Inlägg från: mia maria |Visa alla inlägg
  • mia maria

Vad behövs det för kläder till förskolan?

Min lillkille (snart 2 år) som nu går på dagis har alltid ett par gummistövlar samt ett regnställ som hänger på dagis. Vintertid var det fleecefodrat regnställ som han hade där som extra ytterkläder, samt fodrade gummistövlar.
    Sen har han en fleecejacka o ett par fleecebyxor, samt extra mössa, vantar o raggsockor vintertid.
    Sen 1-2 extra mysbyxor, tröja o strumpor.

Min son går på ett Ur o Skur-dagis, så de är ju ute mkt o därav behövs rejäla utekläder för alla årstider, men å andra sidan har jag alltid haft det till min äldsta son när han gick på dagis också, även fast han gick på ett vanligt.

• mia maria
    gullunge1 skrev 2011-07-18 20:43:13 följande:
    mia maria - Några bra tips på overall till ett "ute" dagis?=) Som håller för lek både förmiddag och eftermiddag.
    Nej tyvärr har jag inga bra tips där - än!
    Min lillkille var 14 mån när han började i november, o ca 1½ när vintern tog slut, så för hans del - som var så liten - så funkade det alldeles utmärkt med vilken overall som helst! Så små barn sliter ju inte så mkt på kläderna när de leker, o de minsta barnen var inte ute lika mkt som de som går Knopp o Knytte o så. De var heller inte ute om det var alltför kallt.

Får se kommande vinter om jag skaffar någon särskild overall, eller om jag kör med samma märken som jag brukar (Ellos, Lindex, H&M..).
  • mia maria
    Aakashan skrev 2011-07-18 21:09:09 följande:
    Jag har ett barn som precis slutat dagis och har gått i utegrupp och en som ska börja.
    Det man ska tänka på är att inte köpa fleecefodrade regnkläder. Dom blir tunga och dessutom är dom svåra att få torra utan att det blir mögel i.

Jag har kört med följande:
    I ryggsäcken
    Ett fleece set (byxa och jacka)
    Ett underställ (byxa och tröja)

Trosor/kalsonger, strumpor, tunna och tjocka, vantar i olika varianter (efter årstid då så klart) och likaså mössa. Allt inpackat i små plastpåsar ifall att det kommer regn eller ifall ryggan hamnar i en vattenpöl.

På hyllan
    Fleece set
    Ett underställ
    2 par långkalsonger eller andra mjukisbyxor
    3 tröjor ca (långärmat till höst och vinter)
    Extra vantar och mössor, halsduk eller rättare sagt en Olle
    Strumpor och kalsonger/trosor

Ett par extra skalbyxor och en extra skaljacka
    Regnställ, galonvantar och sydväst

Gummistövlar, extra jympadojjor, till vintern extra stövlar.

Sen har jag faktiskt haft en extra overall till min yngsta.
    Men, sen beror det ju på vad förskolan säger att dom vill ha och hur dant barn man har, min äldsta var alltid ren och använde sällan sina extra kläder, medans min son har haft ett enormt lager av extra kläder för han är den ungen man inte känner igen, alltså täckt i lera/sand från topp till tå. Det krävs en högtryckstvätt för att se om det är min unge eller inte....          

Jag har haft fleecefodrade galonkläder till båda mina barn o tycker att de är super!
  • mia maria
    Busbellan skrev 2011-07-18 22:49:27 följande:
    Visst barnet kanske är torrt på utsidan men antagligen inte på insidan eftersom det inte andas alls
    Som sagt; jag har haft fleecefodrade galonkläder till båda mina barn o jag tycker att de funkar perfa!
  • mia maria

Får jag fråga vad som räknas till "skalkläder" nu för tiden??

Förr så var ju en skaljacka en jacka med två-jackor-i-en; dvs en löstagbar fleecejacka inuti en vanlig jacka.

• mia maria
    annisra skrev 2011-07-21 15:45:54 följande:
    Så kan det väl vara men då har ingen av "våra" föräldrar bra grejor för vi gör inget annat än kör torkskåp hela vintern.
    I alla år som jag har haft barn inom barnomsorg så hängs ju en massa kläder i torkskåpen - det ser man ju när man hämtar barnen!
    Kanske hängs de in för att de är blöta utvändigt - vad vet jag??
Svar på tråden Vad behövs det för kläder till förskolan?