• Anonym

Gratis mat för er med lite pengar

Denna tråden vill jag tillägna alla er med mycket dålig ekonomi. Jag själv har haft enormt dålig ekonomi och hade uppskattat alla tips jag kunnat få.

Här kommer nu alla tips på GRATIS mat

Tro det eller ej men det finns.

Jag kan börja:

Bär i skog o mark: just nu finns blåbär,hallon snart kommer björnbären (sylt o saft,gelé)
    Svamp i massor, jag bor nedanför göteborg o har hittat massor med kantareller, karl johan, fingersvamp med mera. Underbara svamppajer,stuvningar eller fylla ut grytor

Har du grannar med vinärsbuskar: Fråga-oftast får du plocka o kan safta o göra gelé. Äpplen,körsbär o andra bär o frukter vill man oftast bli av med när man får en uppsjö.
    Sylta in päronhalvor.

Bröd- vet att jag fick lite bröd från affären tidigt på morgonen när dom bytte ur färskbrödsdisken. Det var folk där o tiggde till sina hönor också. Jag fick 6-7 limpor varje söndag+lite frallor 1-3 dagar gammalt. Fullt ätbart. Stoppades i frysen o togs fram för dagsbehov. Gratis o gott för fattig ekonomi

Sen kommer vi till kött som visst finns gratis men kräver jobb.
    Hönserier- mindre sådana slaktar av varje höst o vår de icke värpande hönorna. Du kan få så många du vill men stycka,ta ur och plcoka dem får du göra själv. Jag gjorde det med 50 hönor en vår o hade till julen ett år. Blev mkt frikassé och grytor på detta.

Fisk är GOTT. Köp ett spö o sätt barnen på fiska eller fiska själv. Alla ställen kräver inte fiskekort. Gädda är jättegott o godaste drar du upp då dom lägger på vinterhullet augusti o frammåt.
    Abborre likaså. Brax är så benit men väl lagat går det att äta med.

Någon mer som har tips??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 10:04
    Bråx brax skall det stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 12:01
    Alla dessa tips kan man utföra på fritiden-något som inte alla förstått. Jag sökte jobb aktivt under denna period jag hade det som svårats. När ni som har jobb gick in i affären och handlade efter ert jobb åkte jag ut i skog o mark o "handlade"
    Helgerna likaså.

Det tog av min fritid men gav mig lite respit på ekonomin och slapp söka bidrag.
    Jag gör mkt av detta än idag-trots vi har jobb o pengar. Fisken fiskar vi. Vi lyxar med att åka ut med havsfiske turer ibland o kommer hem med "lyxfisk", jag hämtar mina kycklingar o höns fortfarande. All bär o skogsguld plockar vi-vi köper inte

• Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar
  • P i x i e
    Gravid2010 skrev 2011-07-21 10:42:14 följande:
    Jag cyklade till jobbet idag! (1.8 mil enkel väg)

Cyklade förbi flera ödetomter.. (där husen rivits) där det förr fanns rabarber.. (fast den grävde jag upp och satte vid min förra lägenhet) men nu fanns där mycket vallmo som jag ska plocka frön av i höst.. och äppelträd och vinbärsbuskar.. Garanterat finns det någon rabarber kvar också men jag hade inte tid att kolla!

Poängen alltså.. leta upp ödetomter.. brukar finnas där de dragit om järnvägen mm.. DÄR finns det trädgårdbär och frukter helt gratis. Jag tror inte statens järnvägar bryr sig direkt.  
    Jag tippsade om det innan med, i västragötaland gör det just nu om E45'an mellan göteborg och trollhättan till motorväg och river/flyttar hus som ligger för nära.
    De gör bygger även dubbelspårig järnväg på samma sträcka och river/flyttar hus.. för er som bor i närheten =)
    and then I told myself - of course I deserve it!
  • Jisa

Vilken inspirationskälla du är ts! Jag är ordentligt imponerad.

• Nape

Plockade två liter hallon och lite rabarber igår. Nu ligger det mesta i frysen och väntar på att förgylla trista höst/vinterdagar. Och så blev det en paj till frukost. Mums!

Mina tomater på balkongen börjar ta sig, har cirka 15 stycken på tomatplantan nu och så en massa blommor. Planen är att verkligen försöka NJUTA av de egenodlade tomaterna, så vi ska försöka hitta receptet på Världens Godaste Tomatsoppa. *s* Några stycken fryser jag nog in (att använda istället för krossade tomater) och så ska jag testa torka lite tomater i ugnen.

