• fröken G

Vad behövs det för kläder till förskolan?

Sonen ska börja förskolan nu efter sommaren och nu börjar vi köpa in förskole-saker. Alltså ytterkläder osv..
    Tillexempel stövlar, har ni ett par på förskolan och ett par hemma eller kånkar ni dom fram och tillbaka?
    Hur mycket och vad behövs? Någon erfaren förskole-mamma/pappa som kan dela med sig av sin erfarenheter?

Vi har änsålänge tänkt som såhär:
    - 3 ombyten kläder
    - skaljacka x2 (en för att ha hemma som byte om det skulle behövas), överdragsbyxor & galonisar.
    - en ryggsäck

Hoppas ni kan hjälpa lite

• Svar på tråden Vad behövs det för kläder till förskolan?
  • Busbellan

Stövlar har vi ett par hemma och ett par på dagis, smidigt att slippa dra fram och tillbaka. När det galler Ytterkläder tycker jag det är bäst med vattentäta Skalkläder, galon använder vi inte. Ett ordentligt ställ med funktionskläder räcker bra så får man ta det mellan hemmet och dagis. Goretex gympaskor tycker jag är bra också så slipper barnet dra på stövlarna direkt det är det minsta fuktigt ute.

Mamma till Nora, August och Ella
  • vickansnickan

Hej!!
    Kul med förskolestart.
    Jag har till min son som är 2,5 år regnkläder,stövlar,överdragsbyxor(som alltid är kvar på förskolan)
    Sen har jag i ombyte ung 3-4 st av tex kortärmat,långärmat,byxor och strumpor så det finns lite. Det händer ju att de tex blöter ner sig både inne och ute.
    Nu i sommar har jag även haft sandaler och vanliga skor extra.
    Man vet ju inte vad de hittar på och gå till skogen i sandaler är ju ingen höjdare..
    Man får ju se lite till vilken årstid det är också. Man behöver extra vantar och lite så på vintern tex..
    Vi har även börjat potträna lite så då går det ju åt lite extra med kalsonger,byxor och strumpor.
    Bättre du har för mycket så det finns..
    Du kan ju även fråga personalen vad de tycker du behöver ha med.
    Sen finns det säkert andra som tycker annat

Stort lycka till med inskolning och dagisstart...

mamma till Walter 081002
  • zasata

Jag har till mina barn var..

regnstövlar, regnställ, en extra vinteroverall när det är vinter. mössa, vantar, solkräm, keps, 3-4 par byxor, 5trosor/kalsonger, blöjor, 5strumpor, bobux tofflor, 3 t-shirt, 1långarmad t-shirt, 1 kofta/tjocktröja, en fleece, en scarf , 2 par strumpbyxor, och dottern har även en klänning..

Det är vad jag försöker ha där, men ibland tar det slut om jag glömme fylla på :p allt utom vinteroverall är där året om då det inte är tipp topp väder i Sveroge på sommaren. 

• K g

Vi har regnkläder och gummistövlar som alltid ligger där men ibland tar vi hem det över helgen om vi misstänker att vi kommer använda det(borde köpa en till uppsättning av detta alltså, det är ju inte så dyrt och ganska opraktiskt att bara ha ett par av detta).

Ytterkläder har vi haft en uppsättning av som har åkt med hemifrån och tillbaka varje dag. Det har han ju oftast på sig ändå så det blir liksom inget att släpa på. Vi ser alltid till att ta med för det vädret som kanske kommer också. om det exempelvis är varmt när vi går dit kanske han bara har keps och sandaler, men då tar vi alltid med vanliga skor och tjockare tröja som han kan ha om det svänger. Extra fleeceställ har vi också haft som personalen har kunnat komplettera med om det skulle bli smällkallt någon dag.

Vanliga kläder har han en uppsättning extra på förskolan och han har aldrig behövt byta kläder mer än max en gång på en dag. Om han använt extrauppsättningen tar vi såklart med ny till dagen efter. Vi skulle aldrig få plats med mer än detta+ solkräm, solhatt och gosedjur på hans hylla. 

I vinter köper vi nog ett par rejäla vinterkängor och ett par fodrade allvädersstövlar som han kan ha att byta med om det behövs. Blöta fötter är aldrig kul och skor torkar inte så snabbt. 

• mia maria

Min lillkille (snart 2 år) som nu går på dagis har alltid ett par gummistövlar samt ett regnställ som hänger på dagis. Vintertid var det fleecefodrat regnställ som han hade där som extra ytterkläder, samt fodrade gummistövlar.
    Sen har han en fleecejacka o ett par fleecebyxor, samt extra mössa, vantar o raggsockor vintertid.
    Sen 1-2 extra mysbyxor, tröja o strumpor.

Min son går på ett Ur o Skur-dagis, så de är ju ute mkt o därav behövs rejäla utekläder för alla årstider, men å andra sidan har jag alltid haft det till min äldsta son när han gick på dagis också, även fast han gick på ett vanligt.

• gullunge1

mia maria - Några bra tips på overall till ett "ute" dagis?=) Som håller för lek både förmiddag och eftermiddag.

Tova 100317
  • mia maria
    gullunge1 skrev 2011-07-18 20:43:13 följande:
    mia maria - Några bra tips på overall till ett "ute" dagis?=) Som håller för lek både förmiddag och eftermiddag.
    Nej tyvärr har jag inga bra tips där - än!
    Min lillkille var 14 mån när han började i november, o ca 1½ när vintern tog slut, så för hans del - som var så liten - så funkade det alldeles utmärkt med vilken overall som helst! Så små barn sliter ju inte så mkt på kläderna när de leker, o de minsta barnen var inte ute lika mkt som de som går Knopp o Knytte o så. De var heller inte ute om det var alltför kallt.

Får se kommande vinter om jag skaffar någon särskild overall, eller om jag kör med samma märken som jag brukar (Ellos, Lindex, H&M..).
  • Busbellan

Mina barn har visserligen inte gått på ur och skur dagis, men ändå varit ute massvis. Jag skulle utan tvekan satsa på en funktionsoverall så barnet slipper galonisar utanpå overallen när det är blött och slaskigt, det blir så klumpigt så de blir stillastående=fryser. Vi har varit mycket nöjda med t.ex miniature, molo och hummel.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Xgirl83

Mitt tips är att satsa på vattentätt både vad gäller skor, kängor, överdragsbyxor, skaljacka och overall.

Vi har på dagis haft regnställ och stövlar, sen lite beroende på årstid så har vi haft extra fleeceställ, overall, vantar o mössa, tunnare zip-jacka, raggsockar samt extra innekläder.

Vi använder nästan aldrig galonkläder utan istället skalkläder, men eftersom vi ändå ärver bl a galonställ och extraoveraller så får det hänga på dagis. För då kan galonstället även användas som ombyte om det nu skulle vara så att skalkläderna blev våta. Det brukar dock inte ske, men barnet kan ju kissa på sig om det inte använder blöja. Samma sak med extraoverallen som hänger där på vintern.

Sen är vår dotter väldigt kall om händerna så för oss är det viktigt att satsa på riktigt bra vantar. Denna vintern får vi leta efter ett par med ullfoder för hon fryser verkligen i alla vantar...

Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Vad behövs det för kläder till förskolan?