• alexander2011

mjällkvalster

bästa lösningen för att få bort mjällkvalster? gick till min uppfödare som konstaterade att min hund har mjällkvalster. var strax innan hos veterinären o de sa att han bara har exem men detta är inte eksem bara. han har både och.
    Ni som har haft hundar med mjällkvalster, vad funkade för er. Har köpt dermacomfort foder och ska köpa expott och tvättar rent på områderna varje dag nu med etiderm schampoo. vågar inte dusha hela han varje dag eftersom han lätt får hot spotts. blossar ett ut så kommer de i massor :S
    Har en engelsk bulldog, 7 år. smittar det till katterna eller oss?  

• Svar på tråden mjällkvalster
  • alexander2011
    dezibel skrev 2011-07-17 14:24:52 följande:
    Håller tummarna!! Men funderade på det här med exspot och schamponering.....
    Normalt badar man ju hunden innan man droppar eftersom effekten av Exspot försvinner av schampo och bad och du har blivit rekomenderad att droppa och bada tätt inpå varann. Det känns som mjällkvalstren (om den nu är det) inte hinner dö av Exspoten om du badar hunden efter ett par dagar.
    När man använder Stronghold mot kvalster,skabb mm är det badförbud 3-4 veckor efteråt för att man ska vara säker på att eländet verkligen dör.
    En fundering bara :)

Lycka till nu hos vetten! 

ja jag kom oxå på att tänka på detta för ett tag sen o det är möjligt att expotten inte tog nån verkan alls. vi avvaktade att bada han 2 veckor ialla fall. nått borde de tagit men nä det har inte hjälpt alls. kom på att det avr dessa utslag (innan de blossade upp som nu) som jag sökte hjälp för o de sa att det var bakterier i huden. nu sa vet att det kanske är en djupgående bakterieinfektion :S antibiotika o kortison igen..men det kan inte vara det. varför hjälpte inte antibiotikan-kortisonet och schampooneringen som jag fick rådet av sist gång? jag ska ta ett redigt snack med vet imorgon för 3 besök för en hudåkomma som de inte lyckas få bukt på betalar jag inte för!!
  • dezibel

Är det parasiter hjälper inte antibiotika och kortison men skulle han vara allergisk borde symptomen åtminstone blivit bättre av behandlingen. Be om ett skrapprov och att få Stronghold utskrivet för det tar ju dom flesta parasiter, även skabb.
    Hoppas ni får hjälp så kraken blir frisk :) 

• alexander2011
    dezibel skrev 2011-07-17 19:56:18 följande:
    Är det parasiter hjälper inte antibiotika och kortison men skulle han vara allergisk borde symptomen åtminstone blivit bättre av behandlingen. Be om ett skrapprov och att få Stronghold utskrivet för det tar ju dom flesta parasiter, även skabb.
    Hoppas ni får hjälp så kraken blir frisk :) 
    tack. ska anteckna detta o ta upp det med vet. nej ingen skillnad alls. hjälpte lite mot klådan ett tag, iof så kliar han sig inte så mycket nu men desto mer tvättar tassarna o benen mycket :( ska be om ett skrapprov det måse dom ta!!
    berättar imorgon hur det gick 
  • alexander2011

de ville inte ta skrapprov. ansåg at det inte behövdes. de misstänker en djupgående bakteriell inflammation i huden och ev hormonrubbningar pga tumör i ena pungkulan. de tog blodprov och jag får reda på svaret i slutet av veckan o det vi kan göra för detta då är kastrering. sen ska han gå på en pencillinkur i 3 veckor till att börja med ev längre

• dezibel

Hoppas det hjälper men man kan fundera varför inte antibiotikan fungerade förra gången isf... Lycka till nu och hoppas jycken kryar på sig!

• alexander2011

verkar som att det inte är nån ideé. har han en elakartad tumör så är risken stor att det finns metastaser i lungor och rygg. kastreringen ligger runt 3500 o då får vi inte ens veta om den är elakartad. ska vi då fortsätta med  rönken o vävnadsprov så skjuter kostnaderna i höjden. har tyvärr ingen försäkring. visar det sig då att det spritt sig så är det yttligare 1500 för att han ska få somna in plus x antal tusen utan nytta :S
    uppfödaren ska prata med sambon o förklara hur allvarligt läget kan vara med doggen så han förstår. de är nämligen släkt

• dezibel

Men usch vad tråkigt! Samtidigt får man lov att tänka på vad man utsätter hunden för och vad oddsen är att hunden blir 100% frisk med ett kvalitativt liv. Det är baksidan med det härliga hundägandet att behöva stå ut när dom blir dåliga.
    Sen måste jag tillägga att en försäkring är rätt bra att ha!