• Nape

Ah, fem påsar blåbär i frysen och sambon är på väg på fisketur. Har vi tur kan vi grilla lite firre imorgon och toppa det med blåbärspaj.

Våra vänner bor i villa och de får en extrem skörd äpplen i år. De bad oss komma och hämta så mycket vi vill. Underbart! Jag planerar att frysa in klyftor, färdigt för äppelpaj. Vet att jag brukade laga någon slags falukorvsgryta med äpplen när jag var yngre, det borde funka med frysta äppelskivor. Ska också prova torka äppelskivor.

Grillat äpple, stekt äpple, äppelplättar..hmm. Vad mer kan man göra? Har ingen lust att göra extremt avancerade saker som kräver så mycket inköp. Ska googla fram mer att göra med äpplen. Tyvärr tycker vi inte om äppelmos.

• Lena
    Nape skrev 2011-07-26 20:30:21 följande:
    Ah, fem påsar blåbär i frysen och sambon är på väg på fisketur. Har vi tur kan vi grilla lite firre imorgon och toppa det med blåbärspaj.

Våra vänner bor i villa och de får en extrem skörd äpplen i år. De bad oss komma och hämta så mycket vi vill. Underbart! Jag planerar att frysa in klyftor, färdigt för äppelpaj. Vet att jag brukade laga någon slags falukorvsgryta med äpplen när jag var yngre, det borde funka med frysta äppelskivor. Ska också prova torka äppelskivor.

Grillat äpple, stekt äpple, äppelplättar..hmm. Vad mer kan man göra? Har ingen lust att göra extremt avancerade saker som kräver så mycket inköp. Ska googla fram mer att göra med äpplen. Tyvärr tycker vi inte om äppelmos.
    äppledricka? frunpagarden.blogspot.com/2007/09/underbar-ppledricka.html
  • Gravid2010
    P i x i e skrev 2011-07-24 00:57:17 följande:
    Jag tippsade om det innan med, i västragötaland gör det just nu om E45'an mellan göteborg och trollhättan till motorväg och river/flyttar hus som ligger för nära.
    De gör bygger även dubbelspårig järnväg på samma sträcka och river/flyttar hus.. för er som bor i närheten =)

exakt så är det här också.. det med järnvägen.
  • Nape
    Lena skrev 2011-07-26 20:34:44 följande:
    äppledricka? frunpagarden.blogspot.com/2007/09/underbar-pp...
    Tack för tipset, det ska jag prova!

Nu är sambon på besök hos sin kompis. Kompisen har varit och fiskat makrill och han hade så mycket att han ville dela med sig. Grilldags! Jag har aldrig ätit färsk makrill, men har på känn att det kommer vara supergott.
  • Runguska

En viktig sak, öva hemma på att "klippa" och driva upp sticklingar. Perfekt och kul att göra hos vänner men övning ger färdighet och det är värefullt att inte förstöra, ta för mycket eller för lite då man "våldgästar" sina nära och kära. Annars är det ett perfekt sätt att utöka i trädgården utan att det behöver kosta mycket alls. Några förberedda "miniväxthus" av plastburkar eller avklippta petflaskor är perfekta att ha liggande i bilen tillsammans med en sekatör!

• Lena
    Runguska skrev 2011-07-27 18:10:03 följande:
    En viktig sak, öva hemma på att "klippa" och driva upp sticklingar. Perfekt och kul att göra hos vänner men övning ger färdighet och det är värefullt att inte förstöra, ta för mycket eller för lite då man "våldgästar" sina nära och kära. Annars är det ett perfekt sätt att utöka i trädgården utan att det behöver kosta mycket alls. Några förberedda "miniväxthus" av plastburkar eller avklippta petflaskor är perfekta att ha liggande i bilen tillsammans med en sekatör!
    Och var inte rädd att fråga om du kan få någon växt nästa gång de ska dela sina perenner, de behöver man göra då och då.
  • Nape

Min paprika blommar igen! Och det verkar som vi kommer få även körsbärstomater, en stor skörd.

Det här är första året jag odlar och OJ så mycket glädje jag har fått ut av det. Och ätbart.

Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar