• Anonym

Gratis mat för er med lite pengar

Denna tråden vill jag tillägna alla er med mycket dålig ekonomi. Jag själv har haft enormt dålig ekonomi och hade uppskattat alla tips jag kunnat få.

Här kommer nu alla tips på GRATIS mat

Tro det eller ej men det finns.

Jag kan börja:

Bär i skog o mark: just nu finns blåbär,hallon snart kommer björnbären (sylt o saft,gelé)
    Svamp i massor, jag bor nedanför göteborg o har hittat massor med kantareller, karl johan, fingersvamp med mera. Underbara svamppajer,stuvningar eller fylla ut grytor

Har du grannar med vinärsbuskar: Fråga-oftast får du plocka o kan safta o göra gelé. Äpplen,körsbär o andra bär o frukter vill man oftast bli av med när man får en uppsjö.
    Sylta in päronhalvor.

Bröd- vet att jag fick lite bröd från affären tidigt på morgonen när dom bytte ur färskbrödsdisken. Det var folk där o tiggde till sina hönor också. Jag fick 6-7 limpor varje söndag+lite frallor 1-3 dagar gammalt. Fullt ätbart. Stoppades i frysen o togs fram för dagsbehov. Gratis o gott för fattig ekonomi

Sen kommer vi till kött som visst finns gratis men kräver jobb.
    Hönserier- mindre sådana slaktar av varje höst o vår de icke värpande hönorna. Du kan få så många du vill men stycka,ta ur och plcoka dem får du göra själv. Jag gjorde det med 50 hönor en vår o hade till julen ett år. Blev mkt frikassé och grytor på detta.

Fisk är GOTT. Köp ett spö o sätt barnen på fiska eller fiska själv. Alla ställen kräver inte fiskekort. Gädda är jättegott o godaste drar du upp då dom lägger på vinterhullet augusti o frammåt.
    Abborre likaså. Brax är så benit men väl lagat går det att äta med.

Någon mer som har tips??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 10:04
    Bråx brax skall det stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 12:01
    Alla dessa tips kan man utföra på fritiden-något som inte alla förstått. Jag sökte jobb aktivt under denna period jag hade det som svårats. När ni som har jobb gick in i affären och handlade efter ert jobb åkte jag ut i skog o mark o "handlade"
    Helgerna likaså.

Det tog av min fritid men gav mig lite respit på ekonomin och slapp söka bidrag.
    Jag gör mkt av detta än idag-trots vi har jobb o pengar. Fisken fiskar vi. Vi lyxar med att åka ut med havsfiske turer ibland o kommer hem med "lyxfisk", jag hämtar mina kycklingar o höns fortfarande. All bär o skogsguld plockar vi-vi köper inte

• Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar
  • 6barnsmamman

Krusbärspaj är gottGlad Har för mig att jag för många år sen gjorde sylt med krusbär med kanel i, det blev gott.Glad

• Alcea
    mikroE skrev 2011-08-09 11:15:06 följande:
    Är det någon som vet vad som krävs jordmässigt för vitlök, jag har nämligen en idé om guerilla gardening och vitlök. Jag skulle gärna vilja sätta lite vitlök på något ställe där det inte märks så mycket men där man sedan kan gå och plocka. Om jag sätter rätt mycket så kommer säkerligen inte andra hitta alla och jag och andra kan få färsk vitlök. Jordärtskockor ska också växa lätt och även sprida sig så man inte behöver göra något mer än att gräva ned den första gången, det borde ju också funka? Är det någon som har tips om dessa grödor och hur man lättast döljer dem så ingen noggrann människa rensar bort dem?
    Vitlök kräver ingen speciell jord (vad jag vet). Jag satte i vanlig blomjord i våras och det växer och tar sig. Jordärtskockor blir ganska höga och får gula blommor och är inte så diskreta. Min vitlök är än så länge ganska låg så den kanske man skulle kunna dölja under lite större växter. Vitlök ska man helst sätta på hösten så än finns det tid om du ska sätta. 
  • mikroE
    Alcea skrev 2011-08-10 12:57:40 följande:
    Vitlök kräver ingen speciell jord (vad jag vet). Jag satte i vanlig blomjord i våras och det växer och tar sig. Jordärtskockor blir ganska höga och får gula blommor och är inte så diskreta. Min vitlök är än så länge ganska låg så den kanske man skulle kunna dölja under lite större växter. Vitlök ska man helst sätta på hösten så än finns det tid om du ska sätta. 
    Jo, jag vet att det är hösten för vitlök och att jordärtskockor ger blommor men jag tänker att deras förmåga att sprida sig borde göra dem svårutrotade även någon försöker... Jordärtskockorna tänkte jag man kanske kunde sätta i något lite slyigt skogsområde, i min stad rensas slyet kanske max var tredje år. Tur för mig eftersom man får chansen att hitta hallon då. Jag tror jag ska prova vitlöken i utkanten på någon gränsmatta här i området, där borde de väl trivas.
  • Anonym (Lättja)