• alexander2011
    dezibel skrev 2011-07-21 12:11:05 följande:
    Men usch vad tråkigt! Samtidigt får man lov att tänka på vad man utsätter hunden för och vad oddsen är att hunden blir 100% frisk med ett kvalitativt liv. Det är baksidan med det härliga hundägandet att behöva stå ut när dom blir dåliga.
    Sen måste jag tillägga att en försäkring är rätt bra att ha!

ja jag vet detta :s men bolaget krävde höftröntken o det vet jag inte ens om han hade genomgått när han var valp. han är importerad. nä han kommmer aldrig bli riktigt bra. kanske lever han nått år till isf men tveksamt om det är en elakartad så därför är det lika bra att avliva honom ist för att låta han kanske plågas. en vet ju inte om han lider av det men vi har ju mrkt att han är inte samma pigga hund som tidigare för ex 6 mån tillbaka
  • Ova

Mjällkvalster behöver man inte göra skrapprov för att titta efter. Man tar bara en bit vanlig genomskinlig tejp och tejpar på det mjälliga området och sedan tittar man på det i mikroskop.

• alexander2011
    Ova skrev 2011-07-21 17:47:46 följande:

Mjällkvalster behöver man inte göra skrapprov för att titta efter. Man tar bara en bit vanlig genomskinlig tejp och tejpar på det mjälliga området och sedan tittar man på det i mikroskop.

Nu var det så inte att det var mjällkvalster utan djup pyodermi o tumör i ena punkulan som orsakar en ojämn testeronbalans i kroppen. godartad eller inte det vet vi inte. han har haft så mycket återkommande problem det sista så detta är nog tyvärr enda utvägen
  • Ova

Jag gissar på att man misstänker att han har en Sertolicelltumör i testikeln och 10-20% av dem sprider sig till lymfknutorna i närheten. De kan även få påverkan på benmärgen med bl.a. blodbrist som följd och om de har det så är prognosen mycket sämre. Man kan ultraljuda och se om lymfknutorna är förstorade innan operation. Man kan även skicka in testiklen för analys efter operationen och få svar på vilken typ av tumör det är.
    Om det var min hund som var oförsäkrad så hade jag nog bara valt att kastrera honom och inte skicka på analys då det inte hade ändrat något på efterföljande behandling. Sen får man ju ta hänsyn till hur hunden mår för övrigt om man ska operera eller inte.
    Angående hudinfektionen så ska ni se effekt inom en veckas antibiotikakur, annars har antibiotikan inte effekt och ni slänger pengarna i sjön.
    Tänk på att ex-spot inte får ges till katter.

• alexander2011
    Ova skrev 2011-07-22 10:13:45 följande:
    Jag gissar på att man misstänker att han har en Sertolicelltumör i testikeln och 10-20% av dem sprider sig till lymfknutorna i närheten. De kan även få påverkan på benmärgen med bl.a. blodbrist som följd och om de har det så är prognosen mycket sämre. Man kan ultraljuda och se om lymfknutorna är förstorade innan operation. Man kan även skicka in testiklen för analys efter operationen och få svar på vilken typ av tumör det är.
    Om det var min hund som var oförsäkrad så hade jag nog bara valt att kastrera honom och inte skicka på analys då det inte hade ändrat något på efterföljande behandling. Sen får man ju ta hänsyn till hur hunden mår för övrigt om man ska operera eller inte.
    Angående hudinfektionen så ska ni se effekt inom en veckas antibiotikakur, annars har antibiotikan inte effekt och ni slänger pengarna i sjön.
    Tänk på att ex-spot inte får ges till katter.

Katterna fick frontline. de tog ett blodprov och jag hoppas de ringer mig idag över resultatet. en kastrering för honom skulle ligga runt 3-3500 kr :S det är saftigt för oss med tanke på att vi har varit på 3 vet besök inom en månad. och varöfr kastrera honom o kanske riskera att den är elakartad så ploppar det upp nån tumör nån annan stans längre fram. är inte det att plåga honom?

att de inte såg detta tidigare. de har inte ens undersökt kulorna innan och det sa jag till vet oxå. varför har ingen tänkt på detta innan. vet sa att han har ingen underhudsfett o gles päls. vi har försökt att få upp honom i vikt men inte ett hg han lägger på sig. han har tappat musklerna bak och är vinglig i bakpartiet. han är svår o gå med. han vill inte längre o släpar fötterna efter sig nästan. vill göra sitt o sen in igen. han är tröttare än tidigare. jag får väcka honom på morgonen o när folk kommer på beök hälsar han inte alltid som han har gjort innan :S
  • Ova

Ni känner hunden bäst och fattar det beslut som är bäst för honom och er. Bara för att man kan göra allt så är det inte säkert att det är det bästa.
    Om det är en testikeltumör så sprider de sig i första hand till närliggande lymfknutor och det är inte sannolikt att det skulle ploppa upp dottertumörer någon annanstans.

Svar på tråden mjällkvalster