Inlägg från: sensommarbarn |Visa alla inlägg
  • sensommarbarn

Juni/Juli mammor...

Jag hoppar gärna in här med! =)
    FIck vår dotter den 17/7 BF+14, än så länge mest bara äter och sover och bajsar hon ;) Imorgon ska vi på premiärvägning på BVC!

Nåt som är lite läskigt är att det knakar i hennes käke när hon ammar, började på vänster sida.. Det liksom hoppar till som om leden är på väg att hoppa ur led... Nu har det börjat lite på höger sida med, men samtidigt låter/känns det inte lika ofta på vänster sida... Hon verkar inte lida av detta, men tycker det borde låta läskigt i hennes huvud eftersom jag hör det klart och tydligt!
    Väntar på en tid till barntandläkaren, men de har semester allihop just nu... Läkaren på BB-hemvård hade aldrig hört eller känt nåt liknande, men trodde inte det var nåt farligt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen med era små!! =)

• sensommarbarn

Igår var det första kontrollen på BVC här, Ebba har gått upp till 4220 gram (vägde 3860 i torsdags...) och är nu 53 cm =) Storlek 56 börjar redan bli för litet, 62 är mer lagom och idag fick vi byta upp till storlek 2 i blöjor... Känns inte som om hon kommer vara bebis så länge ;)

Ebba äter massor på kvällarna, gärna hela tiden... Gör inte så jättemycket för mig då hon har ett bra grepp och det bara gör ont första sugtagen.. Däremot på morgonen så är brösten sprängfyllda!! Och då är hon inte så hungrig utan äter på ena sidan, sätter i halsen och hostar och fräser och sen somnar hon om och kan sova tre timmar till... Har försökt pumpa ur, men det hjälper knappt... =/ Hoppas hon kommer in i nån jämnare takt snart...

Hon sover i vår säng brevid mig, hade sonen så med, kunde tillochmed somna när han låg och ammade på natten minns jag ;) Tycker bara det är bökigt att hålla på och flytta henne fram och tillbaka, även om hon är ett element och vi båda blir genomsvett av att ligga nära varandra ;) Men det är mysigt ändå! Tror att sonen sov brevid mig i sängen så till han var runt tre månader, då började vi lägga honom i spjälsängen brevid vår säng  och flyttade oftast tillbaka honom när han ammat... ;)
    Är Indra lättväckt när hon somnat på natten? Sonen var det och gick absolut inte att ens peta på när han sov.. Ebba verkar kunna sova igenom vad som helst ;) Lättare att flytta på ett hårt sovande barn, om du nu vill flytta över henne när hon somnat =) Gör det som känns bäst! Testa att flytta över henne och se hur det känns?

• sensommarbarn

Åh efter att ha varit superpigg och orkat med massor första veckan har jag totalt gått in i en vägg... Är helt sjukt trött och kan somna när som känns det som... =/ Inte blir det bättre av att Ebba gärna ammar hela kvällarna (känner att jag blir tröttare just när jag sitter och ammar...)
    Som tur var städade/plockade jag undan i hela huset förra veckan när jag var pigg ;) Så det känns inte som om det är hela världen om jag sitter i soffan ett par dagar.. Får bara så dåligt samvete för treåringen... Först har jag varit jättetråkig hela våren när jag var gravid och nu när jag inte är det längre är jag fortfarande tråkig... Hoppas bara det går över snart!

Har en fråga till er andra om avslaget: vissa dagar har jag knappt några droppar och nästa dag är det rena störtfloden? Är det normalt? Kommer inte alls ihåg hur det var med sonen...

Här hemma ammar vi mest lite som Ebba verkar vara hungrig.. Är hon gnällig och inte vill ha nappen så testar jag att amma henne.. Men märker jag att hon är proppmätt (magen blir helt fyrkantig och stor) och jag vet att hon nyss ätit envisas vi lite mer med nappen, då är det oftast magknip som är boven... Håller inte riktigt koll på tider, nåt som min mamma är väldigt nog med när hon är här på besök! Hon är ju av äldre generation och tror att det fortfarande är minst fyra timmar mellan målen som gäller (även om jag förklarat för henne en miljon gånger att det inte är så...)

• sensommarbarn

Funderar på att börja med järntabletter och vitaminer igen, känns inte riktigt normalt att vara så här totalt urvriden! =/

Här sover Ebba väldigt bra på nätterna! Hon vaknar mest till och äter, bajsar nån gång under natten. Försöker att inte tända upp någonting, lyser med mobilen (börjar få väldigt bra mörkerseende ;) ) och byter på henne i sängen, allt för att hon inte ska vakna till onödigt mycket och tro att det är morgon! Plus att jag är lite lat och inte orkar springa ner till skötbordet nere ;)

Vår våg visar lite fel här hemma, men tror att jag gått ner ca 6 kilo av 15... Tänkte försöka behålla det mesta av vikten (var lite underviktig innan), men känner min kropp rätt väl och vet att det kommer bli svårt.. Men stirrar mig inte blind på vikten utan vill mest bli av med magen (som nog mest bara är hud känns det som..).
    Men har ingen brådska med att gå ner i vikt, en hel del sitter ju i brösten känns det som!! ;) Gått upp från B-kupa till EE-kupa!!! Förvånad

• sensommarbarn

Oj vad man missar här om man inte är inne på ett par dagar!! ;)

Fy fasen för denna värmen! Ebba är helt knallröd hela hon, armar och bröst är täckta av ilskna röda prickar som nästan ser ut som blåsor! =( Har så lite kläder som möjligt på henne, både ute och inne.. Hon sover ute i vagnen med bara blöja, en tunn gallerfilt över sig bara, om ens det.

Idag är det dags för vägning på BVC för andra gången! Ebba är ju 16 dagar gammal nu, känns som om hon varit här i evigheter! ;)

Igår tog vi en promenad med vagnarna, var jätteskönt att komma ut och röra lite på sig, men min rygg håller på att ta knäcken på mig! Vet inte riktigt om det är fogarna eller bara att jag svankar konstigt när jag går.. På kvällarna när jag lägger mig gör det så jäkla ont så jag inte kan andas =(
    Men tröttheten har blivit mycket bättre här! Började med järntabletter igen för tre dagar sen! Nu sitter jag inte som en klubbad säl i soffan hela eftermiddan och kvällen längre! Vet bara inte hur länge jag vågar äta järntabletterna, är tydligen inte bra att få i sig för mycket heller? Avslaget har nästan slutat helt nu, så blir ju inte av med mer järn nu? Någon som vet?

Hoppas ni alla har det bra därute i värmen! Nu är det dags att göra oss iordning för att gå upp till BVC (kan ju inte låta bli att gå promenader i detta vädret även om ryggen inte gillar det ;) )

• sensommarbarn

Toffs: tror det där med att killarna blir avis har att göra med den gratis bröstförstoringen man får på köpet när man fött barn ;) Känns lite så här hemma iallafall.. Så blir han lite putt när han inte får "leka" med nya leksakerna ;) Men med avslag och amningen så känner jag iallafall att jag inte riktigt är på humör än... Får väl vänta en månad till eller så...
    Har iallafall bokat tid för efterkontroll idag! Känns skönt att ha det bokat så man inte glömmer bort det...

Ebba verkar inte ha så gasig eller krånglig mage, men hon verkar rätt känslig för när jag äter minsta lilla kryddstarkt... Jag som älskar kryddig mat!! =/ Men får väl sköta mig ett par månader till...
    Är ju mjölkallergiker själv så mjölkfri kost kör vi redan här hemma, även om jag nu under sommaren (och efter graviditeten) fuskar lite med goda brie-ostar och nån chokladbit då och då... ;)

Idag var vi på BVC med Ebba, 16 dagar gammal väger hon 4560 och är 54 lång! Börjar bli jättestor lilla tjejen! ;)

• sensommarbarn
    SophiaM skrev 2011-08-03 11:23:49 följande:
    Haj. Får jag hoppa in hos er? Har en liten Ava som är..... eeeeh... 11 dagar (amningshjärna!!) nu. Har även två stora barn som snart är 7 och 5 år gamla.
    Bor i Gubbängen, stockholm. :)
    Välkommen!
    Haha amningshjärnan känner jag igen! Går runt och kallar storebror för lillebror hela tiden!! Folk tittar lite konstigt på mig när jag sitter med en 18dagars bebis och pratar om "lillebror därhemma" ;)

Ebba sover allt bättre på nätterna nu! Är otroligt skönt, sover ca 3-4 timmar i varje pass! Nackdelen är att brösten blir sprängfyllda, det bara sprutar ut när hon väl ammar! Det gör att hon sätter i halsen (inatt kräktes hon upp över hela mig och sängen....) och hostar och inte vill ha mer sen... Har jättesvårt för att pumpa ut innan hon har sugit igång bröstet...