Gädda på gammalt vis blev dagens middag. Känns extra gott när man fiskat den själv.
    Är det fler än jag som hittat Karl-Johan svamp? Trodde jag hade missat alla när vi var på semester men nu verkar dom komma.
    Plockade 25L kantareller förra veckan så nu har man så det klarar sig ett tag.
    Blåbären och lingonen verkar komma en vända till, såg massor idag när vi var ute o åkte.

• riboflavin

Nu är det stackars plommonträdet helt överfullt (Dött enligt förra husägaren, men en ordentlig beskärning gjorde underverk tydligen Solig)

Nu blir det kräm, sylt och infrysning för hela slanten. 

Äppelträdet gav dålig skörd, men det är ju planterat förra året så det tar sig nog.

Plockade upp sista potatisarna idag, och min blomkål börjar ta sig. Sockerärtorna är inne på sin 3:e månads blommning, trodde aldrig jag skulle säga det här, men satan vad jag är trött på ärtor Solig

Fick dessutom reda på idag att det andra överfulla trädet jag har ståendes på framsidan är en sen krikonsort, har aldrig smakat och väntar med spänning. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • 223

I helgen plockade vi nypon och äpplen inte mitt i stan men i ytterområdet. Inte behöver man ut i skogen med bil. Vi gick på cykel- och gångvägen och letade efter ätbart.

Den som letar skola finna.  

Fruktträd finns lite var som helst där det varit en tomt för länge sedan. Annars kan man leta efter ödetomter.

Jag har gjort nyponmos för att ha på smörgås och göra soppa av. En stor äpplepaj av äpplena. Funderar på att plocka nypon i kommunalrabatterna och sylta.
    Mycket bär finns det nu, det gäller bara att veta vilka som är ätbara. Fläderbär står härnäst på listan. Har aldrig använt det  förut bara blommorna.

Fick plocka plommon och paradisäpplen hos en kompis kompis trädgård. Mycket sylt, saft och gele blev det.     

• HäckHäxan
    223 skrev 2011-09-21 19:08:45 följande:
    I helgen plockade vi nypon och äpplen inte mitt i stan men i ytterområdet. Inte behöver man ut i skogen med bil. Vi gick på cykel- och gångvägen och letade efter ätbart.

Den som letar skola finna.  

Fruktträd finns lite var som helst där det varit en tomt för länge sedan. Annars kan man leta efter ödetomter.

Jag har gjort nyponmos för att ha på smörgås och göra soppa av. En stor äpplepaj av äpplena. Funderar på att plocka nypon i kommunalrabatterna och sylta.
    Mycket bär finns det nu, det gäller bara att veta vilka som är ätbara. Fläderbär står härnäst på listan. Har aldrig använt det  förut bara blommorna.

Fick plocka plommon och paradisäpplen hos en kompis kompis trädgård. Mycket sylt, saft och gele blev det.     
    Nu blev jag sjuk nyfiken på nyponmoset, hur gör man, fungerar vilka nypon som helst, recept?

Aldrig hört någon använda fläderbär heller, bara blommor. Så vad gör man med bären?
    You say BITCH like its a bad thing?
  • enny signatur

Så ge mig lite råd nu om sådant som går att fixa i en storstad. Vi har skog nära men den ska vara rätt urplockad har vi hört. Svamp har vi hemma en del nu men vad man gör med den är inte så svårt at tlista ut, finns ju hur mycket underbar mat som helst.

Äpplen - ska införskaffas, endera från fria träd eller be någon som har att skäna bort en kasse eller så. Vill inte ha mos, men går ju att äta som de är (underbart!) eller göra äppelpaj av, något mer?
    Nypon - Kan man göra egen nyponsoppa? Kan man hitta det växande fritt? Jag har mest sett det i närheten av vägar
    Blåbär - undrar om det finns än här,  men gott att äta och bra att frys

Några mer idéer? Ja tråden är full, men mycket baserar sig på att man har en gård och våran lilla balkong räknas nog inte dit.

Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar