• acinna

Juni/Juli mammor...

Lägger in mig här jag också. Fick vår dotter på BF+6, och idag är hon en vecka. Skönt att se att det finns andra i samma situation som man själv är i!

• acinna
    FrökenLagom - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder) 
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne 
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås  
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne 
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm 
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs 
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Hugger i sten BF 26 Juli - Född 13 Juli - 3280g och 49cm - Umeå
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge 
    Sensommarbarn BF 3 Juli Född 17 Juli 4025 gram och 52 cm, Kalmar 
    Ylwamarie
     BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm
    acinna BF 25 juli - Född 31 juli 3036 gram och 51 cm, Ljungby
  • acinna

Ständigt hungrig är jag, men sötsuget försvann efter förlossningen. Innan dess så har jag aldrig ätit så mycket godis som under graviditeten.

Så var det konstaterat: Ella har kolik. Tycker synd om henne, och vi vet vad vi gör mellan 22-02 varje natt. Stackars sambon som dessutom skulle upp tidigt för att jobba, men har var tapper tills hon somnade vid 02...

Har varit på bvc idag, och Ella hade växt 385g på en vecka! 

• acinna

Här är det också läkarbesök när bebis är en månad.

Vi badar Ella nästan varje kväll eftersom hon kommer till ro då, och eftersom hon har kolik så lugnar det också.

För koliken kör vi med rapning efter varje måltid, minifomdroppar varje gång hon ska äta och massage när det slår till på kvällarna. Igår bröt vi det på ca 45 minuter mot att det tagit 4 timmar varje natt innan! 

• acinna

Oj, här är det hönspappa istället! Hhan tar över efter amning, har tagit de flesta blöjbytena, nattat, tagit hand om kolikmassagen... Förstår knappt hur jag ska klara mig självnär han jobbar, men det löser sig!!!

• acinna

Jag kommer också att spara mina mammakläder. Just nu använder jag några av tunikorna för de är så smidiga för amningen eftersom det är knappar i överkanten på dem.
    Vi tänker oss ett barn till om något år. Jag har trivts bra som gravid och visst var förlossningen jobbig, men klarade jag mig på enbart TENS i 12 timmar tills Ella var ute så ska jag nog klara en förlossning till! Drar mig bara för att bli gravid igen eftersom vi fick X (utomkvedeshavandeskap) på försöket innan och efter 5 veckors krig med sjukvården och en skrapning senare så fick jag titthålsoperation. De lämnade kvar äggledaren som fostret satt i, och eftersom jag blev gravid så snabbt igen så hann äggledaren inte läka som den skulle. Så nu hoppas jag att det är totalt stopp i den istället för risken att vi ska få X igen på den sidan är enorm! Vill inte opereras en gång till för X!!!

• acinna

Oj, Ella föddes med navelsträngen 2 varv om halsen, så de klippte den så fort de kunde innan hon ens var ute helt. Hennes apgar var på 4 (enligt journalen, för de pratade aldrig om värdena) efter 1 min. Efter 5 min hade hon 9, och efter 10 min hade hon 10.
    Det var läskigt att se henne helt blek och "sladdrig" och det blev akutbordet och läkare direkt! 

• acinna

Vi tänker oss att Ella ska börja i förskolan i augusti nästa år. Det stämmer bäst med mina läsårstider. Troligtvis så kommer jag att vara ledig en dag i veckan och sambon en, så hon bara behöver vara på förskolan tre dagar i veckan, ibland fyra. Tänkte att vi snart ska ställa oss på kö eftersom vi har två förskolor vi helst vill ha henne på.

• acinna

Här är nappen inga problem. Hon har bra tag på den, men visst händer det att den flyger ut. Hon släpper den oftast när hon sover, men det tycker jag bara är bra så hon kan andas ordentligt. Vi har använt napp sedan hon var 4 eller 5 dagar, eftersom hon ville ha mig som napp hela natten i början. Tror att hon håller fast nappen bra själv är för att vi använder amningsnapp. Tyvärr kan hon nu inte ta bröstet utan dem istället...
    Har också skojat om att sätta gummiband i nappen och bakom nacken på henne, så att den inte kan flyga ut.... 

• acinna

Vi planerar också dopet. Datum och kyrka är klar, precis som dopklänningen som jag sydde i februari. Skönt att jag var förutseende, för nu hade jag inte orkat!!!
    Håller för fullt på med inbjudningskorten och tackkorten, och sambon ska boka tid med prästen för samtal och planering. Är trots allt bara en månad kvar...

Min man ger mig egentid, han har tagit Ella medan jag varit iväg med musikkåren och spelat. Han har tom tagit med henne till gymmet eller på promenad för att jag ska få vila eller bara bläddra i en tidning!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...