plockas och torkas det för fullt. Jag har även turen att kunna odla själv i en liten trädgård och skördade idag första omgången potatis (30 kg som förvaras i lådor med sand i garaget) och på 2 plantor sockerärtor har jag idag plockat 3 kg Förvånad som jag förvällt och frusit in.
    Kanske ett bra tips till den som har balkong med möjlighet att odla i stora krukor Skrattande

Odlar även rödbetor, morötter, sallad och palsternacka.
    BR-föreningen har massor med vinbärsbuskar, men ingen förutom jag och traktens småbarn verkar plocka=massa vinbär till mig. 

Sommarkantarellerna har gått åt färska (3 liter plockades på omberg på väg hem från semestern), men jag har massor med torkad svamp kvar från förra året. 

Morgonens promenad med hunden avslöjade att det är dags för oss också att ge oss ut och plocka hallon, i förra veckan var det smultron som gällde.

Blåbären lyser dock med sin frånvaro här hemma så jag planerar en liten utflykt till svärmor (där även svampen ovan plockades) som tydligen har massor i skogarna runt sig. Fick tidigare idag koppla in den stora frysboxen också. 

Fiskar gör vi gärna, och min mor som hellre fiskar än äter brukar förse mig med en massa hon med.

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • JAG06
    Anonym (Men gud!) skrev 2011-07-16 11:19:46 följande:
    Fast jag tror inte TS går till ett hönseri och bär hem 50 höns heller iofs...
    Jag svarade på ett inlägg där nån skrev att det var gratis att åka till mamma och äta middag.........ingenting om ett hönseri
  • Nape

Inte helt gratis, men jag groddar. Fröerna är billiga i inköp och groddar är nyttiga och fulla av vitaminer. Groddarna passar till allt och kan även kokas eller wokas.

Odlar mycket på balkongen. Igår skördade jag små morötter som vi dippade till fredagsmys. Det verkar som tomaterna sattit fart och på frukostmackan hade jag egenodlad smörgåskrasse (kostade typ fyra kronor i inköp och påsen räcker lääänge). Får man tomater i mängder kan man antingen "soltorka" dem i ugn eller frysa in (att ha istället för krossade tomater från burk). Ikväll ska vi skörda snackspaprikor och ha till maten.

Det kostade litegrann att köpa in fröerna, men det gör man bara en gång med det mesta- jag sparar frön från grönsakerna jag odlar. Sambon har sin maskodling i bunkar med gammal jord= de gör jorden brukbar igen och masken fiskar han med= gratis fisk.

Vi tycker om att plocka svamp och fryser in så det räcker långt in på vintern. Våra vänner bor i villa och de har rabarber som växer som ogräs så vi får plocka på oss. Skivar man tunt så går det bra att frysa in. Kokas till rabarberkräm eller så förgyller vi någon dag med rabarberpaj.

Jag har hittat en favoritblogg som tipsar om gratissaker. Det börjar bli väldigt vanligt med sms:kuponger. Just nu har jag kuponger för Milda stekmargarin, grädde, ekologisk saft och påläggsskinka i mobilen.

• Anonym (mia)

Visst kan man ha användning för flera av tipsen, men många av dem är ganska svåra att få till.

Om jag tänker mej in i min situation för ett antal år sedan som ensamstående mamma med ensamvårdnad på hel tid och skulder som jag ej kunnat rå för så var ekonomin på botten.  Att ta sig ut i skog och mark för att plocka bär svamp, skulle jag kanske kunnat hinna med någon helg då och då, hade dock inget körkort eller bil så att ta sig kommunalt hade gällt för mej vilket göra det till ett ganska stort projekt. Lika dant med alla de andra förslagen att åka till hönserier, fiska osv samt det behövs en frys för att förvara allt detta. hade endast ett frysfack.

Att åka runt och fixa allt detta, ta hand om alla bär, svampar fiskar tar massor avtid i och med att jag jobbade både  hela veckorna och varannan helg. Men vet att jag kunde hinna med något blåbärsplock och frysa in hos grannen för att kunna baka paj någon gång. Men tror inte att allt detta skulle varit till någon större hjälp för mej just då.     

• Anonym (Fantastiskt!)

Ett tips är att om ni känner någon med trädgård så kan man alltid fråga om man kan få odla på en liten plätt i utbyte av att man hjälper till lite i trädgården?

• trz
    Nape skrev 2011-07-16 13:16:58 följande:
    Jag har hittat en favoritblogg som tipsar om gratissaker. Det börjar bli väldigt vanligt med sms:kuponger. Just nu har jag kuponger för Milda stekmargarin, grädde, ekologisk saft och påläggsskinka i mobilen.
    Vad är det för sida?
  • Nape
    trz skrev 2011-07-16 13:32:52 följande:
    Vad är det för sida?
    Vet inte om man får tipsa om bloggar som får betalt per läsare? (Det är inte min blogg men man kanske inte får ändå?) Jag är inte så aktiv här på Familjeliv.
  • Anonym (Fantastiskt!)
    Nape skrev 2011-07-16 13:36:12 följande:
    Vet inte om man får tipsa om bloggar som får betalt per läsare? (Det är inte min blogg men man kanske inte får ändå?) Jag är inte så aktiv här på Familjeliv.
    ge oss något att söka på?
  • Nape
    Anonym (Fantastiskt!) skrev 2011-07-16 13:39:00 följande:
    ge oss något att söka på?
    *s* Hon som bloggar kallar sig "Stonetag". Googla på det.
Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar