Inlägg från: sensommarbarn |Visa alla inlägg
  • sensommarbarn

Juni/Juli mammor...

Usch alltså dessa amninghormoner gör mig tokig!! Ska ha kalas för stora pojken som fyller 3 på måndag, insåg precis att det kanske bara är max 15 år till han bor hemma... Och så kommer tårarna..... Tur att jag inte sminkat mej än ;)
    Fasen så här gråtmild brukar jag aldrig vara!

Tessamia: Så där var sonen med, otroligt lättväckt... Jag fick amma honom till sömns liggande brevid honom i sängen, sen försöka flytta över honom och sitta och puffa i baken tills han somnade om... Men det var myckte gråt och skrik... =/
    Min "räddning" blev när han blev 3,5 månader och vi började med lite gröt på kvällarna, somnade han lättare och min man kunde ta över nattningen... Men innan dess kändes det verkligen hopplöst vissa stunder... =/ Man blir väldigt låst...

• sensommarbarn

Här fungerar amningen bra hittills! Tyvärr är Ebba fortfarande väldigt täppt, trots två veckor med koksaltlösning och bröstmjölk i näsan... Två senaste nätterna har hon knappt ätit, hon tappar greppet, det sprutar utanför och hon somnar av utmattning innan hon ätit klart.. Så har vaknat två mornar nu med sprängfyllda bröst som är stenhårda och gör superont... =( Hoppas att hon blir bättre snart och kan äta ordentligt... Vill inte ha mjölkstockning...

• sensommarbarn
    FrökenLagom - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder)
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås 
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm 
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge
    Sensommarbarn BF 3 Juli Född 17 Juli 4025 gram och 52 cm, Kalmar
    Ylwamarie
    BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm
  • sensommarbarn

Idag blir det en tur in till barnakuten med lillan... Hon kämpar nåt otroligt med andningen, äter inte alls som hon "brukar" och sover en hel del mer än normalt... =( Hoppas inte det är nåt, men känns lika bra att kolla upp det..

• sensommarbarn

Det gick bra på sjukhuset idag! Som tur är "bara" nästäppa! Men hon får verkligen kämpa för att få luft... Läkaren sa att små bebisar är väldigt envisa med att andas genom näsan... Men ibland ger hon upp det och andas genom munnen istället, det är mest då det ställer till det med maten... Hon hade gått upp nästan 200 gram sen i tisdags så hon får ju iallafall i sig nåt...
    Fick med oss lite näsdroppar hem (nezeril) att ge till natten... Hon fick innan vi åkte från sjukhuset och hon har andats bra hela kvällen och sov nästan 3,5 timmar!! Hon är nog rätt trött, man sover ju lite dåligt när man är nästäppt med....

• sensommarbarn

Här på BVC sa sköterskan bara att de inte får rekommendera magsovning för bebisar... Ebba rullar över själv på mage på natten när hon sover...
    Men har för mig att när sonen var nyfödd skulle de absolut inte ligga på rygg utan på mage eller på sidan... Ändras ju lite fram och tillbaka...

• sensommarbarn

Idag har vi varit på BVC och vägt och mätt, 4760 gram och 55cm lång! :) Hon växer så det knakar! Torsken är nästan helt borta, nästäppan börjar bli bättre och hon är pigg och glad längre och längre stunder! =) Hon har numera fyra hakor ;) Här kommer en bild från när hon var ca två veckor gammal:

• sensommarbarn
    MorsLillaOlle skrev 2011-08-10 21:59:32 följande:
    Hur somnar era små på dagarna och kvällarna? Olle somnar antingen vid bröstet eller när vi bär honom. Efter Anton sa jag att nästa barn skulle INTE få somna vid bröstet för det fortsatte han med länge,men nu är vi här igen. Har en vän som bara lägger ner sin kille som är 2 månader äldre och så somnar han själv. Hon har gjort det sen dag ett. Är det försent att börja med det nu tro? Ska se till att få över honom i egen säng först i alla fall.

Vart sover de på dagarna? Läste att de ska helst inte sova i sin säng på dagarna för att de ska känna skillnad på dag och natt liksom. Olle sover lite var som helst, vaggan, vår säng, babysittern, vagnen, på oss. Ska försöka göra så hans säng blir till natten och vaggan eller vagnen blir på dan, får se hur det går
    Här hemma sover Ebba mest i vagnen på dagarna, hon kan sova runt 3,5 timmar ute! Så då hinner man med en hel del här hemma, leka med sonen eller vila själv =) På nätterna sover hon fortfarande i vår säng, har för mig att vi inte började lägga sonen i sin säng förrän han var runt tre månader...
    Hon somnar helst när hon ammar, men kan somna själv utan större gnäll. Men det är riktigt mysigt att sitta i soffan med sovande bebis (fast på nåt sätt kommer jag alltid på nåt jag måste göra när vi sitter och myser så... se kan jag inte riktigt koppla av...)

Testa att kanske lägga Olle brevid dig i sängen utan att amma honom och ligg och bara mys tills han somnar? så vänjer han sig att somna utan att amma, men känner ändå tryggheten av att du är nära?
  • sensommarbarn

Hej allihop...
    Nu har jag inte riktigt hängt med senaste dagarna, men OJ vad ni skriver =) Hinner knappt in och läsa ikapp längre ;)

Undrar om det är någon mer än jag som känner mig helt slutkörd? Både energin och tålamodet (framför allt) är helt väck.. Känner mig hyfsat pigg på förmiddagen, men efter lunch orkar jag knappt röra mig =( Äter järntabletter för fullt, men tycker inte att det blir bättre...
    Ebba sover hyfsat på nätterna, hon vaknar och äter två -tre gånger och somnar oftast om direkt.

Börjar tröttna på mig själv med mitt dåliga humör nu, vet inte vad jag ska göra.. Inatt körde jag ut maken från sovrummet för jag blev skitförbannad för han inte kunde sluta snarka... Sonen och jag kommer verkligen inte överens, han mest bara gnäller och vill inte alls som jag vill. Och just gnället går mig på nerverna =( Vill bara låsa in mig på rummet och stanna där resten av månaden... =(
    Någon som varit med om samma sak? I normala fall har jag tålamod till tusen och är alltid glad och på bra humör... Tycker inte alls om mig själv som jag är just nu... =(

• sensommarbarn

Hur pass vakna är era små? Ebba blev 4 veckor igår... Hon har nästan helt slutat sova på förmiddagarna (förutom de dagar vi kör bilen till dagis, då kan hon sova en timme eller två... Sen vaken lite och äter och sen sover hon en stund mitt på dagen... Igår var hon vaken nästan hela kvällen med! Tycker det känns lite tidigt att sluta sova på förmiddagen???? ;)
    Hon sover små tupplurar bara på fem-tio minuter...
    Tacksamt är däremot att hon verkar sova bättre på nätterna (eller bättre... hon vaknar två gånger istället för tre ... ) inatt tror jag bara jag varit vaken en och en halv gång (la till henne till bröstet och somnade om)

Vid senaste vägningen vägde Ebba 4760 gram och var 54 cm lång! Vägning igen på torsdag vid 1månaderskontrollen =)

• sensommarbarn
    YlwaMarie skrev 2011-08-15 13:20:58 följande:
    Då har vi haft en tung natt samt början på dagen. Miljan sov mellan 23 och 01. Sedan åt han lite för att åter vakna vid 03 och vara vaken till 06. Somnade då i 2 timmar till 08 och hade sedan skrikfest till ca 13 då han somnade av ren utmatning. Jag ser i kors av trötthet. Då jag inte fått hjälp en natt på snart 1 månad då jag har en idiot till sambo som somnat varje dag runt 24 och vaknar dagen efter vid 10-11. Så stämningen är underbar i detta hem.
    Här hemma har Ebba varit lite kinkig ett par nätter... Maken sover sig igenom ALLT, han brukar vakna när jag redan varit vaken med henne runt två timmar.. Blir otroligt irriterad när han tror att det funkar att bara sshh:a lite så ska hon lugna ner sig.. =/ Kan säga att jag inte är världens trevligaste på nätterna längre... =/
    Tvingade honom för första gången i helgen att gå upp och gå runt med henne när hon var vaken... Annars får jag dåligt samvete i veckorna när han ska upp och jobba... Fast tror ändå det vore bättre om han tog henne varje natt, han somnar ju om på mindre än en sekund... ;)

Är ju svårt att få dom att förstå hur jobbigt det verkligen är kanske... Och humöret är ju inte alltid det bästa.. Har märkt att jag har väldigt lätt för att skälla och gnälla både på maken och sonen... =/ Tror att det bästa är att försöka förklara att det dåliga humöret kommer mest från sömnbrist och att det blir bättre om de hjälper till under natten när det är som värst? Men som sagt, killar/män har nog inte riktigt samma förståelse för det där... Gäller självklart inte alla killar/män - finns ju många undantag med! =)

Hoppas att det blir bättre för er med nattsömnen och att du får hjälp snart annars!
  • sensommarbarn

Ebba hade riktigt kladdiga geggiga ögon första tre veckorna... Hon kunde knappt öppna ögonen när hon hade sovit.. Men när hon var tre veckor gammal bara försvann det! Vi har bullat upp henne så hon ligger högre med huvudet när hon sover med.
    Hon är riktigt rejält nästäppt fortfarande... Idag blir hon en månad, varit nästäppt sen hon föddes... =/ Investerade i en näsfrida igår och inatt har hon sovit utan problem! :) Idag är hon täppt igen trots fridan och koksaltdroppar... =/ Var hon inte lite bättre imorn när vi ska till BVC skulle vi få remiss till öron-, näsa- halskliniken... =(

Svar på tråden Juni/Juli mammor...