Idag ska vi bara ta det lugnt här hemma, sola och slappa i trädgården (förutom maken, han ska måla klart garaget ;) ) tre dagar med långpromenader är inte nån bra idé när foglossningen inte blivit riktigt bra... =/ Men nu ska jag sluta klaga! Solen skiner och det verkar bli varmt idag igen! =)
  • sensommarbarn

På nåt konstigt sätt gick jag bara ner 4 kilo direkt efter förlossningen, Ebba vägde ju 4025?? Nu har jag gått ner ett kilo till.. Men tänkte försöka hålla vikten sen, var lite underviktig innan graviditeten, skulle gärna behålla de sista 6 kilona... ;) Mest bara degmagen jag vill bli av med, sen är jag nöjd =)

• sensommarbarn

Ebba blir 3 veckor imorgon, tiden bara flyger iväg!! ;) Hon har klarat väldigt bra att hålla huvudet sen hon föddes och det märks att hon blir mycket starkare hela tiden! Hon har alltmer vakentid på förmiddagen, igår var hon vaken i över två timmar på förmiddagen =)
    Hon sover hyfsat bra på nätterna, jobbiga är bara när hon bajsar och man måste byta på henne... Då brukar hon bli väldigt ledsen och skriker rätt bra och tar en stund att somna om sen..

Hon har blivit otroligt nästäppt och vi får droppa nästan hela tiden med antingen bröstmjölk eller koksaltlösning i lilla näsan... Var hos doktorn med storebror idag och passade på att fråga om hennes nästäppa (var ju med henne hos samma doktor i måndags för nästäppa och rossel när hon andades..) men var det inte bra till nästa vecka så skulle vi komma tillbaka... Verkar som om hon har väldigt trånga luftrör...=( Dessutom är hennes ena öga konstant kladdigt, nåt med att tårkanalerna inte riktigt är färdigbildade på småbarn... Hoppas bara det försvinner snart, verkar jobbigt när hon knappt kan öppna ögat ibland... =/

Igår fick hon ett lammskinn till sin vagn i tidig doppresent! Ville ha ett redan när sonen föddes, men hittade aldrig nåt... Nu kan hon sova i flera timmar ute i sin vagn utan att vakna helt genomsvett! Igår fick hon ligga ute i bara blöjan på täcket hon haft innan, hela hon var blöt, täcket var blött och hon var jättehungrig/törstig.... Är riktigt mysigt med fårskinn, kan sitta och bara klappa det hur länge som helst när hon ligger på golvet och myser nu ;)

Nu ska jag ut och plantera lite fjärilsblomster jag köpte häromdan och sedan blir det en tur till apoteket för att hämta ut penicillin till stackars storebror som förmodligen fått borrelia... =/ Har inte ens sett att han har haft en fästing!!! =(

• sensommarbarn
    Ofeigur skrev 2011-08-06 09:41:08 följande:
    Ja det är ju jätteviktigt att ha ensamtid med syskonen. Tycker mindre barn är otroliga egentligen på att  välkomna in helt nya små personer i sitt liv. Vilken omställning det måste bli för dom. Speciellt om det har varit själv barn innan.
    Vi försöker få en hel del egentid här hemma med sonen med, han fyller tre på måndag så är ju inte jättestor... Men han är än så länge snäll mot lillasyster. Däremot verkar han inte gilla när alla runtomkring tjatar om att han blivit storebror och vad han tycker om lillasyster... Försöker säga åt de vi möter att han inte är intresserad och inte vill prata om lillasyster, men en del (särskilt mamma och svärmor) verkar ha svårt att ta in det... =/

Min syster förklarade det här med att få ett syskon på ett himla bra sätt! Det är ungefär samma sak som att din man/sambo kommer hem med en ny tjej och ni ska leva ihop allihop... ;) Och det hade nog iallafall jag haft väldigt svårt för!
    Brukar tänka på det när sonen får sina små utbrott och hittar på dumheter (som igår när han hällde ut jos på datorn....), gäller verkligen att bita sig i tungan ibland och bara försöka lyssna på honom...
Svar på tråden Juni/Juli mammor...